Slow burn: αδυνάτισμα με μισή ώρα γυμναστική την εβδομάδα

Slow burn: αδυνάτισμα με μισή ώρα γυμναστική την εβδομάδα

Κανούργια τάση στο γυμναστήριο για γρήγορα αποτελέσματα.
07 Ιανουαρίου 2013 Ευφραιμίδη Μαρίλη

Ο personal trainer Φρέντερικ Χαν (seriousstrength.com) και οι γιατροί Μάρι Νταν Ιντς και Μάικλ Ιντς υποστηρίζουν ότι ανακάλυψαν το μυστικό για να δυναμώνουν την καρδιά και τα οστά, να ενισχύουν την ευλυγισία, να πολλαπλασιάζουν τις καύσεις και να βελτιώνουν τις επιδόσεις. H επαναστατική μέθοδος που προτείνουν «ξεπερνάει τα οφέλη κάθε άλλου είδους γυμναστικής. Το Slow Burn είναι μια προπόνηση μυϊκής ενδυνάμωσης με βάρη που ζητάει να κινούμε το σώμα με έναν αργό και ελεγχόμενο τρόπο. Έτσι μειώνεται ο κίνδυνος τραυματισμών, όπως στο τζόκινγκ που μπορεί να προκαλέσει ζημιές στα γόνατα, στους γοφούς και στην πλάτη. Συγχρόνως αυξάνει τη διέγερση που εισπράττει το σώμα και είναι τόσο αποτελεσματικό ώστε χρειάζεται μόνο δύο μαθήματα την εβδομάδα, διάρκειας 15-20 λεπτών, για να πετύχει τη μέγιστη ενδυνάμωση». Εμείς γιατί χοροπηδάμε ακόμα πάνω στο στεπ;

Το Slow Burn είναι στην πραγματικότητα μια προπόνηση αντίστασης (resistance training) ή, όπως το λέμε πιο συχνά, μυϊκής ενδυνάμωσης. «Με αυτό τον όρο περιγράφεται η γυμναστική που φορτώνει το σώμα με επιπλέον αντιστάσεις, μεγαλύτερες από τις καθημερινές φορτίσεις (ψώνια κ. λπ.)», λέει ο trainer Αριστοτέλης Γεωργόπουλος, Wellness Manager στο Holmes Place. «Για να το πετύχει χρησιμοποιεί βαράκια, λάστιχα, μπάλες, μηχανήματα, ακόμα και το βάρος του ίδιου του σώματος (σε ασκήσεις όπως τα πους - απ ή τα βαθιά καθίσματα). Βασικός στόχος είναι η αύξηση της μυϊκής μάζας, κάτι που είναι απαραίτητο όταν θέλουμε να τονώσουμε το μεταβολισμό. Έτσι μπορούμε να αυξήσουμε τις καύσεις που κάνει το σώμα και να πολλαπλασιάσουμε το βασικό μεταβολισμό (τις θερμίδες που καίει το σώμα όταν δεν κάνει τίποτα). Αυτό σημαίνει πως όσο περισσότερο αυξάνουμε τη μυϊκή μάζα τόσο βοηθάμε το σώμα να καίει θερμίδες ακόμα και χωρίς καμία δραστηριότητα. Επιπλέον, το αδυνάτισμα που επιτυγχάνεται με την αύξηση της μυϊκής μάζας έχει διάρκεια, σε αντίθεση μ' εκείνο που καταφέρνουμε με την αερόβια γυμναστική». Ωστόσο, ευρεία μυϊκή διάπλαση δεν σημαίνει μόνο καλός μεταβολισμός. «Η μυϊκή ενδυνάμωση είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στις γυναίκες γιατί βοηθάει στην πρόληψη και την αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης. Συγχρόνως ενισχύει το σώμα ώστε να έχει ευλυγισία και αντοχή».

Τα είδη της αργής γυμναστικής
Slow Fit: «Με την προπόνηση αντίστασης σε αργό ρυθμό επιτυγχάνουμε σημαντικά μεγαλύτερη αύξηση της μυϊκής μάζας απ' ο, τι αν την κάνουμε στους κανονικούς ρυθμούς», λέει ο Αριστοτέλης Γεωργόπουλος. Η γυμναστική γίνεται είτε στο σπίτι είτε στο γυμναστήριο με τις κλασικές ασκήσεις της μυϊκής ενδυνάμωσης, από κάμψεις του βραχίονα με βαράκια μέχρι πους - απ. «Στους κανονικούς ρυθμούς μετράμε σε κάθε άσκηση 2 στο ανέβασμα, 1 στην παύση και 4 στο κατέβασμα. Για να εφαρμόσουμε το slow fit αυξάνουμε το βάρος (παίρνουμε μεγαλύτερα βαράκια ή κάνουμε πιο δύσκολα τα πους - απ απομακρύνοντας τα γόνατα από το έδαφος) και συγχρόνως επιβραδύνουμε τους ρυθμούς. Μετράμε 10 στο ανέβασμα, 1 στην παύση και 4 στο κατέβασμα. Κάθε σετ έχει 4-6 επαναλήψεις αντί για 8-12 που κάνουμε στην κανονική γυμναστική». Η γυμναστική διαρκεί 15 περίπου λεπτά, δηλαδή το μισό χρόνο απ' όσο κρατάει συνήθως η άσκηση μυϊκής ενδυνάμωσης, και επαναλαμβάνεται δύο φορές την εβδομάδα.

Τάι τσι: Η πιο «αργή» από τις πολεμικές τέχνες της ανατολίτικης κουλτούρας εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς στο δυτικό κόσμο. Αναπτύχθηκε στην Κεντρική Κίνα το 17ο αιώνα, στις αρχές της Δυναστείας των Τσινγκ. Σύμφωνα με τη θεωρία του τάι τσι, η ισορροπία επιτυγχάνεται μέσα από την εναρμόνιση των αντίθετων δυνάμεων γιν και γιανγκ που κρύβονται μέσα μας. Η άσκηση επιτυγχάνεται μέσω μικρών, στρατηγικών κινήσεων που αυξάνουν την ελαστικότητα του μυϊκού ιστού και την ευλυγισία των αρθρώσεων. (Πληροφορίες: Τάι Τσι Σουάν Αθήνας, τηλ. 210-7648126).

Raqs Masri: Ο αυθεντικός, αργός χορός της κοιλιάς είναι ο αιγυπτιακός που ονομάζεται raqs masri. «Ο παραδοσιακός χορός της κοιλιάς είναι μία από τις αρχαιότερες μεθόδους μυϊκής ενδυνάμωσης», λέει η Αϊσέ, δημιουργός του DVD Belly Dance Core Fitness. «Κάθε κίνηση χρησιμοποιεί το σώμα σαν αντίσταση για να πετύχει την επιβάρυνση των μυών». (Πληροφορίες: Κέντρο Διδασκαλίας Ανατολίτικου Χορού Gadala, τηλ. 210-2520014).

Forrest Yoga: Το καινούργιο υβρίδιο της γιόγκα φέρει το όνομα της εμπνεύστριάς του Άννας Φόρεστ και είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες του δυτικού κόσμου, σε αντίθεση με την ινδική παράδοση απ' όπου προέρχεται η κλασική γιόγκα. Αυτό σημαίνει πρακτικά πως οι ρυθμοί είναι πιο αργοί και ότι κάθε διάταση κρατάει πολύ περισσότερο. (Πληροφορίες: Holmes Place, τηλ. 210-3259400, και Bodyscape Gym & Health, τηλ. 210-6828470).