Αδυνάτισμα με θεραπευτική ύπνωση

Αδυνάτισμα με θεραπευτική ύπνωση

Το σώρο της επιστήμης στις γυναίκες: μία μέθοδος για να αδυνατίζεις στον ύπνο σου.
28 Αυγούστου 2012 Ευφραιμίδη Μαρίλη


Πολλές γυναίκες θα δοκίμαζαν τα πάντα προκειμένου να αδυνατίσουν. Ειδικά αν αυτές οι μέθοδοι δεν περιλάμβαναν δίαιτα ή γυμναστική. Και πολύ περισσότερο αν αφορούσαν μία διαδικασία που την κάνεις ξαπλωμένος και χρειάζεται μόνο μερικές επαναλήψεις. Αυτό ακριβώς υπόσχεται η θεραπευτική ύπνωση, ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία της ψυχοθεραπείας. Οι βρετανίδες έχουν ήδη αρχίσει τις συνεδρίες αφού το βιβλίο «You can think yourself thin» της Ούρσουλα Τζέιμς, κορυφαίας Βρετανίδας υπνοθεραπεύτριας και καθηγήτριας στην Ιατρική Σχολή της Οξφόρδης, έγινε ανάρπαστο από τις πρώτες μέρες της κυκλοφορίας.

Σύμφωνα με το Ελληνικό Ινστιτούτο Θεραπευτικής Ύπνωσης, το αδυνάτισμα αποτελεί μία από τις σημαντικότερες και πιο επιτυχημένες εφαρμογές της μεθόδου. «Με τη βοήθειά της, ο ασθενής στρέφεται σε νέες και περισσότερο υγιεινές διατροφικές συνήθειες, αποκτάει ισχυρότερα κίνητρα για να χάσει βάρος, καταφέρνει να διατηρήσει τα κιλά που έχασε ενώ συγχρόνως ωθείται προς τη φυσική δραστηριότητα και την άσκηση» εξηγεί σε άρθρο του.

Η θεραπευτική ύπνωση δεν έχει σχέση ούτε με παραψυχολογία, ούτε με μαύρη μαγεία. Πρόκειται για μία από τις τεχνικές της σύγχρονης ψυχοθεραπείας, η οποία εφαρμόζεται μόνον από επιστήμονες της ψυχικής υγείας, δηλαδή ψυχιάτρους, ψυχολόγους και ψυχοθεραπευτές. Ο ασθενής έχει τα μάτια ανοιχτά, η συνείδησή του λειτουργεί και έχει τον έλεγχο. Ο θεραπευτής τον βοηθάει να χαλαρώσει ώστε να αλλάξει το επίπεδο συνειδητότητας και να αποκτήσει πρόσβαση στο ασυνείδητο κομμάτι του εαυτού του.

Οι υποβολές
Όσο ο ασθενής βρίσκεται σε αυτήν την κατάσταση της χαλάρωσης, ο ψυχοθεραπευτής του κάνει προτάσεις (suggestions), του δίνει δηλαδή ιδέες που μπορούν να «εγκατασταθούν» στο μυαλό του και να τον βοηθήσουν να ξεπεράσει το πρόβλημα. Με αυτή τη μέθοδο αποκτάμε πρόσβαση στο τμήμα της συνείδησης αποθηκεύονται τα απωθημένα, οι ανομολόγητες επιθυμίες, οι φόβοι και τα τραύματα.

Για να καταπολεμήσει τις αρνητικές αυθυποβολές που διοχετεύει η συνείδηση, ο θεραπευτής εμφυτεύει θετικές προτάσεις. Αν κάποιος λέει συνέχεια στον εαυτό του «είμαι χοντρός, δεν θα μπορέσω να αδυνατίσω ποτέ», το συνειδητό κομμάτι του εαυτού του έχει αποφασίσει ότι θα αποτύχει. Ο θεραπευτής μπορεί να καταρρίψει αυτόν τον καταναγκασμό και να αφήσει το «σοφό» κομμάτι του εαυτού του να δράσει. Οι δυνάμεις που έχει κάθε άνθρωπος μέσα του είναι απεριόριστες. Σκοπός της θεραπευτικής ύπνωσης είναι να ανοίξει δρόμους στο κρυμμένο ψυχικό δυναμικό ώστε να αγνοήσει τις απαγορεύσεις που επιβάλει το συνειδητό.

Το όραμα μιας καινούργιας ζωής
Πίσω από την αδυναμία μας να χάσουμε βάρος, κρύβεται κάτι παραπάνω από την αδυναμία μας στα παγωτά και τις πίτσες. Το πρόβλημα, σύμφωνα με τους ψυχοθεραπευτές, εντοπίζεται σε ένα συναισθηματικό μπλοκάρισμα. Πολλοί ασθενείς τρώνε για συναισθηματικούς λόγους. Πιστεύουν ότι με το φαγητό θα γεμίσουν μία άδεια ψυχή, θα αναπληρώσουν την αγάπη που τους λείπει, θα νοιώσουν τη στοργή ενός γονιού που ίσως ποτέ δεν απόλαυσαν. Από την άλλη, οι ασθενείς που υποφέρουν από παχυσαρκία έχουν την τάση να χρησιμοποιούν το σώμα τους για λόγους αυτοπροστασίας. Κατά κάποιον τρόπο τους χρησιμεύει σαν δικαιολογία. Μπορούν, για παράδειγμα, να πουν «είμαι πολύ χοντρή, δεν μπορώ να κάνω σχέση». Με αυτήν την τακτική αποφεύγουν εκείνο που πραγματικά τους φοβίζει: τη συναισθηματική δέσμευση.

Μία διαταραχή με τόσο ισχυρό συναισθηματικό υπόβαθρο, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με μία απλή δίαιτα. Οι ειδικοί της ψυχικής υγείας εφαρμόζουν διάφορες ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις (όπως γνωσιακή και συμπεριφορική) και επικουρικά χρησιμοποιούν το «εργαλείο» της θεραπευτικής ύπνωσης. Αυτό που πετυχαίνουμε με τη θεραπευτική ύπνωση είναι να βοηθήσουμε τον ασθενή να εστιάσει στο όραμα μίας νέας ζωής.

Η εικόνα του σώματος
Ο βασικός στόχος είναι να δει μέσα από την κατάσταση της ύπνωσης την εικόνα του σώματος που θέλει να έχει και να συγκεντρωθεί σε εκείνη. Όταν η εικόνα αυτή εγκατασταθεί στη συνείδησή του, τότε θα μπορεί να περνάει έξω από ένα ψητοπωλείο χωρίς να νοιώθει την ανάγκη να μπει μέσα. Θα φροντίζει να τρώει λιγότερο γιατί μόνο κάτι τέτοιο θα ταιριάζει με την εικόνα του σώματος που έχει στο μυαλό του.

Ένα απλό περιστατικό απώλειας βάρους μπορεί να αντιμετωπιστεί με ψυχοθεραπεία βραχείας διάρκειας (σε αντίθεση με την ψυχαναλυτική προσέγγιση που μπορεί να κκρατήσει χρόνια) σε δέκα έως δεκαέξι συνεδρίες. Στην αρχική συνεδρία ο γιατρός εκτιμάει την κατάσταση του ασθενούς, αποφασίζει τις μεθόδους που θα χρησιμοποιήσει και θέτει μαζί με εκείνον ένα ρεαλιστικό στόχο αδυνατίσματος, όπως, για παράδειγμα, ένα κιλό την εβδομάδα.

Self-control
Με τη βοήθεια της ύπνωσης, ο ασθενής μπορεί να αποκτήσει μεγαλύτερο έλεγχο στο σώμα και τη ζωή του, να ελέγξει συμπτώματα που του φαίνονται ανεξέλεγκτα, να κόψει ανεπιθύμητες ή βλαβερές συνήθειες, να αυξήσει την αυτοσυγκέντρωση και την αυτοπεποίθησή του, να βελτιώσει τις επαγγελματικές του ικανότητες και να είναι πιο αποτελεσματικός στην επίτευξη των στόχων του. Η τεχνική εφαρμόζεται για να αντιμετωπίσει προβλήματα όπως η διακοπή του τσιγάρου, οι αϋπνίες, το άγχος, ο έλεγχος του πόνου (ακόμα και του τοκετού), οι διατροφικές διαταραχές (βουλιμία και ανορεξία), οι ασθένειες του δέρματος (έκζεμα και ψωρίαση), το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου και οι σεξουαλικές δυσλειτουργίες (πρόωρη εκσπερμάτιση, ανικανότητα, ψυχρότητα, ανοργασμία).

Πληροφορίες: Δρ. Πανταζής Ιορδανίδης, ψυχίατρος, ψυχοθεραπευτής, Ιδρυτικό Μέλος της Βρετανικού Συλλόγου Ιατρικής Ύπνωσης, www.medicalhypnosis.gr.