Γιατί δεν μπορώ να αδυνατίσω;

Γιατί δεν μπορώ να αδυνατίσω;

Πολύ συνηθισμέμενες τροφές μπορούν να ξεγελάσουν τον οργανισμό και να τον κάνουν να παχαίνει. Η τροφική δυσανεξία, η καινούργια τάση στη διαιτολογία, χρειάζεται τη σωστή αντιμετώπιση.
05 Φεβρουαρίου 2015 Ευφραιμίδη Μαρίλη

Σύμφωνα με την Αμερικάνικη Ένωση Μαγειρικής, «η τροφική δυσανεξία είναι το φαινόμενο της δεκαετίας». Σχεδόν ένας στους τέσσερις, κυρίως γυναίκες, υποφέρει από αυτή τη διαταραχή. Η διάσημη αυστραλή διαιτολόγος Κάθριν Σάξελμπι λέει πως «δεν είναι πια στη μόδα να κάνεις δίαιτα, αλλά είναι πολύ τρέντι να έχεις κάποια διατροφική δυσανεξία». Η εταιρεία Immupro, η οποία πουλάει τεστ για δυσανεξία σε 271 «ύποπτες» τροφές, από κρέας στρουθοκαμήλου μέχρι κατσικίσιο τυρί, έχει τριπλασιάσει τον κύκλο εργασιών της στη διάρκεια του τελευταίου χρόνου. «Η εξάπλωση της τροφικής δυσανεξίας αγγίζει πλέον τα όρια της επιδημίας» παρατηρεί η διευθύντριά της Τζούλι Γκόγιεν. «Το 45% του πληθυσμού έχει δυσανεξία σε μία συγκεκριμένη τροφή ή στην υπερβολική ποσότητά της. Οι πιο συνηθισμένες είναι στα δημητριακά, τα γαλακτοκομικά και τα αυγά». Όσο πιο φτωχή γίνεται η διατροφή από την άποψη της ποιότητας, όσο πιο πολύ επιβαρύνεται με χημικά πρόσθετα και όσο η διατροφική αλυσίδα μολύνεται από τις περιβαλλοντικές επιθέσεις, τόσο πιο πιθανό είναι να μας ενοχλήσουν τροφές που είναι φαινομενικά αθώες.
Τροφική δυσανεξία είναι η ανικανότητα του οργανισμού να χωνέψει ορισμένα είδη φαγητού. Δεν είναι έντονη όπως η αλλεργία, η οποία εκδηλώνεται με δύσπνοια κι εξανθήματα, αλλά μπορεί να επιφέρει μία σειρά από διαταραχές όπως φούσκωμα, διάρροια, ναυτία, πρήξιμο, ημικρανία και παχυσαρκία. Σύμφωνα με την Σου Ντένγκεϊτ, ιδρύτρια του Food Intolerance Network, «οι περισσότεροι άνθρωποι κατηγορούν για δυσανεξία το φαγητό που έφαγαν την ίδια μέρα που είδαν την αντίδραση, αλλά κάνουν λάθος. Η δυσανεξία μπορεί να οφείλεται σε κάτι που κατανάλωσαν πριν από δύο ή τρεις μέρες». Η ευαισθητοποίηση, μάλιστα, του οργανισμού εξαρτάται από την ποσότητα της ένοχης ουσίας που έχει συσσωρευτεί στο σώμα.
Η δίαιτα Harcombe βασίζεται σε αυτό που αποκαλεί η δημιουργός του «αληθινό» φαγητό. «Καταναλώνουμε τις τροφές στη μορφή που τις προσφέρει η φύση. Τις παρέχουμε σε απεριόριστες ποσότητες ώστε να ικανοποιήσουμε τις ενεργειακές ανάγκες και σε τακτά χρονικά διαστήματα ώστε να μην κάνουμε το σώμα να νοιώσει στέρηση και να μην το εξαναγκάσουμε να αποθηκεύσει λίπος. Δεν τρώμε επεξεργασμένες τροφές, γιατί έτσι θα ευαισθητοποιήσουμε τον οργανισμό». Οι κανόνες είναι οι εξής:
• Τρώμε όσο θέλουμε από τις προκαθορισμένες τροφές, έτσι ώστε να μείνουμε χορτάτοι για αρκετές ώρες.
• Μπορούμε να καταναλώσουμε 50γρ μαύρο ρύζι την ημέρα και 75γρ σούπας κουάκερ.
• Δεν επιτρέπεται η καφεΐνη. Πίνουμε τσάι και καφέ χωρίς καφεΐνη, αφεψήματα και 1,5 λίτρο νερό τη μέρα.
• Δεν καταναλώνουμε γλυκαντικές ουσίες και αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη.
• Μαγειρεύουμε με όποιον τρόπο θέλουμε: ψητά, τηγανητά, βραστά.
• Ανάμεσα στα γεύματα τρώμε σνακ από μπαστουνάκια λαχανικών ή ζωντανό γιαούρτι. Ωστόσο προσπαθούμε να χορταίνουμε με τα τρία κύρια γεύματα και να τα καταναλώνουμε την ίδια ώρα έτσι ώστε το σώμα να μην νοιώθει την ανάγκη να αποθηκεύει φαγητό.
• Μπορούμε να αλλάζουμε ώρα στα γεύματα. Εκείνο που δεν επιτρέπεται είναι να αυξήσουμε τις ποσότητες του ρυζιού και του κουάκερ.
• Καταναλώνουμε απεριόριστες ποσότητες φρέσκου κρέατος, ψαριού, αυγών, σαλάτας και λαχανικών. Αποφεύγουμε τις πατάτες και τα μανιτάρια. Επιτρέπονται οι ελιές, το ελαιόλαδο και οι ντομάτες.
• Δεν αναμιγνύουμε τα λιπαρά με τους υδατάνθρακες στο ίδιο γεύμα. Αν το κάνουμε, το σώμα θα χρησιμοποιήσει του υδατάνθρακες για να αντλήσει ενέργεια και θα αποθηκεύσει τα λιπαρά για αργότερα.
• Αποφεύγουμε τις τροφές που σχετίζονται με τη δυσανεξία στη μαγιά όπως το ξύδι, το τουρσί, τα μανιτάρια και το ροκφόρ.
• Μία τυπική μέρα: Πρωινό: 100 γρ δημητριακά από μαύρο ρύζι (χωρίς γλουτένη) με νερό, όχι γάλα. Μεσημεριανό: σαλάτα νισουάζ με τόνο. Αυγά σφιχτά, ελιές και αντσούγιες. Ντρέσινγκ από ελαιόλαδο και μαύρο πιπέρι. Δείπνο: κρέας (μπριζόλα μοσχαρίσια ή χοιρινή) με λαχανικά.