Το ταξίδι της ζωής μας στα πιο απίθανα κτίρια του κόσμου

Το ταξίδι της ζωής μας στα πιο απίθανα κτίρια του κόσμου

Δενδρόσπιτα, δωμάτια-όστρακα και πλωτά ξενοδοχεία. Ο σύγχρονος ταξιδιώτης αναζητά τη χαμένη επαφή με τη φύση.
27 Ιανουαρίου 2015 Bιβή Μωραίτου
Tverrfjellhytta, Περίπτερο Κέντρου Άγριων Ελαφιών Νορβηγίας, Χιέρκιν, Νορβηγία (2011). Αιχμηρό σαν το τοπίο του Εθνικού Δρυμού Ντόβρεφιελ όπου ακουμπάει, το 90 τ. μ. παρατηρητήριο της αρχιτεκτονικής εταιρίας Snohetta αντιπαραβάλλει στην αυστηρή γεωμετρία του περιβάλλοντος τις οργανικές καμπύλες του εσωτερικού του. Οι περιηγητές περιμένουν τα άγρια ελάφια να περάσουν από μπροστά τους.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17


Είναι φορές που βασική αιτία ενός ταξιδιού είναι η ομορφιά του προορισμού του. Είναι άλλες που η φήμη ενός ξεχωριστού ξενοδοχείου αναβαθμίζει τη μετριότητα ενός τόπου και δίνει αφορμή για την απόδραση. Είναι όμως και φορές που το ανεπανάληπτο ενός προορισμού συμπίπτει με το απίθανο της διαμονής και τότε πια μιλάμε για ταξίδια ζωής. Τι σημαίνει αυτό για κάθε ταξιδιώτη εξαρτάται από το αν θα λατρέψει τα ακτινοβόλα νέον της Γκίνζα ή θα χαθεί στη μετάφραση του Τόκιο και το αν θα θαμπωθεί από την οργιώδη βλάστηση της Αμαζονίας ή θα πανικοβληθεί στην ιδέα όσων κρύβουν τα πυκνά φυλλώματα του τροπικού της δάσους. Στην πραγματικότητα ταξίδι ζωής είναι όποιο συγκινεί και συγκλονίζει τον ταξιδιώτη που ονειρεύεται να το ζήσει. Εκείνο που παρασύρει τις αισθήσεις και τις σκέψεις του και τον φέρνει σε επαφή με εμπειρίες οι οποίες από αβίωτες γίνονται εσαεί αξεπέραστες ανεξάρτητα αν συμβαίνουν στη μέση της ερήμου, του δάσους ή του νερού.

Η έκδοση Once in a Lifetime, Travel and Leisure Redefined, που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Gestalten, είναι ένα ταξίδι σε παράδοξα σημεία του πλανήτη τόσο ερεθιστικά για τη φαντασία καινοτόμων αρχιτεκτόνων ώστε να τους προκαλέσουν να δημιουργήσουν εκεί πρότυπους χώρους φιλοξενίας. Τέλεια εναρμονισμένοι με το περιβάλλον κάθε περιοχής, γίνονται ένα μαζί του. Απορροφώνται από αυτό και με τη σειρά τους το απορροφούν ή και το αντανακλούν. Με ελάχιστες εξαιρέσεις κάποιων ανακαινίσεων, όλα τα καταλύματα του άλμπουμ είναι κατασκευές του 21ου αιώνα ακόμα κι όταν ακολουθούν τις παραδοσιακές, τοπικές νόρμες δόμησης.
Μπουχτισμένοι από το ασφυκτικό 24ωρό τους, οι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων δεν αναζητούν πια την πολυτέλεια σε εντυπωσιακά λόμπι ξενοδοχείων ντυμένα με έργα τέχνης και ντιζάιν αλλά προσπαθούν να ανακτήσουν τη χαμένη επαφή τους με τη φύση.

«Δεν μπορούμε να κατανοήσουμε την ιστορία των μεγάλων εξερευνητών και ταξιδιωτών χωρίς να αναφερθούμε στη φυσική σχέση τους με το περιβάλλον. Είτε οι αναφορές μας πηγάζουν από τα μυθιστορήματα του Τζόζεφ Κέσελ είτε της Κάρεν Μπλίξεν, τα πρώτα γουέστερν ή τις διηγήσεις διάσημων ναυτικών, ο ανοιχτός ορίζοντας μοιάζει το μόνο όριό τους. Το τοπίο είναι ο οδηγός τους. Και αν όλα γύρω τους μοιάζουν απέραντα είναι ακριβώς επειδή αυτή η απεραντοσύνη είναι το νήμα που διατρέχει τη ζωή τους», γράφει η Μαρί Λε Φορ στον πρόλογο του Once in a Lifetime. «Η απλότητα είναι η απόλυτη επιτήδευση», επικαλείται λίγο παρακάτω η Λε Φορ τη ρήση του μεγάλου διανοητή, επινοητή, καλλιτέχνη και εφευρέτη Λεονάρντο ντα Βίντσι, την οποία ακολούθησαν κατά γράμμα πέντε αιώνες αργότερα όσοι από τους κατά κάποιον τρόπο συναδέλφους του είδαν στο ίδιο άλμπουμ - πρόταση τις εξαιρετικές και παράδοξες δημιουργίες τους, που επανεφευρίσκουν τις έννοιες του ταξιδιού και της ξεκούρασης μέσα από την αρχιτεκτονική.