New Woman: Το Εδουαρδιανό στιλ είναι στη μόδα

Οι μοντέρνες σουφραζέτες ξεσηκώνουν το edwardian style μέσω tablet.
11 Ιουνίου 2012 Βιβή Μωραΐτου
Οι τρεις κόρες του Sir Robert Crawley (Downton Abbey) από αριστερά Lady Edith (Laura Carmichael), Lady Mary (Michelle Docκery) και Lady Sibil (Jessica Brown Findley).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Οι Fashion Weeks του Παρισιού και του Λονδίνου είχαν από καιρό στείλει ξεκάθαρα το μήνυμα: αιχμηρά urban στιλ, τέρμα. Αυτή η άνοιξη ξεσκάει με ενισχυμένες δόσεις ρομαντισμού και θηλυκότητας και διεκδικεί μεγαλύτερη ελευθερία. Layers, ημιδιαφάνειες και δαντέλες συνωμοτούν σε ένα παιχνίδι αποπλάνησης που γυρίζει στην αυγή του προηγούμενου αιώνα. Όταν τα κορίτσια διεκδικούσαν πρώτη φορά δυναμικά το απελευθερωμένο προφίλ της Νέας Γυναίκας (που θα καπνίζει, κάνει για δέκα κ.λπ., κατά το γνωστό επιθεωρησιακό σουξέ).


Έναν αιώνα αργότερα η «απελευθερωμένη» Νέα Γυναίκα δουλεύει για δέκα, προσπαθεί να κόψει το τσιγάρο, έχει βαρεθεί την πένσιλ φούστα και όσο καθυστερεί να κατέβει το Downton Abbey στο tablet της αναρωτιέται πού πήγαν οι ladies. Τι απέγιναν οι αληθινές κυρίες με πολύ υπηρετικό προσωπικό να διοικήσουν και αναρίθμητα καπέλα να συνδυάσουν με τα παλτό τους; Η ανακοίνωση του τρίτου κύκλου της δημοφιλούς σειράς του ITV ανακούφισε τις fan, που όμως πρέπει να περιμένουν μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο για να δουν τη Shirley MacLaine να υποδύεται την ευκατάσταση μητέρα της lady Grantham. Ως τότε το κενό αναλαμβάνει να καλύψει η μόδα καθώς, παρασυρμένοι από την ανάμνηση της εδουαρδιανής εποχής, οι σχεδιαστές βρήκαν νέα έμπνευση στο ίδιο παρελθόν. Δεν έχουμε λοιπόν παρά να αποφασίσουμε αν θα περάσουμε το καλοκαίρι μας με πλατύγυρα καπέλα σαν τη Fanny Ardant στις Κυρίες της ακτής (1979) ή αναζητώντας Δωμάτιο με θέα (1985) σαν την ερωτευμένη Helena Bonham Carter που είχε την τύχη να υποδυθεί τη Λούσι όπως τη φαντάστηκε ο Forster στο βιβλίο του.


Ντύσου όπως η Lady Mary
Η αδυναμία μας στα δράματα εποχής και τα εμβληματικά λουκ δεν άφησε ποτέ αδιάφορους μεγάλους μόδιστρους και οίκους. Συνέβη με το Mad Men και τα '60s, τώρα συμβαίνει με το στιλ του 1900 που έφτασε μέχρι τις φετινές πασαρέλες.
Γλύπτρια υφασμάτων χαρακτηρίζει ο Sir Julian Fellowes, δημιουργός του Downton Abbey και του Gosford Park (2001), τη Susannah Buxton που σχεδιάζει και επιμελείται τα κοστούμια της σειράς. Μόνο το ένα τρίτο της γκαρνταρόμπας ράβεται αποκλειστικά για το σίριαλ. Αρκετά είναι αυθεντικά vintage κομμάτια και πολλά είναι νοικιασμένα ή προέρχονται από βεστιάρια, της Μαδρίτης και του Λονδίνου για την πρώτη σεζόν και του Παρισιού για τη δεύτερη. Κι έτσι εξηγείται το πώς η Michelle Dochery-lady Mary βρίσκεται να φοράει άλλοτε το ίδιο φουστάνι με την Emma Tompson στην Επιστροφή στο Χάουαρτνς Εντ (1992) και άλλοτε με την Catherine Zeta Jones στο Αψηφώντας το θάνατο (2007).


Οι αριστοκράτισσες των αρχών του 20ού αιώνα με τα βολάν από δαντέλα και τα μακριά γάντια δεν υποπτεύονταν πόσο κοντά στο Μεγάλο Πόλεμο ζούσαν. Το ξέσπασμά του, το 1914, επέβαλε πνεύμα λιτότητας και η καλή κοινωνία κλήθηκε να διατηρήσει τη φινέτσα της σε καιρούς ελλείψεων. Ο ποδόγυρος ανεβαίνει και οι αστράγαλοι επιτέλους αποκαλύπτονται. Μαζί τους ξεσκεπάζονται τα κενά μιας κοινωνίας γεμάτης συμβάσεις που προσποιείται πως αγνοεί τον έρωτα ενώ ονειρεύεται αντισυμβατικά ρομάντζα σαν της lady Trimingham με τον αγρότη Ted Burgess. Το The Go Between του Hartley που διαδραματίζεται στην εδουαρδιανή Αγγλία μεταφέρθηκε το 1970 στο σινεμά με την Julie Christie και τον Alan Bates.


Tο τέλος της αθωότητας
Απαλλαγμένες από τους αυστηρούς βικτωριανούς κώδικες, οι κοπέλες της νέας εποχής εξελίσσονται μαζί με τα ρούχα τους παρακολουθώντας έναν κόσμο που αλλάζει γύρω τους ραγδαία. Στην εποχή του σιδηρόδρομου, των πρώτων αυτοκινήτων και του πρώιμου σινεμά, αμφισβητούν τους παραδοσιακούς ρόλους, συγκρούονται με στερεότυπα, διεκδικούν θεμελιώδη ανδρικά οχυρά, τη συμμετοχή τους σε εκτός οικίας δραστηριότητες και αναζητούν άλλους τρόπους για να διασκεδάσουν. Θέλουν να γίνουν όπως τις βλέπει ο George Bernard Shaw.


Νέοι καιροί, νέα ήθη, νέα ρούχα. Δεν είναι μόνο ο κορσές που μικραίνει και ελαφραίνει και οι φούστες που γίνονται πιο ευέλικτες, είναι και τα ανάλαφρα υφάσματα, οι απαλοί παστέλ τόνοι και τα εμπριμέ που έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης. Χωρίς τα γάντια ή τα μεγάλα καπέλα κάποια από τα κομμάτια του ανοιξιάτικου Ralph Lauren θα μπορούσαν να είχαν σχεδιαστεί για το Downton Abbey. Οι δαντέλες του Dior, του Valentino και της Sarah Burton για τον Alexander McQueen και για ακόμα μία φορά η σειρά John Galliano έρχονται κοντά στο πορτρέτο της επαναστατημένης New Woman. Το γυναικείο κίνημα απέκτησε δικές του πένες και λογοτεχνικό είδος, που τρύπωσε στις σελίδες όλων των δημοφιλών εντύπων διαδίδοντας τις αρχές του φεμινισμού. Τα αναγνώσματα είχαν ηρωίδες αγνές αλλά με φλογερό ταμπεραμέντο, σκεπτόμενες, θαρραλέες και ικανές. Σαν τη μαχητική επιζήσασα Ρόουζ-Kate Winslet στον Τιτανικό (1997).


Για τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από το πιο πολυδιαφημισμένο ναυάγιο της ιστορίας, η βραβευμένη με Oscar ταινία του James Cameron πρόσφατα έκανε ξανά επίσημη πρεμιέρα σε 3D. Στις 31 Μαρτίου 2012 άνοιξε επίσημα τις πόρτες του στο Μπέλφαστ, όπου και ναυπηγήθηκε ο Τιτανικός, το Μουσείο Titanic Belfast (titanicbelfast.com) αφιερωμένο στο «αβύθιστο» υπερωκεάνιο. Στο μεταξύ η προβολή της μίνι σειράς Titanic προγραμματίστηκε από τη βρετανική τηλεόραση για τις 15 Απριλίου, ανήμερα της μακάβριας επετείου, και έχει επίσης την υπογραφή του Fellowes. Καθόλου τυχαίο, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι ο Sir Julian και βαρόνος του Δυτικού Στάφορντ μας συστήνει στους ήρωες του Abbey τη στιγμή που η ζωή τους αλλάζει εξαιτίας ενός παγόβουνου.