Στα παρασκήνια της ταινίας Ο Θεός Αγαπάει το Χαβιάρι

Στα παρασκήνια της ταινίας Ο Θεός Αγαπάει το Χαβιάρι

Μια ξενάγηση στα παρασκήνια και τα παραλειπόμενα των γυρισμάτων της μεγάλης παραγωγής του Γιάννη Σμαραγδή που από σήμερα προβάλλεται στις αίθουσες.
11 Οκτωβρίου 2012 Λουκία Λυκίδη
Τα εντυπωσιακά κοστούμια ήταν δημιουργία της βραβευμένης ισπανίδας ενδυματολόγου Lala Huete.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Η παραγωγός της ταινίας Ελένη Σμαραγδή μας μεταφέρει την ατμόσφαιρα και τις λεπτομέρειες μιας διεθνούς παραγωγής χολιγουντιανών διαστάσεων.
 
Τα γυρίσματα στην Αίγινα
Δεκέμβριο μήνα, από την χιονισμένη Μόσχα, είχε έρθει να επισκεφθεί τον Ρώσο ηθοποιό Evgeny Stychkin η μητέρα του, πρώην διάσημη μπαλαρίνα των μπαλέτων Μπολσόϊ. Εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ από τον Ναό της Αφαίας που κάποια στιγμή έκανε τον σταυρό της και ευχαρίστησε τον Θεό που μπόρεσε να θαυμάσει από κοντά μέσα σ' αυτό το υπέροχο φως έναν αρχαίο ναό, χειμώνα καιρό.
                            
Μια ευχάριστη έκπληξη.
'Ηταν η τελευταία μέρα των γυρισμάτων δίπλα στην Στυμφαλία Λίμνη της Κορινθίας. Ο καιρός ήταν κατά διαστήματα βροχερός. Φεύγοντας το απόγευμα -ήταν Μεγάλη Παρασκευή- η βροχή σταμάτησε και μας συνόδευε επί πολλή ώρα ένα υπέροχο ουράνιο τόξο.

Ένα ατύχημα
Είχαμε ενοικιάσει και φέρει από την Αγγλία πολλές αυθεντικές αντίκες του 18ου αιώνα για την επίπλωση και τον στολισμό του σπιτιού του Βαρβάκη, το ντεκόρ του οποίου κατασκευάσαμε στο στούντιο της Φίνος Φιλμ. Κατά την επιστροφή τους στην Αγγλία στο δρομολόγιο από Πάτρα για Βενετία, κρύφτηκαν μέσα στο φορτηγό λαθρομετανάστες, τους οποίους κυνηγούσαν αστυνομικοί και έγιναν όλα «γιαλιά-καρφιά». Οι περισσότερες αντίκες υπέστησαν ζημιές και καταβάλλαμε μεγάλα ποσά για την αποζημίωσή τους.

Ένα αστείο στιγμιότυπο
Ο John Cleese είναι πάρα πολύ ψηλός, σχεδόν δύο μέτρα. Μια μέρα λοιπόν ο Γιάννης αστειευόμενος λύγισε τα πόδια του για να φαίνεται δίπλα του πιο κοντός. Τότε ο John Cleese γύρισε και του  είπε πολύ σοβαρά, «μην μου το κάνετε αυτό το αστείο κύριε Σμαραγδή γιατί στις περισσότερες ταινίες που συμμετείχα και οι σκηνοθέτες με έβαζαν να  λυγίζω τα πόδια μου για να λέω τις ατάκες του ρόλου μου δίπλα στις συμπρωταγωνίστριες μου που ήταν πάντα κοντές."

Ώρα φαγητού
Στο σινεμά η ώρα του φαγητού, το λεγόμενο break, είναι ένα πανηγύρι. Μετά την πρωϊνή  πολύωρη κουραστική απασχόληση  το διάλειμμα είναι απόλαυση. Σχηματίζονταν μια μεγάλη ουρά από ηθοποιούς και ανθρώπους του συνεργείου οι οποίοι αστευόμενοι περίμεναν υπομονετικά  για να σερβιριστούν. Πιστεύω πως ποτέ κανείς δε τρώει με μεγαλύτερη όρεξη απ' ότι κατά την ώρα του διαλείμματος ενός γυρίσματος ταινίας.  Είχαμε μεγάλη ποικιλία φαγητών ακόμη και για χορτοφάγους.

Η ώρα της χαλάρωσης των σταρ
 
Όλοι οι σταρ στα εξωτερικά γυρίσματα είχαν τροχόσπιτα και στα στούντιο καμαρίνια. Οπότε όλοι αποσύρονταν στους ιδιαίτερους χώρους τους για να γευματίσουν και κατόπιν αναπαύονταν. Κάποιοι όμως όπως ο Sebastian Koch που ήταν καθημερινά στα γυρίσματα έτρωγαν με τους ανθρώπους του συνεργείου.

Με άρωμα Χόλιγουντ
Όταν έπρεπε να μετακινηθούμε ήταν σαν να μεταφέρονταν ένα ολόκληρο χωριό. Φανταστείτε τέσσερις λιμουζίνες των πρωταγωνιστών, τέσσερα βαν με ανθρώπους του συνεργείου, τέσσερα τροχόσπιτα, ένα φορτηγό  με τις κάμερες και τον ήχο, ένα τζιπ με το steady, ένα φορτηγό με τα φώτα, ένα φορτηγό γεννήτρια, ένα τεράστιο φορτηγό catering, ένα τεράστιο φορτηγό με τα κοστούμια, δύο βανάκια με props, τρία τέσσερα αυτοκίνητα της παραγωγής, και άπειρα ιδιωτικά αυτοκίνητα.Υπήρχαν τρία διαφορετικά συνεργεία κατασκευής των ντεκόρ! Κατασκευάστηκαν περίπου 300 κοστούμια στο εργαστήριο του Cornejo και νοικιάστηκαν περίπου 700 ακόμη ενώ και εδώ στην Ελλάδα χρειάστηκε να κατασκευάσουμε φουστανέλες για τις σκηνές  των Κολοκοτρωναίων.Eδώ θα πρέπει να προσθέσουμε και το τμήμα του μακιγιάζ και της κομμωτικής! Η εποχή που έπρεπε να αναπαραστήσουμε  απαιτούσε περούκες! Οι περούκες του Σεμπάστιαν κατασκευάστηκαν στην Γερμανία! Της Κατρίν Ντενέβ στο Βέλγιο.  
 
Τα κοστούμια
Τα κοστούμια όπως και τα ντεκόρ σε ταινία εποχής είναι ένα από τα  καθοριστικά στοιχεία της αισθητικής της ταινίας. Η Ισπανίδα ενδυματολόγος και φίλη μας  πλέον Lala Huete,  γνωστή  από την ταινία El Greco (βραβεύτηκε με το βραβείο GOYA της Ισπανικής Ακαδημίας) είχε να ετοιμάσει κοστούμια για να ντύσει ψαριανούς πειρατές του Ι770 και ψαριανούς πρόσφυγες του 1825, κολοκοτρωναίους του 1825, κοστούμια της Τσαρικής Ρωσίας του 1775,  λαικά και αστικά κοστούμια στο Αστραχάν εποχής 1775-1825.  Τα κοστούμια είναι ένας  από τους μεγάλους άθλους της Ταινίας.