Ο Θάνος Σαμαράς κάνει βόλτες στη Νέα Υόρκη

Ο Θάνος Σαμαράς κάνει βόλτες στη Νέα Υόρκη

Ο ηθοποιός και καλλιτέχνης απολαμβάνει κάθε λεπτό της ζωής του στην Αμερική και συνεχίζει να μας δίνει λόγους να καμαρώνουμε.
23 Οκτωβρίου 2012 Ελένη Παπαιωάννου Φωτό: Parker Steele
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Έφυγε από την Αθήνα πριν από ένα χρόνο επειδή «αισθανόμουν ιδιαίτερα άνετα στην Ελλάδα. Πάντα απεχθανόμουν το "κάλλιο πρώτος στο χωριό παρά δεύτερος στην πόλη". Δεν είμαι πρώτος σε τίποτα, αλλά τρόπος του λέγειν. Έχω ανάγκη να πασχίζω για τα πράγματα. Αν κάτι είναι εύκολο, είναι αυτομάτως και ύποπτο». Φεύγοντας λοιπόν από τη ζέστη της καταξίωσης ως ηθοποιού στη χώρα του, ξεδίπλωσε το χάρισμά του να κάνει τέχνη με περούκες, hair pieces και περίτεχνα χτενίσματα από το σύμπαν του Ντέιβιντ Λιντς. Η υποκριτική όμως συνέχισε να τον κυνηγάει, με αποτέλεσμα να ζει μια υπέροχα σχιζοφρενική και απόλυτα δημιουργική συνθήκη μοιράσματος ανάμεσα στις τέχνες που τον εκφράζουν. Τον επισκέφθηκα στο διαμέρισμά του στο Μανχάταν και ανάμεσα σε σενάρια και τούφες από μεταξένια μαλλιά κατάλαβα κάτι που δεν είχα δει ποτέ: πατρίδα του Θάνου είναι το σύμπαν του, που μπορεί να μεταφέρει αυτούσιο σε οποιαδήποτε γωνιά της Γης.

Τι σου λείπει από την Ελλάδα; Τα χαμόγελα των φίλων. Συνεργάτες. Οι γονείς μου. Πράγμα που δεν περίμενα γιατί είμαι μοναχικός και δεν τους έβλεπα και τόσο συχνά. Αρκούσε να τους αισθάνομαι τριγύρω έξω στην πόλη.

Τι άφησες πίσω; Νομίζω μια ψευδή αίσθηση ασφάλειας και μια πλαστή εντύπωση ότι ανήκα κάπου. Κυρίως όμως δεν άφησα τίποτα και δεν πήγα πουθενά. Είναι όλα τόσο σχετικά και αόριστα. Είτε είμαι εδώ είτε είμαι εκεί είτε είμαι στο Βόρειο Πόλο, πάλι δεν είμαι κάπου. Η γεωγραφική παράμετρος είναι απολύτως ασήμαντη.

Τι αντιδράσεις είχες από τον κύκλο σου αφού έφυγες; Δεν ανακοίνωσα κάτι. Όλα έγιναν αστραπιαία και σχεδόν ασυνείδητα. Έπειτα από χρόνια σκέψης, ακολούθησα υπνωτισμένα τις οδηγίες που μου υπαγόρευε το ένστικτό μου. Ξαφνικά, μια μέρα, συνειδητοποίησα ότι είχα μετακομίσει στη Νέα Υόρκη, είχα έναν καταπληκτικό ατζέντη, δούλευα με συναρπαστικούς ανθρώπους, έμενα στο διαμέρισμα της Rosemary, είχα καινούργιους φίλους και έναν καινούργιο εαυτό που ακόμα δεν γνωρίζω καλά ούτε ξέρω αν συμπαθώ.


Ποιος νέος κόσμος ξετυλίχτηκε μπροστά σου;
Δεν μου φάνηκε νέος αλλά απολύτως οικείος και παλιός. Πάντα ζούσα μέσα στο μυαλό μου, στο δικό μου κατασκευασμένο κόσμο η πραγματικότητα ήταν πάντα θέμα σχετικό.

Τι έμαθες για τον εαυτό σου που δεν ήξερες πριν; Γνώριζα ήδη τις αντοχές μου στις δυσκολίες και στην πίεση. Μπορώ να αντέξω τα π-ά-ν-τ-α. Μπορώ πια να υποστώ απάνθρωπο πόνο και λύπη. Αν κάτι έμαθα, ήταν να εφαρμόζω ένα ακόμα πιο ατάραχο poker face όταν οι απαιτήσεις έμοιαζαν πέραν των οικείων ορίων μου, με έναν απόλυτο έλεγχο των μυών του προσώπου, όπου το μειδίαμα και η ηρεμία ήταν πειστικά, ασχέτως αν η καρδιά μου ήταν έτοιμη να βγει από το αυτί μου από τον τρόμο. Κάτι που μου αποτυπώθηκε από παιδί ήταν ότι θαρραλέοι δεν είναι αυτοί που δεν φοβούνται, είναι αυτοί που, παρ' όλο το φόβο, φέρνουν εις πέρας την αποστολή τους. Γενικά τα περισσότερα πράγματα μου προκαλούν ταραχή. Βάζω πολλή σκέψη σε κάθε φαινομενικά ασήμαντο κομματάκι της καθημερινότητας, παρακολουθώ κάθε κίνηση και ήχο και παρατηρώ κάθε ανάσα των ανθρώπων δίπλα μου. Οι άμυνές μου είναι συνέχεια σε έξαρση και είναι εξοντωτικό. Αλλά μαθαίνεις πολλά έτσι. Για τους ανθρώπους.


Έχεις χτίσει νέο κύκλο ανθρώπων εδώ;
Μοιάζει με ημικύκλιο πιο πολύ.


Ποιες ταινίες έκανες τώρα;
Η Δεμένη κόκκινη κλωστή του Κώστα Χαραλάμπους είναι μια ταινία εποχής του '40 και γυρίζοντάς την ήταν ένα συναρπαστικό γουέστερν. Είναι μια ιστορία με ένα φιλήσυχο αγρότη που μεταμορφώνεται σε δολοφόνο όταν σκοτώνουν βάρβαρα την οικογένειά του. Συνήθως παίζω σε σύγχρονα αστικά δράματα οπότε ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία για μένα να παίξω αυτόν το ρόλο. Μετά έκανα το Dead Europe του Τόνι Κράβιτς, μια αυστραλιανή ταινία, σπονδυλωτή με έναν τρόπο, ένας σπόνδυλος αφορά σε ένα ménage-à-trois πάνω σε κάτι βουνά, όπου με τον Γιούαν Λέσλι και τη Δανάη Σκιάδη κάνουμε LSD, τρέχουμε γυμνοί σε δάση και καλαμιές, πέφτουμε σε ποτάμια, χορεύουμε γύρω από τις φωτιές σε παγανιστικά πανηγύρια και κάνουμε sweet sexy love.


Πώς είναι να δουλεύεις στη Νέα Υόρκη, ποιες είναι οι διαφορές;
Υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ απόδοσης και προόδου. Που σημαίνει: ένα λάθος και έχεις φύγει νύχτα, ανεπιστρεπτί. Αν είσαι καλός, πάει σφαίρα. Έτσι απλά. Αν είσαι πεινασμένος και φιλόδοξος, ακόμα καλύτερα. Αν χάνεις τον ύπνο σου για μέρες, για να είσαι προετοιμασμένος 150%, ακόμα πιο super. Καμία δικαιολογία, ποτέ. Κανένα ελαφρυντικό για καμία μουντζούρα, για καμία μπούρδα. Και έτσι αξίζει να δουλεύεις σκληρά. Έτσι, έχει και πλάκα.


Σου λείπει το θέατρο;
Θα επιχειρούσα να σου πω ότι το σιχαίνομαι και ότι κάθε ρόλος ήταν ένας καρκίνος αλλά δεν θα ήταν όλη η αλήθεια. Παρ' όλη τη φρικτή δοκιμασία που (οφείλει να) είναι ένας ρόλος και το κόστος που έχει, αν πραγματικά δίνεις τον εαυτό σου ειλικρινά και χωρίς έκπτωση, μόνο έτσι γνωρίζεις πραγματική ευτυχία πάνω στη σκηνή. Ευφορία. Μόνο εκεί έχω υπάρξει πραγματικός άνθρωπος. Στη ζωή μου δεν είμαι ειλικρινής, κρύβομαι. Στη σκηνή είμαι ειλικρινής λέγοντας ψέματα.


Έχεις μπει στον πειρασμό να «ψαχτείς» εκεί με την ηθοποιία;
Ναι, φυσικά, κάνω ακροάσεις.


Πώς αντιδρούν οι άνθρωποι με τους οποίους συνεργάζεσαι όταν μοιράζεσαι μαζί τους το «παρελθόν» σου;
Δεν θέλω να τα μπλέκω. Πάντα αισθάνομαι ένα διαφορετικό βλέμμα πάνω μου όταν κάποιος από τη φωτογράφιση δει στο facebook κάποιο πόστερ ή κάποιο τρέιλερ από ταινία μου και μετά άντε να του εξηγήσεις. «Ναι, ξέρω, δεν κολλάει, αλλά είμαι τόσο ηθοποιός όσο και hair designer. 100% 50-50». Εδώ στη Νέα Υόρκη το χαίρονται και το βρίσκουν συναρπαστικό. Εγώ γελάω γιατί ξέρω ότι είναι μπούρδα. Στην Ελλάδα, από την άλλη, όχι μόνο σκαλώνουν με αυτό αλλά, απ' ό,τι ακούω, λέγεται και ότι τα έχω παρατήσει. Τουναντίον, δεν άλλαξε τίποτα, πέρα από το ότι ζω μια διπλά δημιουργική ζωή.


Αγαπημένες δουλειές που έχεις κάνει μέχρι τώρα;
Οι καινούργιες καμπάνιες που έκανα για τις Redken, Absolut, J&B, editorials για τα Bullett, The Ground, Harper's Bazaar, οι διάφορες Vogue, New York Magazine, Oyster, MUSE magazine.


Τι συμπληρώνεις στο κουτάκι «επάγγελμα»; Αρτίστας.

Πώς είναι να βλέπεις την Ελλάδα από μακριά;
Δεν είναι μακριά.

Περισσότερα για τη δουλειά του Θάνου Σαμαρά:
http://donteverloveme.com, twitter.com/thanos_samaras