H φωτεινή μουσική της Mary-Anne Kyriakou

H φωτεινή μουσική της Mary-Anne Kyriakou

Φτιάχνει μουσικές, τις ντύνει με φως και με αυτό τον τρόπο έχει αποκτήσει την καριέρα των ονείρων της.
18 Δεκεμβρίου 2011 Βιβή Μωραίτου. Φωτό: Girard De Soucanton, Juergan Brinkman
Η ΜΑΚ, όπως υπογράφει εν συντομία, τα τελευταία χρόνια μοιράζεται σε τρεις από τις πέντε ηπείρους του πλανήτη. Πριν από σχεδόν τέσσερις δεκαετίες ο Θεσσαλονικιός πατέρας της και η μαυριτανικής καταγωγής μητέρα της γνωρίστηκαν σε ένα πλοίο με προορισμό το Σίδνεϊ, όπου αργότερα η Μαίρη - Αν γεννήθηκε, σπούδασε και ζει. Αν και από μικρή έχει στενές σχέσεις με τους θείους και τα ξαδέλφια της στη Θεσσαλονίκη και την επισκέπτεται συχνά, η ανάμνηση που θεωρεί σημαντικότερη είναι όταν στα 20 της ήρθε για διακοπές στα νησιά με τους Αυστραλούς φίλους της. Καθισμένη κάτω από την ελληνική σημαία που κυμάτιζε στο κατάστρωμα ενός πλοίου της γραμμής ένιωσε όπως ο μπαμπάς της όταν έφευγε για τη μεγάλη αυστραλιανή περιπέτεια.

Ήθελες από μικρή να γίνεις συνθέτρια;
Ναι, από μικρό κορίτσι δημιουργούσα μελωδίες και έγραφα μουσική για κλασική κιθάρα. Η μουσική παιδεία μου ξεκίνησε στα 6 μου αλλά την ίδια στιγμή με ενδιέφερε πολύ η επιστήμη και το να φτιάχνω κυκλώματα φωτισμού LED με τον πατέρα μου.

Έτσι προέκυψε και το lighting design; Εξελίχθηκε μέσα από τη συνεργασία μου με μηχανικούς και αρχιτέκτονες. Η δουλειά μου περιλαμβάνει αρχιτεκτονικό φωτισμό κτιρίων για εμπορικά πρότζεκτ, μεγάλης κλίμακας έργα τέχνης με υλικό το φως αλλά και τη δημιουργία ηχητικών συνθέσεων.

Πόσο δύσκολο ήταν να ξεκινήσεις μια τόσο ιδιαίτερη καριέρα; Δεν υπήρξε ποτέ πραγματικά δύσκολο εξαιτίας της άγνοιας που είχα πάνω στο θέμα, τουλάχιστον ώσπου να τελειώσω το σχολείο. Σπούδασα πολιτικός μηχανικός και στη συνέχεια μουσική σύνθεση και lighting design. Ασχολούμαι επαγγελματικά με το φωτισμό εδώ και 13 χρόνια. Το να κάνω τέχνη με ενδιαφέρει πάρα πολύ, αλλά το να αναλαμβάνω τα καλύτερα εμπορικά πρότζεκτ, που αφήνουν μεγάλα περιθώρια δημιουργικότητας, απαιτεί πολύ μεγάλο μέρος του χρόνου μου, πειθαρχία και επιμονή, ειδικά όσον αφορά το συνδυασμό της μουσικής με το φως. Θεωρώ πως ήταν πιο δύσκολο να καθιερωθώ σαν συνθέτρια. Το 2008/2009 είχα την τύχη να βραβευτώ από το ίδρυμα Peggy Glanville Hicks Music Composer, γεγονός που μου έδωσε την ευκαιρία να παραιτηθώ από την πολυεθνική για την οποία εργαζόμουν κι έτσι το 2009 γεννήθηκε το Smart Light Sydney.

Τι ακριβώς είναι; Πρόκειται για το μοναδικό οικολογικό φεστιβάλ light art στον κόσμο. Το πρώτο πραγματοποιήθηκε το 2009 στο Σίδνεϊ με τίτλο Vivid Sydney (smartlightsydney. com) και το Νοέμβριο του 2010 ολοκληρώθηκε στη Σιγκαπούρη το Ι light Marina Bay (smartlightsingapore. com) με τη συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών και κάποια δικά μου έργα.

Για ποια στιγμή της καριέρας σου νιώθεις περήφανη; Για τις δύο όπερες που συνέθεσα και φώτισα (The Game Master, 2003, και Bertrayal, 2004). Ήταν μια σημαντική περίοδος στη ζωή μου γιατί έγραφα, σκηνοθετούσα, διηύθυνα και αναζητούσα τους οικονομικούς πόρους για να πραγματοποιηθεί η δουλειά. Σ' εκείνο το σημείο συνειδητοποίησα ότι μπορούσα πραγματικά να επιτύχω ο, τι ακριβώς ήθελα και το 2007 ξεκίνησα τα Smart Light.

Θεωρείς τον εαυτό σου περισσότερο Ελληνίδα ή Αυστραλέζα; Είμαι Αυστραλέζα με ελληνική κληρονομιά. Νιώθω συναισθηματικά δεμένη με την Ελλάδα μέσω της οικογένειάς μου και της βυζαντινής μουσικής παράδοσης από τον πατέρα μου. Η ελληνική μουσική κουλτούρα και η Ορθοδοξία είχαν σημαντικό ρόλο στην ανατροφή μου.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου; Η επιμέλεια του φεστιβάλ Vivid Light 2011 το Μάιο στο Σίδνεϊ και μετά στη Σιγκαπούρη και ένα μεγάλο πρότζεκτ με μουσική και light art στη Γερμανία, πατρίδα του συζύγου μου Ίνγκο Κυριάκου - Μπράκε που είναι επίσης light artist, ενώ το νέο site μας (studiokybra. com) ήδη λειτουργεί.