Η Αντζελίνα Τζολί μιλάει στο Marie Claire

Η Αντζελίνα Τζολί μιλάει στο Marie Claire

Τρέμε Σπίλμπεργκ. Η ανερχόμενη δύναμη στο Χόλιγουντ κοιμάται δίπλα στον Μπραντ Πιτ και έχει πρόσβαση στο Οβάλ γραφείο.
10 Απριλίου 2012 Chris Connelly
Η απόπειρα να προϋπαντήσω μία από τις πιο διάσημες γυναίκες στην υφήλιο έξω από το ινδικό εστιατόριο όπου έχουμε ραντεβού, στο Τσέλσι του Λονδίνου, ήταν η χειρότερη ιδέα που θα μπορούσα να έχω. Με έναν παπαράτσο ήδη στο απέναντι πεζοδρόμιο, η Αντζελίνα Τζολί με χρυσά aviator γυαλιά παρά τη συννεφιά με παρασύρει βιαστικά μέσα στο ρεστοράν. Δεν υπάρχουν άλλοι συνδαιτυμόνες -η σταρ έχει κλείσει όλο το χώρο. Ντυμένη στα μαύρα, χωρίς ορατό μακιγιάζ ή κοσμήματα, είναι η απλότητα προσωποποιημένη.

Μια καλλονή διεθνούς επιπέδου που δεν έχει πια ανάγκη να επιδεικνύεται καθώς για πρώτη φορά επιτέλους η ομορφιά της δεν είναι το θέμα. Η Τζολί, κάτοχος Όσκαρ, προβοκατόρισσα Σειρήνα, ατίθασο κορίτσι με τατουάζ που έγινε διαπιστευμένη ακτιβίστρια των Ηνωμένων Εθνών, μπορεί τώρα να προσθέσει στη λίστα των επαγγελματικών επιτευγμάτων της τη συγγραφική και τη σκηνοθετική ιδιότητα. Η ταινία της In the Land of Blood and Honey, η οποία ήταν υποψήφια και για Χρυσή Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας, εξερευνά τη φρίκη του πολέμου στην πρώην Γιουγκοσλαβία μέσα από το ρομάντζο του Ντάνιελ, ενός Σέρβου αξιωματικού, και της Άιλα, μιας μουσουλμάνας που καταλήγει αιχμάλωτη σε στρατόπεδο καταναγκαστικών έργων.



ΕΝΑΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΜΑΣ
Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας είναι σπαρακτικό. Δεν γινόταν αλλιώς, αφού η Τζολί στοιχειοθέτησε αληθινά γεγονότα. Η σύρραξη μεταξύ των Σέρβων και των μουσουλμάνων της Βοσνίας εξάντλησε κάθε πολεμική φρικαλεότητα. Όσα βλέπει και υποφέρει η ηρωίδα, την οποία ερμηνεύει η Ζάνα Μαριάνοβιτς, μόνο στο πρώτο μισάωρο αρκούν για να καταρρακώσουν και το πιο ψύχραιμο κοινό. «Νομίζω ότι είναι ακόμα δύσκολο να κατανοήσει κανείς τι συνέβη 40 μόλις λεπτά μακριά από την Ιταλία της δεκαετίας του '90, τον ίδιο καιρό που κυκλοφόρησε η Λίστα του Σίντλερ», λέει η Τζολί η οποία, αν και έχει υπάρξει αυτόπτης μάρτυς της ανθρώπινης δυστυχίας σε όλο τον πλανήτη, συγκλονίστηκε από την ένταση και τη βαρβαρότητα του συγκεκριμένου πολέμου.

«Δεν υπάρχει νόημα σε κάτι που έτσι κι αλλιώς στερείται λογικής, όπως το να βιάζεις και να σκοτώνεις το γείτονά σου με τον οποίο συμβίωνες ανέκαθεν», συμπληρώνει.

Όταν η Άιλα βρίσκεται κρατούμενη στο στρατόπεδο ανακαλύπτει κατάπληκτη ότι ο χαμένος έρωτάς της, ο Ντάνιελ, είναι βαθμοφόρος του σερβικού στρατού. Ο πόλεμος μαίνεται γύρω τους αλλά στο ίδιο δωμάτιο το ζευγάρι μοιράζεται συναισθηματικές και σεξουαλικές εμπειρίες τις οποίες η Τζολί περιγράφει με σιγουριά.

«Εξυπακούεται ότι προσπάθησα να νιώσω πώς θα ήταν αν βρισκόμουν εγώ σε μια τέτοια κατάσταση. Αν είχα ερωτευτεί κάποιον από το αντίπαλο στρατόπεδο πριν ξεσπάσει η αντιπαράθεση, πόσο μακριά θα έφτανα; Μέχρι ποιου σημείου θα επέτρεπα στον εαυτό μου να ανοιχτεί πριν αποτραβηχτώ; Είναι έρωτας ή επιβίωση;»


Η Τζολί άρχισε να γράφει περισσότερο ως προσωπική άσκηση, «ένας τρόπος για να εκφράσω όσα με θίγουν σε σχέση με τη διεθνή κοινότητα. Πίστευα ότι δεν θα το διάβαζε κανείς», εξομολογείται. «Κάποια από τα πιο σκοτεινά σημεία προέκυψαν περιμένοντας να τελειώσουν τα μαθήματα καλλιτεχνικών της Σάιλο», θυμάται.

«Σταδιακά κατέληξε να το διαβάζει ο Μπραντ κι έπειτα κάποιοι φίλοι. Όταν η συζήτηση έφτασε στο ότι θα έπρεπε να γίνει κάτι με αυτό, φοβήθηκα να το εμπιστευθώ σε άλλον. Εξήγησα ότι αυτό που θα έγραφα ήθελα και να το σκηνοθετήσω».

Η ταινία γυρίστηκε στα σερβικά, βοσνιακά και κροατικά και προβλήθηκε σε περιορισμένη διανομή στις ΗΠΑ. Η αγωνία της δημιουργού δεν αφορούσε τόσο την προσωπική της φιλοδοξία όσο το να τιμήσει τους ανθρώπους που της εμπιστεύθηκαν, όπως την έζησαν, την ιστορία της πατρίδας τους. Σε κάποιες περιπτώσεις τα μέλη του καστ είχαν βιώσει τις σκηνές που ζωντάνεψαν μπροστά στην κάμερα. Μια γυναίκα είχε τραυματιστεί από σφαίρα, μια άλλη είχε χάσει 28 συγγενείς της. «Γι' αυτούς τους ανθρώπους οι αναμνήσεις είναι σκληρές αλλά είχαν το ψυχικό σθένος να επιστρέψουν στον τόπο του εγκλήματος με μια δύναμη πρωτόγνωρη για μένα», σημειώνει η Τζολί γεμάτη θαυμασμό.

Η σκηνοθέτις ενθάρρυνε τους ηθοποιούς να εκφράσουν τις ενστάσεις τους πάνω στο σενάριο. Δεν έχασαν ευκαιρία. Πριν ο πόλεμος ξεσπάσει, η Άιλα έπρεπε να πει «σ' αγαπώ» στην αδελφή της φεύγοντας για ραντεβού. Στα γυρίσματα η Τζολί αντιλήφθηκε ότι η πρωταγωνίστρια Ζάνα Μαριάνοβιτς ήταν κάπως συγκρατημένη σ' εκείνο το σημείο. «Όταν ρώτησα γιατί, απάντησε ότι αυτή η κουβέντα ήταν "πολύ αμερικάνικη. Εκεί λέτε σ' αγαπώ και αγκαλιάζεστε επειδή απλώς παραγγείλατε πίτσα. Εμείς δεν το συνηθίζουμε αυτό"».


ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Στην πραγματικότητα η Αντζελίνα αδημονεί να εγκαταλείψει την υποκριτική. «Αυτό δεν σημαίνει ότι σταματάω αύριο, αλλά ξύπνησα ένα πρωί συνειδητοποιώντας ότι είμαι ηθοποιός επειδή αυτό ήθελε η μητέρα μου για μένα. Είναι διασκεδαστική δουλειά αλλά είναι άραγε αργά για να κάνω κάτι άλλο;» λέει και ζητάει ένα ποτήρι κόκκινο κρασί.

Ο Πιτ, λέει, διεύρυνε τη ζωή της προς κατευθύνσεις που δεν φανταζόταν. «Δημιουργήσαμε οικογένεια. Δεν είναι απλώς ο έρωτας της ζωής μου, είναι η οικογένειά μου. Και αυτό είναι ό,τι πιο πολύτιμο έχω. Μεγαλώνοντας τα παιδιά μας αυτό που έμαθα από τον Μπραντ είναι πως η οικογενειακή ευτυχία προηγείται της προσωπικής. Είμαι τρομερά ευγνώμων για την οικογένειά μου και δεν θα την είχα χωρίς εκείνον». Τα 3χρονα δίδυμα, ο Νοξ και η Βίβιεν, είναι τα μικρότερα από τα έξι -τρία βιολογικά και τρία υιοθετημένα- τέκνα του ζευγαριού. «Ο Νοξ είναι κλασικό αγόρι. Πολύ κινητικός, ανθεκτικός. Του αρέσουν οι δεινόσαυροι και τα σπαθιά». Η Βίβιεν είναι ό,τι δεν υπήρξε ποτέ η μητέρα της. «Είναι τόσο εύθραυστη. Η Βίβι θα μαζέψει λουλούδια για να στολίσει τα μαλλιά της, θέλει να βάφει τα νύχια της και μαζεύει κουκλάκια. Έχει πλάκα να αγοράζω όλα αυτά τα ροζ αντικείμενα και να παρακολουθώ ταινίες με πριγκίπισσες»! Το ζευγάρι δεν έχει πολύ δικό του χρόνο αλλά τα παιδιά καταλαβαίνουν και «κρυφογελάνε όταν αντιληφθούν ότι ο μπαμπάς και η μαμά "θα φιληθούν". Τα κάνει να νιώθουν ασφάλεια».

Θέλουν να τους δουν παντρεμένους; Η Τζολί γελάει. «Ναι, το έχουν αναφέρει. Αν το δεις συναισθηματικά ανησυχείς μήπως νιώθουν ανασφαλή αλλά γι' αυτά γάμος σημαίνει απλώς πάρτι με τετραώροφη τούρτα». Στα 36 της έχει ολοκληρώσει με τα μωρά; «Δεν υπάρχει πρόγραμμα αλλά πού ξέρεις. Μπορεί να καταλήξω πάλι έγκυος». Για τους δικούς τους λόγους -συχνά ταξίδια, αδιάκριτα βλέμματα- εκείνη και ο Πιτ επέλεξαν τη διδασκαλία στο σπίτι για τα παιδιά. Η Ζαχάρα, 6 ετών, «βρήκε το στοιχείο της στην ιππασία» και η 5χρονη Σάιλο ως αυθεντικό αγοροκόριτσο εξασκείται στα τετράτροχα οχήματα quads. «Έχει πλάκα να βλέπεις τον Μπραντ να προσπαθεί να της μάθει το φρένο. Εκείνη δεν ακούει τίποτα, δεν την ενδιαφέρει να μάθει. Θέλει απλώς να ξεκινήσει». Εύκολα καταλαβαίνεις από πού κληρονόμησε τα συγκεκριμένα γονίδια («Ναι, είναι συνδυασμός και των δυο μας»). Ο 8χρονος Παξ είναι εκείνος που διαθέτει το ταμπεραμέντο της μητέρας του. «Είναι απίστευτα ζωηρός αλλά τρομερά καλόκαρδος. Σαν κάτι πανκιά που όταν τα γνωρίσεις καλύτερα είναι γατάκια. Αλλά την ίδια στιγμή όλο και κάπου είναι μπλεγμένος».

Δεν ξεχνάει την αντίδραση της δικής της μητέρας στις άγριες μέρες της εφηβείας της. «Δεν φώναζε ούτε έβριζε. Έκλαιγε. Και επειδή τα δωμάτιά μας ήταν μεσοτοιχία την άκουγα. Αν έμενα έξω όλη τη νύχτα χωρίς να τηλεφωνήσω -κάνοντας ό,τι μπορεί να έκανα- έβλεπα στο πρόσωπό της ότι δεν είχε κοιμηθεί καθόλου. Και πως με αγαπούσε». Στην παραμικρή αναφορά στη μητέρα της Μαρσελίν, που πέθανε πριν από πέντε χρόνια από καρκίνο, η Τζολί χαμηλώνει τα μάτια. «Δεν μου αρέσει να γίνομαι μελό αλλά θα ήθελα να ήταν εδώ. Δεν θα πάψει ποτέ να μου λείπει. Πρόλαβε να γνωρίσει κάποια από τα παιδιά μου και ήταν φανταστική γιαγιά. Ο Μάντοξ θυμάται τα πάντα». Ο 10χρονος Μάντοξ είναι τώρα εκείνος που φροντίζει τη μαμά του και τη ρωτάει αν όλα είναι εντάξει κρατώντας το χέρι της.
Η σχέση της με τον πατέρα της, τον ηθοποιό Γιον Βόιτ, έχει ελαφρώς εξομαλυνθεί έπειτα από χρόνια αποξένωσης. «Γνωρίστηκε με τα παιδιά και υπάρχουμε πλέον ο ένας στη ζωή του άλλου υπό τον όρο πως δεν θα αναφερόμαστε στο παρελθόν», λέει εννοώντας τις απιστίες του που οδήγησαν στο χωρισμό των γονιών της. «Όταν έφυγε η μητέρα μου, έπρεπε να τον ενημερώσω. Του τηλεφώνησα. Μιλήσαμε για δύο λεπτά έπειτα από έξι χρόνια».

Ύστερα από δυόμισι ώρες συζήτησης η Αντζελίνα Τζολί δεν έχει ρίξει ούτε ματιά στο BlackBerry ή το ρολόι της. Οι σωματοφύλακές της θα της θυμίσουν την ώρα. Ο Μπραντ θα γυρίσει και έχουν κανονίσει να πάνε οικογενειακώς για go-kart. Με αποχαιρετάει ζεστά και κατευθύνεται στην τουαλέτα για να φρεσκαριστεί. Βγαίνω έξω πριν από κείνη και βρίσκομαι ανάμεσα σε αλαφιασμένους παπαράτσι. Οι φωτογραφίες της θα έχουν ανέβει στο ίντερνετ πριν φτάσω στο ξενοδοχείο μου.