ΠΑΡΙΣΙ, Γαλλία – Κάποια από τα πιο γνωστά εμπορικά καταστήματα του Παρισιού, όπως τα Printemps και Galeries Lafayette, αναγκάστηκαν να κλείσουν τις πόρτες τους, λόγω της έξαρσης βίας που παρουσιάστηκε κατά την τρίτη εβδομάδα αναταραχών στην πόλη.

Οι διαδηλωτές, τα γνωστά πλέον «gilets jaunes» (κίτρινα γιλέκα), ξεχύθηκαν στους δρόμους στις αρχές Νοεμβρίου ώστε να διαμαρτυρηθούν ενάντια στην προγραμματισμένη αύξηση των φόρων στη βενζίνη και το ντίζελ. Όμως, από την περασμένη εβδομάδα, η εξέγερση – που θεωρείται η μεγαλύτερη πολιτική αναταραχή της τελευταίας δεκαετίας για την πόλη – έχει καταλήξει να περιλαμβάνει μία ακόμη μεγαλύτερη λίστα παραπόνων ενάντια των κυβερνητικών πρακτικών, από την κοινωνική αδικία και την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση έως την περιθωριοποίηση των αγροτικών περιοχών και την αύξηση του κόστους διαβίωσης.

Μιλώντας στα τοπικά μέσα, η δήμαρχος του Παρισιού Anne Hidalgo εκτιμά ότι οι διαμαρτυρίες έχουν προκαλέσει έως τώρα ζημιές ύψους 3 με 4 εκατομμύρια ευρώ ( 3,4 – 4,5 εκατομμύρια δολάρια). Σπουδαία μνημεία όπως η Αψίδα του Θριάμβου, ο Κήπος του Κεραμεικού και η Πλατεία Vandome έχουν υποστεί βανδαλισμούς, ενώ έχουν αναφερθεί τρεις νεκροί και εκατοντάδες τραυματίες.

Παρόλο που έχουν σημειωθεί επεισόδια σε πόλεις της Γαλλίας όπως η Αβινιόν, η Λιλ και η Μασσαλία, πολυάριθμες αναταραχές παρατηρήθηκαν με κέντρο τα πολυτελή καταστήματα λιανικής πώλησης του Παρισιού, σε σημεία-κλειδιά όπως στις λεωφόρους Champs Élysées και Montaigne και το δρόμο Saint-Honoré, όπου βρίσκονται τα καταστήματα μεγάλων οίκων, όπως Chanel, Louis Vuitton και Balenciaga.

Πολλά μαγαζιά, συμπεριλαμβανομένων των Galeries Lafayette και Printemps, έκλεισαν τη 1η Δεκεμβρίου και βιτρίνες που ανήκουν σε εταιρείες όπως η Burberry καταστράφηκαν. Οι έμποροι αρνήθηκαν να σχολιάσουν την κατάσταση. Σύμφωνα με τον Γάλλο υπουργό οικονομικών Bruno Le Maire, κάποια brands έχουν δει πτώση των πωλήσεων, της τάξης του 20-40%, από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι διαμαρτυρίες.

Για τον Mario Ortelli, διευθύνοντα τις εταιρείας συμβούλων πολυτελείας Ortelli & Co, υπάρχει ξεκάθαρη επίδραση στην κατανάλωση τόσο από τους κατοίκους της πόλης, όσο και από τους τουρίστες. «Κανείς δε θέλει να κάνει τα ψώνια του στο Louis Vuitton στα Ηλύσια Πεδία όταν καίγονται αυτοκίνητα στο δρόμο. Κανείς δε θέλει να προχωρά με μία Hermès τσάντα όταν δίπλα του λαμβάνει χώρα μία βίαιη διαμαρτυρία», λέει ο ίδιος.

Οι αναταραχές αυτές θα μπορούσαν να αποτρέψουν τους Κινέζους τουρίστες, οι οποίοι ξόδεψαν πάνω από 4 δισεκατομμύρια ευρώ (4,6 δισεκατομμύρια δολάρια)  το 2017 – περισσότερα από κάθε άλλο επισκέπτη εκτός Γαλλίας και Ευρώπης – σύμφωνα με την τράπεζα της Γαλλίας. Πράγματι, μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι το 2015, το Γαλλικό Γραφείο Τουρισμού κατέγραψε μείωση 25% στους Κινέζους επισκέπτες τον χρόνο που ακολούθησε.

«Οι περισσότεροι Κινέζοι φίλοι μου σκέφτονται να αφήσουν το Παρίσι… Υπάρχουν τόσα μέρη να μείνεις ή να επισκεφτείς, όπως το Λονδίνο», λέει ο Iris Yang, ο οποίος έχει καταγωγή από τη Σαγκάη και μετακόμισε την πρωτεύουσα της Γαλλίας φέτος. «Γιατί να έρθουμε ή να μείνουμε εδώ; Είναι πολύ επικίνδυνο.»

Οι διαμαρτυρίες εμφανίστηκαν σε μία άτυχη στιγμή καθώς η εορταστική περίοδος  ξεκινά – μία από τις πιο σημαντικές περιόδους του χρόνου για τα πολυτελή brands. «Πρόκειται για μία περίοδο αιχμής για τις πωλήσεις στην Ευρώπη και μάλιστα με υψηλές τιμές, οπότε μπορεί η ευκαιρία αυτή να χαθεί εάν οι καταναλωτές καθυστερήσουν τις αγορές τους και τις πραγματοποιήσουν τελικά όταν οι τιμές των προϊόντων θα έχουν πέσει», λέει ο Ortelli. Μάλιστα, με μία τέταρτη διαμαρτυρία να έχει προγραμματιστεί για τις 8 Δεκεμβρίου, οι ανησυχίες των εμπόρων δεν πρόκειται να σταματήσουν.

Ωστόσο, ο Patrice Novel, διευθύνων σύμβουλος της ψηφιακής εταιρείας Fabernovel Asia, είναι αισιόδοξος και πιστεύει ότι η τουριστική βιομηχανία της Γαλλίας θα αναπηδήσει, όπως έκανε και μετά τις επιθέσεις του 2015. «Αυτό το κοινωνικό φαινόμενο είναι αρκετά καταστροφικό για τη διεθνή εικόνα του Παρισιού ως τουριστικό προορισμό», παραδέχεται. «Όμως, από προηγούμενες παρατηρήσεις, φαίνεται πως η επιρροή στον τουρισμό θα περιοριστεί χρονικά, μόλις τα πράγματα γυρίσουν πίσω σε μία κανονικότητα».

Πηγή: Business of Fashion