Όλοι ξέρουμε το περιοδικό  Σχεδία,  το μοναδικό ελληνικό περιοδικό δρόμου και μέλος του Διεθνούς Δικτύου Εφημερίδων Δρόμου, το οποίο απαριθμεί 122 περιοδικά δρόμου, σε 41 χώρες, με 14.000 άστεγους, άνεργους πωλητές και 6.000.000 διεθνώς αναγνώστες. Στην Αθήνα πωλείται σε νευραλγικά σημεία της πόλης από συνανθρώπους μας που προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικά πληθυσμιακές ομάδες: άστεγοι, άνεργοι και γενικώς άνθρωποι που αποδεδειγμένα ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.  Και να που πλέον η ιδέα της  Σχεδίας  γίνεται προορισμός και αγαπημένο στέκι στο ιστορικό κέντρο. Το «Σχεδία home» στη γωνία  Κολοκοτρώνη (56) και Νικίου (2), είναι ένας  “μοναδικός κόμβος αλληλεγγύης και κοινωνικής καινοτομίας”.

PHOTO: GAVRIIL PAPADIOTIS

Όλα ξεκίνησαν από το χαρτί των αδιάθετων τευχών που οι πωλητές χρησιμοποίησαν για να δημιουργήσουν αντικείμενα υψηλής αισθητικής και ποιότητας με την υπογραφή «σχεδία αρτ». Λένε οι ίδιοι:
«Όπως και με το περιοδικό δρόμου “σχεδία” αγωνιζόμαστε να σχεδιάσουμε ένα πολύ καλό έντυπο, ένα προϊόν που, ούτως ή άλλως, θα έχει πραγματική αξία αποκλειστικά και μόνο για τον ίδιο τον αγοραστή, πέρα από τη σπουδαιότητα της συμμετοχής σε μια σπουδαία κίνηση αλληλεγγύης, τη βοήθεια σε έναν συνάνθρωπο που βιώνει τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό σε ακραίες μορφές, έτσι και με το “σχεδία home” και το “σχεδία αρτ”. Αγωνιζόμαστε να δημιουργήσουμε ένα χώρο όπου ο επισκέπτης θα θέλει να έρθει, ούτως ή άλλως. Για το φαγητό, τη μουσική, τα χρηστικά αντικείμενα “σχεδία αρτ”, τα ροφήματα και τα κοκτέιλ, τη ζεστασιά του χώρου, το περιβάλλον, για όλους τους καλούς λόγους. Και η γνώση ότι με αυτή του την παρουσία, διασκεδάζοντας, στην ουσία, συμμετέχει ενεργά σε ένα τόσο ξεχωριστό κοινωνικό πρότζεκτ να γεμίζει ακόμη περισσότερο την ψυχή του. Αγωνιζόμαστε για το καλύτερο».

ΦΩΤΟ: ΛΟΥΙΖΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ

Στην κουζίνα και στο μενού του «σχεδία home» κυριαρχούν οι «γεύσεις της μαμάς» που έχει σχεδιάσει ο Λευτέρης Λαζάρου, με τον συνεργάτη του Γιάννη Υφαντίδη. Στο μπαρ, ο βραβευμένος bartender Πέτρος Μυτιληναίος έχει επιμεληθεί τη λίστα με τα κοκτέιλ, αλλά και όλον το σχεδιασμό, ενώ τους «ήχους» έχουν επιμεληθεί οι μουσικοί παραγωγοί Γιώργος Μουχταρίδης (διευθυντής του Pepper 96,6) και Αλεξάνδρα Γιαλίνη (Τρίτο Πρόγραμμα). Κύριο μέλημα των δημιουργών του χώρου η προσβασιμότητα. «Προσβασιμότητα δεν σημαίνει βάζω μία ράμπα και τελείωσε η δουλειά», εξήγησε ο Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους (ΣΚΕΠ) και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών. Κι έτσι το μενού είναι διαθέσιμο και σε ακουστική βερσιόν, υπάρχουν υπερυψωμένα τραπεζάκια ώστε να μπορεί να περνά από κάτω αναπηρικό αμαξίδιο, στις τουαλέτες των ΑΜΕΑ, το πιαστράκι για να κρεμάμε μια τσάντα είναι πιο χαμηλά στον τοίχο ώστε να το φτάνουν και οι άνθρωποι με αμαξίδιο, ακόμη και στο ύψος του μπαρ υπάρχει η σχετική μέριμνα και φροντίδα. Επιπλέον, η εκπαίδευση του προσωπικού που εργάζεται στο χώρο εστίασης (μπαρ και σέρβις) περιελάμβανε, μεταξύ άλλων, μία «Αόρατη Διαδρομή» ώστε να γνωριστούν με τους ανθρώπους της «σχεδίας» και να κατανοήσουν ακόμη καλύτερα, το κοινωνικό πρωτίστως, αυτό πρότζεκτ, αλλά ακόμη και μαθήματα υποδοχής και καθοδήγησης συμπολιτών μας που αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης.

*«Σχεδία home». Κολοκοτρώνη 56 και Νικίου 2, Αθήνα. Ώρες λειτουργίας 08:00-03:00, επτά ημέρες την εβδομάδα (το σημείο λιανικής διάθεσης αντικειμένων «σχεδία αρτ» θα λειτουργεί ώρες εμπορικών καταστημάτων). Περισσότερες πληροφορίες: 213 0231220, [email protected], www.shediart.gr, www.shedia.gr