Σαν ένα καλό κρασί που παλαιώνει όμορφα περίμεναν δέκα τραγούδια -τα περισσότερα, περίπου τριάντα χρόνια– την κατάλληλη στιγμή να βγουν απ’ το κελάρι και να ευφράνουν την καρδιά και τον νου και τα χορευτικά μέλη μας. Ήταν στην περίοδο της καραντίνας, όταν ο δημιουργός τους, ο κινηματογραφικός παραγωγός Γιώργος Καρναβάς, άρχισε να τα παρουσιάζει σε ένα αναπάντεχο κοινό, τα μικρά παιδιά του, και μάλλον οι αντιδράσεις τους υπήρξαν αρκετά ενθουσιώδεις ώστε να τον παρακινήσουν μετά την πανδημία να έρθει σε επαφή με τον Γεώργιο Δημάκη. Μαζί δημιούργησαν, τελικά, ένα μουσικό ντουέτο (Γάμμα Γάμμα) και το πρώτο τους άλμπουμ («Καθόλου τέχνη»), που περιγράφουν ως «έναν κινηματογραφικό ηχότοπο με ρίζες που απλώνονται από το ρεμπέτικο ώς την electronica». Ως φόρο-τιμής στα παιδιά του, ανάμεσα στα τραγούδια έχει προσθέσει, σαν Easter eggs, ηχογραφήσεις με τις φωνές τους.
Το «Καθόλου τέχνη» σε τραβάει ήδη από το εξώφυλλο με την υπογραφή του Δημήτρη Ρόκου και σε κερδίζει από την πρώτη ακρόαση, μια εμπειρία κατά κάποιον τρόπο γνώριμη, ιδιαίτερα αν έχεις ταξιδέψει στο κινηματογραφικό σύμπαν των David Lynch και Jim Jarmusch αλλά και στα μουσικά ρεύματα των 90s, και ταυτόχρονα ξαφνιαστική.
Δεν χρειάζεται καν να έχεις δει τον Willem Dafoe να χορεύει παθιασμένα στο μουσικό βίντεο του «Αύριο βράδι» σε μια ταβέρνα στο Χαλάνδρι ξεχασμένη από τον χρόνο, δηλώνοντας έτσι τον έρωτά του για μια γυναίκα, για να κολλήσεις με το κομμάτι, όπως και με το δεύτερο του άλμπουμ, «Ένα Συμφέρον, Νόημα Κανένα», ένα ηλεκτρισμένο synth-punk μανιφέστο για την εξουθενωμένη καθημερινότητα, τα άδεια νοήματα και την υπαρξιακή αγρύπνια, και με όσα ακολουθούν.
Δεν χρειάζεται καν να έχεις δει τον Willem Dafoe να χορεύει παθιασμένα στο μουσικό βίντεο του «Αύριο βράδι» σε ένα κουτούκι στο Χαλάνδρι ξεχασμένο από τον χρόνο, δηλώνοντας έτσι τον έρωτά του για μια γυναίκα, για να κολλήσεις με το κομμάτι.
Πώς βρέθηκε όμως ο πολυβραβευμένος ηθοποιός σε ένα ελληνικό μουσικό βίντεο; Πρωταγωνιστεί σε δύο φιλμ όπου έκανε την παραγωγή ο Γιώργος Καρναβάς -«Inside» του Βασίλη Κατσούπη (2023) και το νέο «Πάρτι γενεθλίων» του Miguel Ángel Jiménez– οπότε γνωρίζει τους Γάμμα Γάμμα εδώ και χρόνια. Όταν έμαθε, στα γυρίσματα του «Πάρτι», ότι ετοιμάζουν άλμπουμ, ζήτησε να το ακούσει και του άρεσε τόσο, ώστε δέχτηκε να το προικίσει με ένα μερίδιο από το κινηματογραφικό χάρισμα και τη φήμη του. Επέλεξε ο ίδιος να συμμετάσχει στο video clip του «Αύριο βράδι» (το δεύτερο όπου παίζει στη ζωή του), σε σκηνοθεσία Βασίλη Κατσούπη.
Νομίζω πως πολλοί από εμάς θα θέλαμε να εξαφανίσουμε διά παντός ό,τι είχαμε γράψει πριν από τριάντα χρόνια. Τι κάνει τα τραγούδια του «Καθόλου τέχνη» να ακούγονται τόσο σύγχρονα ώστε αποφασίσατε να τα βάλετε σε μια νέα δισκογραφική δουλειά;
«Χα! Αλήθεια είναι κάπως αυτό, τα βλέπεις τα παλιά και συνήθως μυρίζεις τον χρόνο τους. Στα αλήθεια δεν ξέρω τι να πούμε για αυτό, είναι το κλασικό “έτσι τα έφερε η ζωή και τα πράγματα ορίσαν τους χρόνους τους”. Σύγχρονα θα θέλαμε να ακούγονται, και πολύ μεγάλο ρόλο πιστεύω έπαιξε η παραγωγή που έκανε ο Γιώργος (Prins Obi)».
Παράλληλα όμως το άλμπουμ ακούγεται γνώριμο, με την καλή έννοια, τουλάχιστον για μένα που μεγάλωσα ακούγοντας μουσική των 90s και 00s. Ποιες αναφορές ενσωματώσατε;
«Πλάτωνος, Suicide, Detroit techno, trip hop, synthiλα πολλή, και πολλή ελευθεριότητα επίσης να κάνουμε περάσματα που σε πρώτη ανάγνωση σκεφτόσουν, καλά αυτό δεν θα κολλήσει με το άλλο με τίποτα».
Ποια είναι η ιστορία των Γάμμα Γάμμα; Πώς, πότε γνωριστήκατε και αποφασίσατε να δημιουργήσετε το ντουέτο;
«Γνωριστήκαμε στα χρόνια του Synch Festival, οι Baby Guru ήταν πολύ αγαπημένο σχήμα και είχαμε κοινές παρέες με τον Γιώργο. Ήταν από τους πρώτους ανθρώπους στους οποίους έδωσα το υλικό κάπου το 2021-2022 και μετά από κάποιο καιρό με πήρε και μου είπε να το προσπαθήσουμε να δούμε τι θα βγει. Ξεκίνησε σαν προσωπικό προτζεκτ, αλλά σύντομα έγινε ξεκάθαρο πως ήταν κάτι που ήθελα να κάνουμε μαζί. Και γεννήθηκαν οι Γάμμα Γάμμα».
«Με τον Γιώργο [Δημάκη] γνωριστήκαμε στα χρόνια του Synch Festival, οι Baby Guru ήταν πολύ αγαπημένο σχήμα, και είχαμε κοινές παρέες. Ήταν από τους πρώτους ανθρώπους στους οποίους έδωσα το υλικό κάπου το 2021-2022 και μετά από κάποιο καιρό με πήρε και μου είπε να το προσπαθήσουμε να δούμε τι θα βγει»
Τα ρεμπέτικα με την electro πού βρίσκουν κοινούς κώδικες επικοινωνίας;
«Όταν τα πράγματα συναντιούνται αβίαστα κάτι γίνεται, νομίζω κάποια στιγμή το έχουμε δει όλοι στη ζωή μας. Αυτά τα ακούσματα υπήρχαν, αυτές τις ιδέες γέννησαν στο κεφάλι μας. Και τα δυο έχουν working class καταβολές, δεν κατασκευάστηκαν σε εργαστήρια, και εξέφρασαν γνήσια εποχές και ανθρώπους. Νομίζω αυτό είναι ένα πολύ βασικό κοινό τους σημείο».
Ο Willem Dafoe ακούει ελληνική μουσική ή μόνο Γάμμα Γάμμα; Και πώς βρήκατε τον φοβερό χώρο όπου γυρίστηκε το μουσικό βίντεο του «Αύριο βράδι»;
«Δεν έχω ιδέα, αλλά γενικά ακούει μουσική και είναι πολύ περίεργος. Για την τελευταία μας ταινία έπρεπε να χορέψει ζεϊμπέκικο και άκουσε πολύ λαϊκό πράγμα, εννοείται κόλλησε με την “Ευδοκία”, αλλά ακούει και πολύ διαφορετικά πράγματα. Ο χώρος όπου γυρίστηκε είναι μαγαζί στο Χαλάνδρι όπου πηγαίνω ως πελάτης και πάντα ήθελα να κάνω κάτι εκεί. Και η στιγμή ήρθε με αυτό το video clip».
Παρακολουθήστε το μουσικό βίντεο του «Αύριο Βράδι»:
Από την προσωπική γνωριμία σας με τον Dafoe, που αποδίδετε τον καλλιτεχνικό μαγνητισμό του; Τι ξεχωρίζετε σε αυτόν που, ίσως, δεν μπορεί να διακρίνει κάποιος που τον ξέρει μόνο μέσα από τις ταινίες και τις συνεντεύξεις του;
«Είναι άνθρωπος. Πολύ περίεργος για οτιδήποτε νέο, πολύ ζωντανός, θέλει να ζει τις στιγμές, δεν έχει καθόλου τουπέ, και αναζητεί σχέσεις όπου να κοιτάει τους άλλους στα μάτια. Σπάνια περίπτωση ανθρώπου, ο θεός τού χάρισε κάτι και αυτός δεν το χαράμισε».
«Ο Willem Dafoe είναι άνθρωπος. Πολύ περίεργος για οτιδήποτε νέο, πολύ ζωντανός, θέλει να ζει τις στιγμές, δεν έχει καθόλου τουπέ, και αναζητεί σχέσεις όπου να κοιτάει τους άλλους στα μάτια. Σπάνια περίπτωση ανθρώπου, ο θεός τού χάρισε κάτι και αυτός δεν το χαράμισε».
Πότε θα προβληθεί το «Πάρτι γενεθλίων», στα γυρίσματα του οποίου προέκυψε αυτή η συνεργασία με τον Dafoe, και τι (μπορούμε να) γνωρίζουμε για τη νέα ταινία;
«Η ταινία κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Λοκάρνο στις 7 Αυγούστου και θα αρχίσει να βγαίνει σε αίθουσες ανά τον κόσμο με το νέο έτος – στην Ελλάδα, προς το τέλος της άνοιξης του 2026. Η επίσημη σύνοψη λέει: “Στα τέλη της δεκαετίας του ‘70, σε ένα ιδιωτικό νησί κάπου στη Μεσόγειο, ο μεγιστάνας Μάρκος Τιμολέων διοργανώνει ένα πολυτελές πάρτι γενεθλίων για τη Σοφία, την κόρη και μοναδική του κληρονόμο. Το πάρτι γίνεται ιδανική αφορμή για διάφορους ανθρώπους να προσεγγίσουν τον Μάρκο με τις δικές τους προθέσεις. Όμως, ο ίδιος, αδίστακτος και αποφασισμένος να ελέγχει τους πάντες γύρω του με κάθε κόστος, ετοιμάζει το δικό του σχέδιο για το μέλλον της κόρης του. Καθώς η νύχτα του πάρτι προχωρά, η Σοφία θα κάνει μια συνταρακτική αποκάλυψη που θα κλιμακώσει την- ήδη τεταμένη- σχέση με τον πατέρα της. Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Πάνου Καρνέζη”».
Σε ποιους θα αφιερώνατε το «Ένα συμφέρον, νόημα κανένα»;
«Στα παιδιά μου. Το πράγμα έχει σαπίσει τόσο πολύ, που μόνο με διαγραφή και ολική επανεκκίνηση μπορεί να αλλάξει κάτι. Ελπίζω σε ένα νέο κορίτσι, σε ένα νεαρό αγόρι».
«Θα αφιέρωνα το “Ένα συμφέρον, νόημα κανένα” στα παιδιά μου. Το πράγμα έχει σαπίσει τόσο πολύ, που μόνο με διαγραφή και ολική επανεκκίνηση μπορεί να αλλάξει κάτι. Ελπίζω σε ένα νέο κορίτσι, σε ένα νεαρό αγόρι».
Μετά την κυκλοφορία του «Καθόλου τέχνη», ποια είναι τα σχέδιά σας; Και, κυρίως, θα ακολουθήσει κάποιο live;
«Ο επόμενος δίσκος γράφεται τη στιγμή που μιλάμε και ελπίζουμε να είναι έτοιμος πριν από το τέλος του χρόνου. Live θα κάνουμε, και θέλουμε να πιστεύουμε πως θα μπορέσουμε να ετοιμάσουμε κάτι κοντά σε αυτό που έχουμε σκεφτεί. Δεν είναι εύκολο και θέλει χρόνο, που μας λείπει. Ελπίζουμε στις αρχές του 2026 να είμαστε έτοιμοι να το παρουσιάσουμε».
Παρακολουθήστε το μουσικό βίντεο του «Ένα συμφέρον, νόημα κανένα»:
Info
To «Καθόλου Τέχνη» κυκλοφορεί από την EMI-Universal.