Η Κωνσταντίνα Πολυχρονοπούλου, γνωστή στο διεθνές κοινό ως Poly K., ανήκει στη νέα γενιά Ελλήνων δημιουργών που δεν γνωρίζουν σύνορα. Συνθέτρια, ερευνήτρια, performer και δασκάλα, κινείται ανάμεσα στη σύγχρονη μουσική, τον χορό και τη διεθνή καλλιτεχνική σκηνή, χτίζοντας μια πορεία όπου η μουσική συνομιλεί με το σώμα και την κίνηση.
Η πιο πρόσφατη διάκρισή της, η μουσική σύνθεση που «ντύνει» την παγκόσμια χριστουγεννιάτικη καμπάνια αρωμάτων του Issey Miyake, σε καλλιτεχνική σύλληψη του graphic designer Philippe Apeloig, τη φέρνει στο επίκεντρο μιας δημιουργικής στιγμής που ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα. Με αφορμή αυτή τη συνεργασία, μιλήσαμε μαζί της γύρω από τη διαδρομή της και την τέχνη της.

Η μουσική σας «ντύνει» φέτος την παγκόσμια χριστουγεννιάτικη καμπάνια αρωμάτων του Issey Miyake. Πώς ξεκίνησε αυτή η συνεργασία; Ποια ήταν η πρώτη σας σκέψη όταν σας προτάθηκε η συνεργασία;
Ήταν πραγματικά μια απρόσμενη στιγμή. Βρισκόμουν στο στούντιό μου όταν έλαβα ένα email από την ομάδα του Philippe Apeloig, του σπουδαίου Γάλλου graphic designer. «We found your music very inspiring and extremely contemporary, and we would love to use one of your pieces in our motion design» (Βρήκαμε τη μουσική σας πολύ ενδιαφέρουσα και πρωτοποριακή και θα θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε ένα κομμάτι σας), έγραφε. Μου ζητούσαν να επικοινωνήσω άμεσα μαζί του, και φυσικά το έκανα.
Μιλήσαμε με τον Philippe μέσω FaceTime, και αμέσως κατάλαβα ότι πρόκειται για έναν εξαιρετικό άνθρωπο και έναν δημιουργό με τεράστια ευαισθησία. Η δουλειά του έχει ρυθμό, κίνηση, χρώμα, νιώθεις ότι πάλλεται. Τον συνάντησα και από κοντά, στο Παρίσι στο υπέροχο στούντιο του τον Οκτώβριο, και η σύνδεση ήταν ακόμη πιο ισχυρή.
Είχε ακούσει τη μουσική μου σε ένα φεστιβάλ χορού, σε χορογραφία του ταλαντούχου Αλέξανδρου Σταυρόπουλου, και αυτό το συγκεκριμένο έργο ήταν που του είχε κάνει ιδιαίτερη εντύπωση και είχε ξεχωρίσει.
Το γεγονός ότι ένας καλλιτέχνης του δικού του βεληνεκούς είδε κάτι στη μουσική μου και θέλησε να το εντάξει στην παγκόσμια καμπάνια του Issey Miyake ήταν μια μεγάλη και τελείως απρόσμενη ευκαιρία- από αυτές που σου υπενθυμίζουν πόσο όμορφα απρόβλεπτη μπορεί να γίνει η διαδρομή της τέχνης.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση σε μια καμπάνια παγκόσμιας εμβέλειας και ποια στιγμή της διαδικασίας δεν θα ξεχάσετε ποτέ;
Η μεγαλύτερη πρόκληση για μένα ήταν ότι η μουσική προϋπήρχε, δεν είχε γραφτεί ειδικά για την καμπάνια. Αυτό σήμαινε ότι έπρεπε να αφήσω τη σύνθεση να ξαναγεννηθεί μέσα στην οπτική του Philippe Apeloig, σε ένα πλαίσιο εντελώς διαφορετικό από αυτό για το οποίο δημιουργήθηκε αρχικά. Ήταν ένα ενδιαφέρον στοίχημα: να εμπιστευτώ ότι η μουσική μου μπορεί να σταθεί με νέα μορφή, να συνυπάρξει με εικόνα και design, και να κρατήσει την ουσία της.
Η στιγμή που δεν θα ξεχάσω ποτέ είναι όταν είδα τη μουσική μου να παίρνει ζωή μέσα στο motion design, να χορεύει, να αναπνέει, να δημιουργεί έναν δικό της ρυθμό μαζί με την εικόνα. Ήταν μια στιγμή συγκίνησης και, ταυτόχρονα, επιβεβαίωσης: ότι ένα έργο μπορεί να ταξιδέψει πολύ πιο μακριά από την αρχική του πρόθεση.
Πιστεύετε ότι η συνεργασία αυτή ανοίγει νέους δρόμους στη διεθνή αγορά για Έλληνες δημιουργούς;
Απολύτως. Η συνεργασία αυτή δείχνει ότι η μουσική και η τέχνη μας μπορούν να αγγίξουν διεθνές κοινό και να σταθούν στο παγκόσμιο επίπεδο. Πιστεύω ότι ανοίγει νέες δυνατότητες για Έλληνες δημιουργούς, γιατί αποδεικνύει ότι η ποιότητα, η αυθεντικότητα και η μοναδική φωνή μας μπορούν να γίνουν μέρος διεθνών projects και να εμπνεύσουν συνεργασίες πέρα από τα σύνορα.
Γεννηθήκατε στην Αθήνα, μεγαλώσατε μέσα στη μουσική και σήμερα κινείστε ανάμεσα στην Ελλάδα, την Αυστρία και διεθνείς σκηνές. Πότε νιώσατε πως η μουσική είναι πολλά περισσότερα από νότες πάνω σε πεντάγραμμα;
Κατάλαβα ότι η μουσική είναι κάτι βαθύτερο όταν ένιωσα την ανάγκη να πω μια δική μου ιστορία μέσα από τη σύνθεση. Από εκεί ξεκίνησαν και οι μεγάλες δημιουργικές ανησυχίες: «Ποια είναι η καλλιτεχνική μου ταυτότητα; Πώς μεταφράζεται ένα συναίσθημα σε ήχο;». Ήταν η στιγμή που σταμάτησα να ενδιαφέρομαι για το «παίζω σωστά» και άρχισα να αναζητώ το «μιλάω αληθινά».
Τα τελευταία χρόνια, η έρευνα για το διδακτορικό μου και τα ταξίδια μου στη Βιέννη άνοιξαν ένα ξεχωριστό, πολύ διαμορφωτικό κεφάλαιο. Η Αυστρία λειτούργησε απελευθερωτικά: μου άνοιξε τον τρόπο σκέψης, με έφερε σε επαφή με ανθρώπους που μοιράζονται παρόμοιες πνευματικές αναζητήσεις και μου έδωσε χώρο να δω τη δουλειά μου μέσα από νέες οπτικές.
Η δημιουργική μου αναζήτηση βρίσκει τον πιο φυσικό της δρόμο μέσα από τις συνεργασίες. Οι σχέσεις που χτίζω με τους χορογράφους με γεμίζουν πραγματικά, ίσως γιατί εκεί η μουσική αποκτά υλική υπόσταση, μεταμορφώνεται σε κίνηση, σε σώμα. Λατρεύω να συνθέτω μουσική για σώματα, νιώθω ότι μέσα στην κίνηση ο ήχος ολοκληρώνεται.

Έχετε χτίσει μια πορεία που συνδυάζει σύνθεση, έρευνα, διδασκαλία και performance. Ποιο κομμάτι νιώθετε πως σας εκφράζει περισσότερο;
Δεν μπορώ να ξεχωρίσω ένα μόνο κομμάτι, γιατί όλα αποτελούν ισότιμες εκφάνσεις της ίδιας μου της ταυτότητας. Η σύνθεση, η έρευνα, η διδασκαλία και το performance δεν λειτουργούν για μένα ως ξεχωριστές δραστηριότητες, αλλά ως διαφορετικά μονοπάτια που τελικά συναντιούνται. Είμαι μια γυναίκα που αγαπά τις εναλλαγές και τις πολλαπλές διαδρομές· κάθε μία έχει τη δική της ποιότητα, το δικό της βάθος, και η μία τροφοδοτεί δημιουργικά την άλλη.
Η σύνθεση μου δίνει φωνή, η έρευνα εμβάθυνση, η διδασκαλία σύνδεση, και η σκηνή εκείνον τον παλμό που μοιάζει με καρδιοχτύπι έρωτα. Το σύνολο αυτών με εκφράζει· όχι ένα μεμονωμένα. Δεν θα μπορούσα να επιλέξω, γιατί η δύναμή μου βρίσκεται ακριβώς στη συνύπαρξη αυτών των κόσμων.
Η συνεργασία αυτή δείχνει ότι η μουσική και η τέχνη μας μπορούν να αγγίξουν διεθνές κοινό και να σταθούν στο παγκόσμιο επίπεδο. Πιστεύω ότι ανοίγει νέες δυνατότητες για Έλληνες δημιουργούς
Το διδακτορικό σας εστιάζει στη σχέση μουσικής και χορού. Πώς «μεταφράζετε» την κίνηση σε ήχο ή το αντίστροφο; Υπάρχει κάποιος κανόνας, ή είναι καθαρά διαισθητικό;
Μέρος του διδακτορικού μου ασχολείται ακριβώς με αυτή τη σχέση μουσικής και χορού. Δεν πρόκειται μόνο για διαισθητική διαδικασία, αλλά για το να αφουγκράζομαι τις ανάγκες του σώματος και της κίνησης. Όταν βλέπω μια χορογραφία ή μιλάω με τον χορογράφο για τις ιδέες του, η κίνηση μεταφράζεται σε μουσική μέσα μου. Η άμεση επικοινωνία με τον χορογράφο δημιουργεί τον σωστό «κανόνα» για τη συνεργασία, και έτσι μουσική και χορός τροφοδοτούν η μία την άλλη με φυσικό τρόπο.

Oι συνθέσεις σας έχουν ταξιδέψει σε φεστιβάλ από το Kalamata Dance Festival μέχρι τη Ramallah και το Spoleto. Ποιο ταξίδι θυμάστε περισσότερο;
Επιδιώκω να ταξιδεύω. Οι ώρες στο αεροπλάνο με συναρπάζουν: τις σκέψεις που κάνω, την αίσθηση ότι βρίσκομαι εν κινήσει, σε μετάβαση, σε ένα νέο σημείο όπου όλα αποπνέουν μια ηρεμία, μία γαλήνηׄ στιγμές πολύ προσωπικές. Κάθε ταξίδι, όποιο κι αν είναι, μου προσφέρει μοναδικές εμπειρίες. Αρχικά, σε φέρνει πιο κοντά με τους συνεργάτες σου, σε προσκαλεί να μοιραστείς, να ακούσεις, να δεις αλήθειες και να ανακαλύψεις τον τρόπο που σκέφτονται και ζούνε. Κάθε προορισμός έχει τη δική του ομορφιά, και κάθε στιγμή, από τις πτήσεις μέχρι τις πρόβες και τις παραστάσεις, είναι μέρος μιας διαδικασίας που με ενθουσιάζει και με εμπνέει.
Πώς νιώθετε όταν ακούτε τη μουσική σας να ερμηνεύεται από σύνολα όπως το κουαρτέτο L’anima ή το Aeolos;
Δεν είναι απλώς μαγικό, είναι βαθιά συγκινητικό. Να βλέπεις το δικό σου μουσικό σύμπαν, γραμμένο σε παρτιτούρα, να μεταμορφώνεται σε ήχο μέσα από τα χέρια και αναπνοή των εξαιρετικών ερμηνευτών όπως το κουαρτέτο L’anima ή το Aeolos, είναι μια εμπειρία που σε γεμίζει δέος. Κάθε εκτέλεση προσθέτει νέες αποχρώσεις, νέα συναισθήματα, και νιώθω πως η μουσική μου αποκτά ζωή πέρα από όσα είχα φανταστεί. Είναι σαν να βλέπεις το όνειρό σου να παίρνει σάρκα και οστά μέσα από άλλους ανθρώπους που αγαπούν το ίδιο βαθιά την μουσική.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Στα reels σας με τίτλο Unapologetically- Walk the Talk Series μιλάτε για το πώς να ζεις χωρίς συμβιβασμούς μέσω της τέχνης. Ποιος είναι ο μεγαλύτερος συμβιβασμός που αρνηθήκατε;
Το Unapologetically You – Walk the Talk Series αναφέρεται στο backstage, στην ωμή πραγματικότητα της καλλιτεχνικής διαδικασίας· σε όλα αυτά που δεν βλέπει το κοινό. Και μέσα από αυτά τα reels μιλάω για το τι σημαίνει να ζεις αυθεντικά, χωρίς να παρακολουθείς συνεχώς τις προσδοκίες των άλλων.
Ο μεγαλύτερος συμβιβασμός που αρνήθηκα έχει πάντα να κάνει με την αυθεντικότητα– στη δουλειά μου, στη ζωή μου, στην ταυτότητά μου. Είμαι περήφανη για τις επιλογές μου, για τις αρχές μου και για το ποια είμαι. Δεν κάνω συμβιβασμούς για να χωρέσω σε προσδοκίες που δεν με εκφράζουν, ούτε ως καλλιτέχνις ούτε ως γυναίκα. Ακολουθώ τη δική μου φωνή. Κι αν αυτό σημαίνει να πω «όχι» σε ευκαιρίες ή αφηγήσεις που δεν μου ταιριάζουν, το κάνω χωρίς δεύτερη σκέψη. Γιατί μόνο έτσι μπορώ να μιλάω αληθινά μέσα από την τέχνη μου, και μέσα στη ζωή μου.

Είναι η μουσική σας μια αντανάκλαση της εσωτερικής σας κατάστασης ή προσπαθείτε συνειδητά να αποστασιοποιηθείτε για να αφηγηθείτε κάτι ευρύτερο;
Η μουσική μου κινείται κάπου ανάμεσα. Αντανακλά τον εσωτερικό μου κόσμο, που μεταβάλλεται και αναπνέει συνεχώς. Δεν είμαι o ίδιος άνθρωπος που ήμουν πριν από έναν χρόνο, ούτε καν χθες. Ωστόσο, όσο ωριμάζω, η σύνδεση με τον άλλον και με όσα συμβαίνουν γύρω μου γίνεται πιο σημαντική· η ευαισθησία μου μεγαλώνει με την καλή έννοια. Δεν προσπαθώ να αποστασιοποιηθώ ούτε να αφηγηθώ κάτι ευρύτερο· η μουσική μου προκύπτει φυσικά από αυτόν τον διάλογο ανάμεσα στον εαυτό μου και τον κόσμο.
Αν η ζωή σας είχε soundtrack, ποιο κομμάτι θα έπαιζε στο τέλος μιας ημέρας;
Συνήθως, όταν επιστρέφω σπίτι στο τέλος της ημέρας, αντί για κάτι ήρεμο, βάζω μουσική και χορεύω, και κάποιες φορές το ίδιο κομμάτι στο repeat. Είναι ο τρόπος μου να αφήνω την ημέρα πίσω μου και να απολαμβάνω αυτές τις μικρές στιγμές, όπου απλώς αφήνομαι και χαλαρώνω με τον δικό μου ρυθμό — σαν μια μορφή active meditation.
Ο μεγαλύτερος συμβιβασμός που αρνήθηκα έχει πάντα να κάνει με την αυθεντικότητα- στη δουλειά μου, στη ζωή μου, στην ταυτότητά μου.
Πείτε μας για το Video Dance and Music Art project. Τι ακριβώς γίνεται εκεί και πώς είναι μια παραγωγή όπου ο ήχος και η εικόνα δημιουργούνται ταυτόχρονα;
Το Video Dance and Music Art είναι μια νέα συνεργασία με τον Φώτη Φωτόπουλο, έναν χαρισματικό και δημιουργικό καλλιτέχνη. Και οι δυο θαυμάζουμε την τέχνη του άλλου, αλλά αγαπάμε και τον χορό, οπότε αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε (2026) video clips όπου η μουσική, η εικόνα και η κίνηση των χορευτών γεννιούνται ταυτόχρονα, σε μια διαδικασία όπου κάθε στοιχείο επηρεάζει και εμπνέει τα υπόλοιπα. Δεν πρόκειται απλώς για μουσική πάνω σε εικόνα ή χορογραφία· είναι ένας ζωντανός διάλογος, όπου ήχος, εικόνα και σώμα αλληλοσυμπληρώνονται, δημιουργώντας μια ολοκληρωμένη εμπειρία.

Τι θέλετε να προσφέρει σε κάποιον που βρίσκεται στην αρχή της διαδρομής του το επερχόμενο βιβλίο σας Unapologetically You και τι θα θέλατε να πει κάποιος όταν ακούσει για πρώτη φορά τη μουσική της Poly K.;
Με το βιβλίο Unapologetically You θέλω να μοιραστώ με όποιον βρίσκεται στην αρχή της διαδρομής του, και όχι μόνο με καλλιτέχνες ή δημιουργικούς ανθρώπους, την ανάγκη να ακούσει πραγματικά τον εαυτό του. Να τον ενθαρρύνω να ακολουθήσει τη δική του φωνή, να ζήσει αυθεντικά και να κάνει επιλογές που αντανακλούν τον πραγματικό του εαυτό, ανεξάρτητα από το αν η ζωή του περνά μέσα από τη δημιουργία ή άλλες διαδρομές.
Μοιράζομαι τη δική μου αλήθεια, σκέψεις, διαδικασίες και μικρές ιστορίες από τις συνεργασίες μου, με την ελπίδα ότι κάποιος θα μπορέσει να ταυτιστεί, να εμπνευστεί ή να ανακουφιστεί, καταλαβαίνοντας ότι και άλλοι δημιουργοί περνούν από τις ίδιες συνθήκες και προκλήσεις.
Όταν κάποιος ακούσει για πρώτη φορά τη μουσική μου, θα ήθελα να τον ταξιδέψει, να αισθανθεί τον παλμό της και να του δημιουργήσει εικόνες. Θέλω να τον φέρει σε επαφή με συναισθήματα και στιγμές, να τον κάνει να «δει» και να ζήσει την ιστορία που γεννιέται μέσα από τον ήχο.



