Γράφει η  Angela Mollard.

Η Ναόμι Γουότς ομολογεί ότι άργησε να κάνει πράγματα στη ζωή της. Ο ρόλος που την έκανε να ξεχωρίσει στην καλτ ταινία του Ντέιβιντ Λιντς «Mulholland Drive», ήρθε στα 33, ενώ γέννησε τα δύο παιδιά της, Σάσα και Κάι, στα 39 και 40, αντίστοιχα.

Όσο για τον γάμο της, παντρεύτηκε για πρώτη φορά τον ηθοποιό Μπίλι Κρούνταπ το 2023, σε ηλικία 55 ετών. Ακριβώς επειδή περίμενε τόσο πολύ για αυτά που πολλοί θεωρούν ορόσημα στη ζωή ενός ανθρώπου, ήταν μάλλον αναπάντεχο και αρκετά ενοχλητικό για την ίδια να βρεθεί να αντιμετωπίζει μια δύσκολη περίοδο στη ζωή μιας γυναίκας πριν από τις φίλες και τις συναδέλφους της.

Η στιγμή που έμαθε πως βρίσκεται κοντά στην εμμηνόπαυση στα 36 της χρόνια

Η γεννημένη στην Αγγλία και μεγαλωμένη στην Αυστραλία ηθοποιός ήταν 36 ετών και προσπαθούσε να μείνει έγκυος όταν οι εξετάσεις αποκάλυψαν ότι πλησίαζε στην εμμηνόπαυση.

«Σχεδόν έπεσα από την καρέκλα μου», διηγείται η ίδια. «Μου λένε ότι είμαι κοντά στην εμμηνόπαυση, ενώ απλά αισθάνομαι έτοιμη να μείνω έγκυος. Πώς μπορούν αυτά τα πράγματα να συμβαίνουν ταυτόχρονα;».

Μέσα στην αγωνία της ότι δεν θα μπορέσει να κάνει παιδιά, μαζί με την εμφάνιση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης, η Γουότς θυμήθηκε αμυδρά ότι η μητέρα της, Μαφάνοϊ, της είχε πει ότι και εκείνη είχε περάσει πρόωρα στην εμμηνόπαυση.

«Εφυγα από το γραφείο του γιατρού διαλυμένη, τηλεφώνησα στη μαμά μου και είπα: “Τι στο διάολο; Πώς και δεν μου είπες περισσότερα;”».

Εμαθε λοιπόν ότι η μητέρα της πέρασε στην εμμηνόπαυση στα 45 της, αλλά είχε αρχίσει να έχει συμπτώματα χρόνια νωρίτερα. Η Μαφάνοϊ δεν το είχε συζητήσει με την κόρη της, ακριβώς όπως είχε κάνει και η δική της μητέρα στο παρελθόν. Η Γουότς δυσκολευόταν να πιστέψει ότι οι γυναίκες μεγαλώνουν ουσιαστικά στο σκοτάδι σε σχέση με την εμμηνόπαυση.

«Μου έγινε σαφές ότι υπήρχε αυτός ο κώδικας σιωπής», λέει. «Ολες μας δεν θα φτάσουμε εδώ κάποια στιγμή; Γιατί δεν το συζητάμε, γιατί δεν μας εκπαιδεύουν για τη στιγμή που θα φτάσει αυτή η ώρα;».

Σχεδόν 20 χρόνια μετά, εξακολουθεί να είναι σαστισμένη που αυτή η περίοδος στη ζωή μιας γυναίκας -αναμφισβήτητα εξίσου σημαντική με την εφηβεία και τα γόνιμα χρόνια της αναπαραγωγής- παραμένει καλυμμένη με μυστικότητα. Αυτός είναι ο λόγος που είναι τόσο ανοιχτή σχετικά με τη δική της εμπειρία και τη συζητάει μαζί μας μέσω Zoom, ενώ βρίσκεται στο Παρίσι.

Η ηθοποιός έμεινε για ένα διάστημα στη γαλλική πρωτεύουσα για τα γυρίσματα μιας νέας μεταφοράς στο σινεμά της «Εμμανουέλας», της γνωστής γαλλικής ερωτικής νουβέλας, ενώ πρόσφατα ολοκλήρωσε τα γυρίσματα για τη δεύτερη σεζόν της τηλεοπτικής σειράς «Feud: Capote vs. The Swans».

Αυτές οι δύο δουλειές είναι σημαντικές, γιατί είναι ενδεικτικές της ικανότητας της ηθοποιού να μπορεί να κινηθεί με άνεση ανάμεσα σε μια καλλιτεχνική δουλειά και μια πολύ λαμπερή και εμπορική βραβευμένη σειρά, με ένα καστ που αποτελείται μόνο από πολύ μεγάλα ονόματα.

Ηταν αυτή ακριβώς η ευελιξία της που την οδήγησε σε δύο υποψηφιότητες για βραβείο Οσκαρ καλύτερης ηθοποιού για τις ταινίες «21 γραμμάρια» (2003) και «The Impossible» (2012). Την ίδια στιγμή αποτελούν απόδειξη ότι η Γουότς κατάφερε να φτάσει στη μέση ηλικία και να γίνει η γυναίκα που μίλησε ανοιχτά για την εμμηνόπαυση χωρίς η καριέρα της να δεχτεί τη χαριστική βολή που η ίδια φοβόταν κάποτε.

Οπως εξηγεί, όταν ανέφερε για πρώτη φορά την εμμηνόπαυση στις συνομήλικές της, εκείνες γελούσαν. Ηταν πολύ νέα, έλεγαν. Εκανε γελοίες σκέψεις. Σίγουρα δεν υπήρχε καμία ένδειξη ότι περνούσαν κάτι παρόμοιο.

«Ο μέσος όρος ηλικίας για την εμμηνόπαυση είναι τα 51 και εγώ ήμουν πολύ νεότερη», διευκρινίζει. «Κανείς δεν θέλει να αισθάνεται κατώτερος από το μέσο όρο, οπότε έκανα πίσω πολύ γρήγορα και αυτό με έκανε να αισθάνομαι πολύ μόνη και φοβισμένη. Επίσης, ειδικά επειδή εργάζομαι σε αυτή τη βιομηχανία, ένιωθα ότι είχα να κρύψω ένα μεγάλο μυστικό με το οποίο έπρεπε να ζήσω. Η ντροπή έπαιξε σημαντικό ρόλο».

Παρόλο που της είπαν ότι μπορεί να χρειαζόταν το ωάριο μιας δότριας για να αποκτήσει παιδί, και αφού απέτυχε να μείνει έγκυος με πολλές άλλες μεθόδους, η Γουότς συνέλαβε ως εκ θαύματος με φυσικό τρόπο με τον τότε σύντροφο και συνάδελφό της Λιβ Σράιμπερ. Η ίδια δεν γνωρίζει αν η ξαφνική γονιμότητά της οφειλόταν σε μία από τις εναλλακτικές θεραπείες της ή σε «ένα υπέροχο σύνολο ωαρίων που ξαφνικά έπεσαν για μένα», αλλά γέννησε το πρώτο παιδί του ζευγαριού, τον Σάσα, το 2007 και το δεύτερο, τον Κάι, στα τέλη του 2008. Αφού σταμάτησε να θηλάζει, λίγο μετά τα 40, άρχισε να έχει έντονα συμπτώματα εμμηνόπαυσης.

Οι δυσκολίες στη δουλειά της και η ενσυναίσθηση στη ζωή μας

Οι ζαλάδες, το άγχος, οι εξάψεις και η στέρηση ύπνου μπορούν να δυσκολέψουν τη ζωή κάθε ανθρώπου, πόσο μάλλον μιας ηθοποιού που προσπαθεί να θυμηθεί τα λόγια της ή ανησυχεί για τον ιδρώτα μέσα από τα περίτεχνα κοστούμια και το μακιγιάζ. Πράγματι, κατά τη διάρκεια της συνέντευξής μας, η Γουότς πασχίζει να θυμηθεί το όνομα της ταινίας που γύρισε το 2013 με τη Ρόμπιν Ράιτ, με θέμα δύο γυναίκες που ερωτεύονται η μία τον έφηβο γιο της άλλης. Ηταν το «Adoration». Επισημαίνει γελώντας ότι «το θέμα της μνήμης» εξακολουθεί να τη δυσκολεύει κατά καιρούς.

Οταν της λέω για τη δημοσιογράφο Ιμοτζεν Κραμπ που είχε εξάψεις ενώ έκανε εκπομπή «News Breakfast» στο ABC τον Νοέμβριο και χρειάστηκε να πάρει μια ανάσα πριν συνεχίσει το ρεπορτάζ της, η Γουότς ζητά να της στείλω το link.

«Ιστορίες σαν κι αυτή είναι αξιέπαινες και μπράβο της, γιατί έτσι το εξομαλύνεις», λέει, «με το να το παραδεχτείς. Αν ήταν ανδρική υπόθεση, ένα δικό τους συνηθισμένο σύμπτωμα, θα το αποδεχόμασταν πολύ πιο εύκολα, αλλά οι γυναίκες έχουν εκπαιδευτεί να υποφέρουν σιωπηλά, να είναι καλές στρατιωτίνες.

Δεν θα έπρεπε να χρειάζεται να το κάνουμε. Οσο περισσότερο γίνεται κατανοητό σε κάθε τομέα της ζωής, όχι μόνο στο νοικοκυριό, όχι μόνο στη σχέση, αλλά και στον εργασιακό χώρο, τόσο περισσότερο μπορούμε να βρεθούμε να λειτουργούμε με ενσυναίσθηση. Δεν είναι ασθένεια, δεν είναι αποτυχία. Είναι απλώς κάτι φυσικό που συμβαίνει».

Η εταιρεία με προϊόντα ομορφιάς για γυναίκες στην εμμηνόπαυση και η ζεστή ανταπόκριση από τον κόσμο

Για μια γυναίκα που άκουσε κάποτε από μια προσωπικότητα του Χόλιγουντ ότι έπρεπε να δουλέψει σκληρά στα 30 της, επειδή η καριέρα της θα τελείωνε στα 40, που θα ήταν πλέον «ανεπιθύμητη», η προθυμία της Γουότς όχι μόνο να πρωτοστατήσει στις συζητήσεις για την εμμηνόπαυση, αλλά και να αναπτύξει μια μάρκα προϊόντων ομορφιάς και ευεξίας για την αντιμετώπιση ορισμένων από τα συμπτώματά της είναι δείγμα του τσαμπουκά της.

Το Stripes (παράσημα), που πήρε το όνομά του από τις γυναίκες που έχουν «κερδίσει τα γαλόνια τους», δημιουργήθηκε από την ανάγκη της να βρει ένα καταπραϋντικό προϊόν για να αντιμετωπίσει το ευερέθιστο ξηρό δέρμα της.

«Είχα στα χέρια μου όλα αυτά τα υπέροχα brands ομορφιάς, αλλά όλα πρότειναν ότι πρέπει να δείχνεις νεότερη», λέει. Αφού εντόπισε ένα κενό στην αγορά, η Γουότς συμβουλεύτηκε μια εταιρεία βιοτεχνολογίας και μέσα σε 18 μήνες, στα μέσα του 2023, είχε μια σειρά προϊόντων στα ράφια των καταστημάτων.

«Η ειλικρίνεια και η επικοινωνία είναι απαραίτητες για να γίνουν κατανοητές οι γυναίκες», συνεχίζει. Επισημαίνοντας ότι υπάρχει αρκετή ενσυναίσθηση για τους εφήβους και τις ορμονικές τους μεταβολές, πιστεύει ότι είναι καιρός η σεξουαλική εκπαίδευση να ασχοληθεί με το άλλο άκρο του ορμονικού κύκλου.

«Από εκεί θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει η εκπαίδευση και όχι να αποσιωπά την όλη ιστορία», προσθέτει.

«Είμαι σίγουρη ότι η εμμηνόπαυση συμβάλλει στη διάλυση των γάμων και είναι ένας λόγος που οι γυναίκες εγκαταλείπουν τις δουλειές τους: επειδή δεν αισθάνονται πλέον ότι τις στηρίζουν». Δεν διευκρινίζει αν η εμμηνόπαυση συνέβαλε στο τέλος της 11χρονης σχέσης της με τον Σράιμπερ το 2016, αλλά είναι σαφές ότι το ένστικτό της να χρησιμοποιήσει το προφίλ της για να δώσει βήμα στο θέμα απέδωσε.

Το Χόλιγουντ δεν είναι ένα περιβάλλον όπου οι γυναίκες παραδοσιακά σηματοδοτούν ότι μεγαλώνουν, αλλά ευτυχώς για τη Γουότς, η μέση ηλικία δεν της χάρισε μόνο πιο λεπτά μαλλιά, αλλά και μεγαλύτερη τόλμη. Τώρα, όταν οι γυναίκες την πλησιάζουν στο δρόμο, δεν υποθέτει πια ότι το κάνουν για να βγάλουν μια selfie ή για να τη ρωτήσουν για blockbusters όπως το «King Kong» ή το «The Ring».

Πράγματι, μερικές φορές η δουλειά της ως ηθοποιός περνά σε δεύτερη μοίρα, καθώς την ευχαριστούν που τους έδωσε το θάρρος να μιλήσουν στα παιδιά τους, στο σύζυγο ή στο αφεντικό τους για την εμμηνόπαυση.

«Ερχονται με δάκρυα στα μάτια και θέλουν μια αγκαλιά. Αυτή είναι η καλύτερη ανταπόκριση που θα μπορούσα να φανταστώ», λέει φανερά συγκινημένη.

Η καριέρα της ακολούθησε αναπάντεχη πορεία. Οταν κάποτε την αποκάλεσαν «πυροτέχνημα», εκείνη απάντησε «είμαι ένα πυροτέχνημα που δεν λέει να σβήσει», και ακόμη και τώρα που αναζητά απροσδόκητους ρόλους και ανερχόμενους σκηνοθέτες μοιάζει περισσότερο με μποέμ καλλιτέχνιδα που συλλέγει εμπειρίες παρά με μια A-lister που αναζητά τη δόξα.

Υπέγραψε νωρίς για να υποδυθεί την Μπέιμπ Πάλεϊ στη δεύτερη σεζόν του «Feud: Capote vs. The Swans», την ιστορία της σχέσης που είχε ο συγγραφέας Τρούμαν Καπότε με μια παρέα από λαμπερές κοσμικές κυρίες του Μανχάταν, πριν και μετά την απόφασή του να τις εκθέσει στον Τύπο.

Η καλαίσθητη σειρά, που σχεδιάστηκε από τον Ράιαν Μέρφι, σκηνοθέτη της Γουότς και στο «The Watcher» (2022), έχει προσελκύσει ένα καστ αστέρων, όπως οι Τομ Χολάντερ, Κλοέ Σεβινί, Ντέμι Μουρ, Καλίστα Φλόκχαρτ, Νταϊάν Λέιν και Μόλι Ρίνγκγουολντ.

«Είναι όλες τους, μία-μία, εξαιρετικά ταλαντούχες και ήταν απολαυστικό να δουλεύω με ανθρώπους υψηλού επιπέδου που απλά ανεβάζουν συνεχώς το επίπεδο», δηλώνει με ενθουσιασμό.

«Οι περισσότερες σκηνές μου ήταν με τον Τομ και είναι εξαίσιος, ένας καλλιτέχνης πρώτης γραμμής».

Προφανώς, υπήρξε μια σειρά από εξαιρετικές ερμηνείες από ηθοποιούς που υποδύθηκαν τον Καπότε. «Στο μυαλό μου έρχεται πρώτος ο αγαπητός μου Φιλ (σ.σ.: ο εκλιπών Φίλιπ Σίμουρ Χόφμαν) κι επίσης ο Τόμπι Τζόουνς – αλλά ο Τομ πήρε το ρόλο κι έφυγε μαζί του στο ηλιοβασίλεμα, αν με ρωτάτε».

Παρόλο που η Γουότς έπρεπε κυριολεκτικά να μεταμορφωθεί για να υποδυθεί την Πάλεϊ -με όλο το πακέτο, φουσκωτά καστανά μαλλιά- ήταν τα ψεύτικα δόντια που τη δυσκόλεψαν στ’ αλήθεια. Η Πάλεϊ, σύζυγος του προέδρου του δικτύου CBS, Γουίλιαμ Σ. Πάλεϊ, είχε χάσει τα μπροστινά της δόντια σε ένα ατύχημα.

Η έλλειψη του πατέρα από τη ζωή της και οι ελάχιστοι πρωταγωνιστικοί ρόλοι για τις γυναίκες

Είναι δύσκολο να αγνοήσει κανείς ότι η συντριπτική πλειονότητα των χαρακτήρων που υποδύεται η Γουότς αντιμετωπίζει κάποιο τραύμα ή είναι βυθισμένη στη θλίψη. 

Οι κριτικοί έχουν επαινέσει την ικανότητά της να ελίσσεται συναισθηματικά, ενώ παρόλο που εκείνη επιθυμεί να είναι σε περισσότερες ρομαντικές κωμωδίες, ο θάνατος του πατέρα της όταν ήταν μόλις 7 ετών την οδήγησε σε ιστορίες με μεγαλύτερο δραματικό βάρος, όπως ισχυρίζεται η ίδια.

Ο Πίτερ Γουότς, road manager και μηχανικός ήχου των Pink Floyd, πέθανε από υπερβολική δόση ηρωίνης το 1976, γεγονός που ώθησε τη μητέρα της να επιστρέψει με την οικογένειά της στην Αυστραλία το 1982.

«Επειδή μεγάλωσα χωρίς πατέρα, η θλίψη είναι ένα κεντρικό θέμα που συνεχίζω να προσπαθώ να καταλάβω», λέει η ίδια, ρυθμίζοντας τα γυαλιά της πριν ακουμπήσει σκεπτικά το πιγούνι στο χέρι της. «Η θλίψη δεν φεύγει ποτέ, αλλά παίζοντας αυτούς τους ρόλους, ξέρετε, βρίσκεις νέους τρόπους να την κατανοήσεις».

«Ακόμα και σήμερα, ως 55χρονη γυναίκα, εύχομαι να γνώριζα τι σημαίνει να έχω έναν πατέρα για να μιλήσω μαζί του σε διάφορες στιγμές της ζωής μου, ή εύχομαι να ήταν εκεί για να με χτυπήσει στην πλάτη όταν είχα επιτυχημένες στιγμές ή περίπλοκες στιγμές που με προβλημάτιζαν. Δεν λέω ότι κλαίω καθημερινά για εκείνον, αλλά αισθάνομαι πάντα την απουσία του», εξηγεί. «Πιάνω τον εαυτό μου να πηγαίνει να δει ταινίες που μιλούν για τη σχέση πατέρα – κόρης… Συνεχίζει να με ξαφνιάζει η έλλειψή του».

Η ίδια χαίρεται για το γεγονός ότι υπάρχουν πλέον περισσότεροι ρόλοι για ώριμες ηθοποιούς, αλλά διαπιστώνει ότι παραμένουν λιγότεροι οι πρωταγωνιστικοί για τις γυναίκες. Και επιπλέον, κάθε φορά που η ίδια κλείνει ένα μεγάλο ρόλο διαπιστώνει ότι είναι δύσκολο να βρεθεί ο άνδρας ηθοποιός που θα δεχτεί να έρθει σε δεύτερη μοίρα.

«Δεν μπορείς να βρεις έναν άνδρα που θα παίξει το δεύτερο βιολί. Ως γυναίκα, έχεις εκπαιδευτεί να είσαι εκεί για να υποστηρίξεις τον άνδρα ηθοποιό που λέει την ιστορία του, αλλά οι άνδρες πρωταγωνιστές δεν είναι διατεθειμένοι να έρθουν και να στηρίξουν μία γυναίκα πρωταγωνίστρια, να έχουν δεύτερους ρόλους». 

Η σημασία του γάμου στη ζωή της, η σχέση με τον πρώην σύντροφό της και τα παιδιά τους

Ενας από τους συμπρωταγωνιστές της, για τον οποίο δεν θέλει να μιλήσει, είναι ο νέος της σύζυγος, παρόλο που επιβεβαίωσε τn γάμο τους τον περασμένο Ιούνιο μοιράζοντας στο Instagram ένα στιγμιότυπο του ζευγαριού μπροστά από ένα δικαστήριο του Μανχάταν με τη λεζάντα: «Hitched» (Καπαρωμένοι). Ούτε εκείνη ούτε ο Κρούνταπ, που άρχισαν να βγαίνουν αφού πρωταγωνίστησαν μαζί στην τηλεοπτική σειρά «Gypsy» το 2017, έχουν παντρευτεί στο παρελθόν, αλλά η Γουότς λέει ότι ήταν σημαντικό και για τους δύο.

«Ημουν πολύ περήφανη για τη στιγμή και ενθουσιασμένη που τη μοιράστηκα. Είναι ο πιο υπέροχος, ευγενικός άνθρωπος και η αδελφή ψυχή μου. Σήμαινε κάτι και για τους δυο μας».

Αισθάνεται διαφορετικά; «Εγώ ναι», λέει. «Ποτέ δεν πίστευα ότι θα το έκανα, ποτέ δεν το κατάλαβα μέχρι που παντρεύτηκα. Νιώθω ότι είναι κάτι σημαντικό και ιερό». Η Γουότς συνεχίζει να απολαμβάνει μια θερμή σχέση με τον Σράιμπερ, με τους δύο γονείς και τους νέους συντρόφους τους να γιορτάζουν από κοινού τις σημαντικές στιγμές για τα παιδιά τους.

«Ηταν πάντα πρόθεσή μας να βάζουμε τα παιδιά πρώτα. Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να είμαστε πάντα ευγενικοί μεταξύ μας και να επικοινωνούμε καλά και να σιγουρευόμαστε ότι τα παιδιά αισθάνονται καλά».

Τα παιδιά είναι τώρα 16 και 15 ετών και η Γουότς λέει ότι υπάρχουν ψίθυροι ότι θα ακολουθήσουν τους γονείς τους στην υποκριτική. Προς το παρόν, η ίδια κάνει ό,τι και κάθε άλλη μαμά: προσπαθεί να παρακολουθεί τα social media των παιδιών της. «Σίγουρα τους αρέσει να με νευριάζουν», λέει ειρωνικά, προτού παραδεχτεί ότι κάθε φορά που κάνουν κάτι που την ενοχλεί διαπιστώνει ότι είχε κάνει το ίδιο κατά τη διάρκεια των δικών της εφηβικών χρόνων στην Αυστραλία.

Επέστρεψε πρόσφατα εκεί για να επισκεφτεί τη γιαγιά της και κατάφερε να τα πει με τη συμπρωταγωνίστριά της στο «Brides of Christ», Λίζα Χένσλεϊ. Επίσης, μιλάει συχνά στο τηλέφωνο με τη συνάδελφό της Νικόλ Κίντμαν. «Απλά αγαπώ τις Αυστραλέζες φίλες μου. Είναι μαζί μου όλη μου τη ζωή».

Αν και εξακολουθεί να παλεύει με τις περιστασιακές «εκπλήξεις» της εμμηνόπαυσης, η Γουότς λέει ότι χαίρεται που πήρε το ρίσκο να ανοίξει την πόρτα και να αφήσει τους άλλους να γνωρίσουν τις εμπειρίες της.

Δεν τη νοιάζει πλέον αν έχει ένα μικρό καρούμπαλο ή αν το στριμμένο στομάχι της δεν έχει συνέλθει από τη γέννα. «Απολαμβάνω το σώμα μου όπως είναι, και αυτή η ευγνωμοσύνη είναι κέρδος. Ακόμη και οι οδυνηρές εμπειρίες σού δίνουν πυγμή. Μαθαίνεις πώς να υπομένεις. Ξέρεις τι θέλεις, ξέρεις ποιa είσαι και δίνεις λιγότερα δικαιώματα. Είσαι απλά έτοιμη να ζήσεις».

Φωτογραφος: David Roemer

Styling: Alison Edmond

Πουκάμισο και φούστα Dior, Dior Boutique.

Βραχιόλι από κίτρινο χρυσό 18Κ, δαχτυλίδι με πέντε σειρές διαμάντια από κίτρινο χρυσό 18Κ και δαχτυλίδι με διαμάντια από κίτρινο χρυσό 18Κ, όλα Van Cleef & Arpels.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below