Η γυναικεία ομορφιά ανέκαθεν απασχολούσε την τέχνη, ωστόσο στην περίπτωση ενός τουλάχιστον πορτρέτου, της Ισαβέλλας των Μεδίκων, της περίφημης δυναστείας που επικράτησε στη Φλωρεντία από το 15ο έως τον 18ο αιώνα, αυτό το ζητούμενο φαίνεται πως οδήγησε σε μια ακραία απόφαση: ήταν τον 19ο αιώνα όταν ένα πορτρέτο της θεωρήθηκε τόσο άσχημο, ώστε κρίθηκε σκόπιμο να καλυφθεί εξ ολοκλήρου με ένα νέο.
Η ιστορικός και συγγραφέας Dr Amy Boyington αφηγείται αυτό το απίστευτο περιστατικό σε ένα νέο βίντεο, στην πλατφόρμα της στο Instagram (@history_with_amy). Το πρωτότυπο πορτρέτο αποκαλύφθηκε μόλις τα τελευταία χρόνια, σε μια σύγχρονη συντήρησή του.
Στο ριζικό ρετουσάρισμά του, όπως σχολιάζει η ειδικός, «άλλαξαν εντελώς το σχήμα του προσώπου της, έκαναν το στόμα της μικρότερο, τη μύτη της πιο ντελικάτη, το μέτωπό της μικρότερο, τα μάτια της μεγαλύτερα και το χρώμα τους πιο βαθύ καστανό. Αυτό θεωρούσαν πιο όμορφο οι άνθρωποι τον 19ο αιώνα, δεν τους ενδιέφερε το πορτρέτο όπως ήταν, με όλα τα καλά και τα κακά του, παρόλο που ακόμα κι εκείνο, που είχε φιλοτεχνηθεί στη δεκαετία του 1570, ενδεχομένως να ήταν μια κολακευτική απεικόνισή της.
Στο ριζικό ρετουσάρισμά του, όπως σχολιάζει η ειδικός, «άλλαξαν εντελώς το σχήμα του προσώπου της, έκαναν το στόμα της μικρότερο, τη μύτη της πιο ντελικάτη, το μέτωπό της μικρότερο, τα μάτια της μεγαλύτερα και το χρώμα τους πιο βαθύ καστανό. Αυτό θεωρούσαν πιο όμορφο οι άνθρωποι τον 19ο αιώνα, δεν τους ενδιέφερε το πορτρέτο όπως ήταν, με όλα τα καλά και τα κακά του».
»Ο “συντηρητής” του 19ου αιώνα έκανε ακόμα και το χέρι της πολύ πιο ντελικάτο από ό,τι ήταν αρχικά. Κάλυψε ακόμα και το αλαβάστρινο δοχείο που κρατούσε στο πρωτότυπο πορτρέτο. Το εκπληκτικό είναι ότι όταν αποκαταστάθηκε το αρχικό έργο, ανακαλύφθηκε ότι είχε ένα αχνό φωτοστέφανο γύρω από το κεφάλι της. Αυτό σε συνδυασμό με το αλαβάστρινο δοχείο είναι σύμβολα που συνδέονται κατά κανόνα με τη Μαρία τη Μαγδαληνή, που έπλυνε τα πόδια του Ιησού και έγινε σύμβολο απόλυτης αφοσίωσης.
»Το γεγονός ότι προστέθηκαν αυτά τα χαρακτηριστικά στο πορτρέτο της Ισαβέλλας των Μεδίκων δείχνει ότι κατά κάποιον τρόπο ήταν κι εκείνη μια αμαρτωλή που είχε μετανοήσει. Επομένως, είχε μια ενδιαφέρουσα ζωή, ήταν ιδιαίτερα προνομιούχα, της είχε δοθεί από τον πατέρα της το ελεύθερο να ζήσει όπως επιθυμούσε, και παρόλο που ήταν παντρεμένη είχε εξωσυζυγικές σχέσεις. Θεωρείται ότι αυτό το πορτρέτο φιλοτεχνήθηκε το 1574, όταν πέθανε ο πατέρας της και ανέλαβε ο αδερφός της, οπότε ίσως εκείνη να ήθελε να δείξει μεταμέλεια.
»Το πιο τραγικό είναι ότι τη σκότωσε τελικά ο σύζυγός της, ο οποίος τη στραγγάλισε γιατί δεν του άρεσε ο τρόπος ζωής της, παρόλο που κι εκείνος έκανε ακριβώς το ίδιο με τις γυναίκες της αρεσκείας του».
Στη συνέχεια η ιστορικός δείχνει ένα άλλο πορτρέτο της ίδιας γυναίκας, όπου «μπορούμε να δούμε τις ομοιότητες στο ντύσιμό της. Επίσης, αν κοιτάξουμε τα μάτια της πιστεύω ότι θα βρούμε και εκεί ομοιότητες.
»Αρχικά, πριν από τη σύγχρονη συντήρηση του έργου, πίστευαν ότι το μοντέλο του πορτρέτου μας ήταν, στην πραγματικότητα, η μητέρα της Ισαβέλλας, η Ισαβέλλα του Τολέδο. Πλέον, μετά την επιτυχημένη αποκατάστασή του, ξανακέρδισε την ταυτότητά της και εκτίθεται στο Carnegie Museum στο Πίτσμπουργκ».
Δείτε το βίντεο:
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.