Video still από το έργο της Rachel Maclean, Eyes 2 Me (2015). 3λεπτο digital video κατά παραγγελία του Film London for Channel 4 Random Acts.

Στη γραμμή εκκίνησης για την 6η Μπιενάλε της Αθήνας με επιμελητές τους Stefanie Hessler, Poka-Yio και Κωστή Σταφυλάκη, ετοιμαζόμαστε να εξορμήσουμε προς έναν από τους ωραιότερους και πιο άτυχους την τελευταία εικοσαετία δρόμους της Αθήνας, την οδό Σταδίου, μία μικρή κιβωτό ιστορίας και αρχιτεκτονικών θαυμάτων. Από τις 26 Οκτωβρίου έως τις 9 Δεκεμβρίου 2018 σχεδόν 100 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα ταξιδέψουν τους επισκέπτες της έκθεσης σε άλλους τρόπους σκέψεις, γεωγραφικά μήκη και πλάτη, σε άλλους πλανήτες, με αφετηρία την περιοχή γύρω από την Παλαιά Βουλή, στο Σύνταγμα.

Loukia Alavanou, New Horizons – Pilot (2018). VR180 HD 9λεπτο ταινιάκι με ήχο stereo. Έργο κατά παραγγελία του Onassis Culture.

Η 6η Μπιενάλε της Αθήνας ΑΝΤΙ, έρχεται να «κατοικήσει» ένα σύμπλεγμα τεσσάρων ιδιαίτερων και σημαντικών κτηρίων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας που μένουν άδεια, στερημένα από ήχους, ανάσες, ζωή.
O κεντρικός εκθεσιακός χώρος της 6ης Μπιενάλε της Αθήνας ΑΝΤΙ είναι το κτήριο ΤΤΤ στον αριθμό 15 της Σταδίου. Είναι έργο του αρχιτέκτονα Αναστασίου Μεταξά και ανεγέρθηκε το 1930-31 για να στεγάσει τον Οργανισμό Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος. Παρέμεινε ενεργό για 85 χρόνια και στάθηκε σύμβολο μετάβασης από το αναλογικό στο ψηφιακό και σηματοδότησε το πέρασμα από την εποχή της ενσύρματης επικοινωνίας στην πρώιμη περίοδο των υπολογιστών και στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή.

Theo Triantafyllidis, Nike (2018) Μεγεθυμένο γλυπτό. Print on Plywood, HD V on Wooden stand.

Δεύτερο κτήριο στέγασης της Μπιενάλε είναι η Μπενάκειος Βιβλιοθήκη (Ανθίμου Γαζή 2). Πήρε το όνομά της από τον εθνικό ευεργέτη Εμμανουήλ Μπενάκη, που την αγόρασε το 1924 και τη δώρισε στην Βιβλιοθήκη της Βουλής. Στα Αναγνωστήριά του κτηρίου, που παραμένει κλειστό από το 2004, στέκουν ακόμη τα σκονισμένα ράφια που φιλοξενούσαν τους 30.000 τόμους της συλλογής του κορυφαίου δημοτικιστή Γιάννη Ψυχάρη.

Την 6η Μπιενάλε της Αθήνας φιλοξενεί και το πρώην ξενοδοχείο Esperia Palace (Σταδίου 22), πολύβουο στέκι της πολιτικής, επιχειρηματικής αλλά και πολιτιστικής Αθήνας μέχρι το 2010 και, τέλος, το πρώην κτήριο του ΤΣΜΕΔΕ (Κολοκοτρώνη 4), ιδιοκτησίας ΕΦΚΑ.
Οι δύο αυτοί χώροι παραχωρούνται από το Yπουργείο Εργασίας, στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των εποπτευόμενων Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης & ΟΑΕΔ, με τίτλο «Ανάκτηση των Ακινήτων του Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας- Αξιοποίηση με όρους κοινωνικής ανταπόδοσης».

Spyros Aggelopoulos, Amusementorium (2018). Θέατρο Σκιών.

Γιατί όμως ΑΝΤΙ; “Σήμερα, μια διάθεση εναντίωσης, μια ANTI-συμπεριφορά, μοιάζει να διαπερνά όλες τις αρένες της κοινωνικής ζωής, συμπεριλαμβανομένων των πολιτισμικών εκφράσεων, τις πολιτικές της ταυτότητας, την καλλιτεχνική εργασία, τα ΜΜΕ, τα social media, τα βιντεοπαιχνίδια και τη βιομηχανία των μουσικών video. Με άλλα λόγια, συμπεριφορές εναντίωσης και μη-συμμόρφωσης κανονικοποιούνται, εμπορευματοποιούνται αστραπιαία. Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τη δυναμική της διαλεκτικής ανάμεσα στο ξέσπασμα του ΑΝΤΙ και στην εμπορευματοποίηση του;
Οι καλλιτέχνες του ΑΝΤΙ εξετάζουν τη μεταψηφιακή εποχή, τα σενάρια βελτίωσης του ανθρώπινου σώματος, τις αιρέσεις της ψυχικής και σωματικής ευεξίας καθώς και της σωματικής και πνευματικής μεταμόρφωσης. Το επιτυγχάνουν επινοώντας επιβλητικές πραγματικότητες, παραλλαγές χώρων της καθημερινής ζωής: από το γυμναστήριο μέχρι το εμπορικό κέντρο, από τα φόρουμ στο διαδίκτυο μέχρι το darkroom, από το γραφείο μέχρι το πολιτικό μέτωπο. Οι «μηχανισμοί» («devices») που απαρτίζουν την έκθεση της 6ης Μπιενάλε της Αθήνας ΑΝΤΙ, αποκαλύπτουν τους κινδύνους της σημερινής νεοσυντηρητικής εξέγερσης, και ρωτούν τι μπορεί να κινητοποιεί τις νεο-αντιδραστικές φαντασιώσεις;
Στα ελληνικά το ANTI σημαίνει επίσης έναντι. Προσκαλώντας καλλιτέχνες και άλλους δημιουργούς πολιτισμού να κατοικήσουν τους «μηχανισμούς» που μιμούνται, παραμορφώνουν, συστρέφουν ή μεγεθύνουν τις σκηνές της σύγχρονης ζωής, το ΑΝΤΙ προσφέρει μια αφετηρία για πολυάριθμα έναντι”.

Saeborg, Pigpen (2016). Λατέξ, μέταλλο. (φωτ.: Takeo Hibino)

«Η 6η Μπιενάλε της Αθήνας ΑΝΤΙ πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Onassis Culture».

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Σπύρος Αγγελόπουλος*, Monira Al Qadiri, Λουκία Αλαβάνου, Korakrit Arunanondchai & Alex Gvojic, Ivana Bašić, Tianzhuo Chen, Chim Pom, Sarawut Chutiwongpeti*, Brody Condon*, Σίλεια Δασκοπούλου, Ted Davis, Danielle Dean, JP Downer, Nina Runa Essendrop, Georgia Fambris, Cao Fei, Ed Fornieles*, Άγγελος Φρέντζος, Sarah Friend, Front Deutscher Äpfel, Dorota Gawęda & Eglė Kulbokaitė*, Εύα Γιαννακοπούλου, Γιάννης Γίγας Θωμάς, Joey Holder, Carsten Höller, Callum Leo Hughes*, Actually Huizenga (of Patriarchy), Jacob Hurwitz-Goodman& Daniel Keller, Binelde Hyrcan, Maryam Jafri, Sascha Jahn & ΤheΒoundCollective, Jakub Jansa, Geumhyung Jeong, Kahlil Joseph, Florence Jung, Raja’a Khalid*, Χαρά Κολαΐτη, Πέτρος Βασιλείου Κρητικός, Laboratory for Microclimates*, Ευριπίδης Λασκαρίδης / Osmosis*, Delaine Le Bas*, Candice Lin, Fei Liu, Rachel Maclean, Basim Magdy, Μίλτος Μανέτας, Marianne Maric, Eva and Franco Mattes, Metahaven, Quenton Miller, Molleindustria, Shana Moulton, Sirous Namazi*, Narcissister, New Models, Pinar Öğrenci, Marisa Olson, UģisOlte& Morten Traavik, Omsk Social Club, Ηλίας Παπαηλιάκης, Εύα Παπαμαργαρίτη*, Yuri Pattison*, Heather Phillipson, Signe Pierce*, ΆνναΜαρία Πινακά*, Wong Ping, Michail Pirgelis, Agnieszka Polska, Λυκούργος Πορφύρης*, Porpentine Charity Heartscape, Johannes Paul Raether*, Jon Rafman*, Kosta Rapadopoulos / Jasin Challah, Tabita Rezaire, Roee Rosen, Iepe Rubingh, Saeborg, Tai Shani*, Heji Shin, Aliza Shvarts*, Helle Siljeholm, Marianna Simnett, Linnéa Sjöberg, Πάνος Σκλαβενίτης*, Μαρήλια Σταγκουράκη, Jenna Sutela, The Agency, The Domestic Godless*, The Peng! Collective*, Ryan Trecartin, Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης, Anna Uddenberg*, Nicole Wermers, Tori Wrånes, Lauren Wy, Lu Yang, Young Boy Dancing Group, Κώστας Ζάπας, Zhala*

* Με αστερίσκο σημειώνονται οι δημιουργοί που συμμετέχουν με νέες παραγωγές έργων.

Panos Sklavenitis, Cargo

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below