Μπορεί να έγινε ευρέως γνωστή μέσα από τον ρόλο της ως Σοφία, στην τηλεοπτική σειρά «Σασμός» του Alpha και να μας εντυπωσίασε πολύ περισσότερο μέσα από τη συμμετοχή της στις «Ψυχοκόρες» του ANT1, αλλά η καριέρα της Νεκταρίας Γιαννουδάκη στην υποκριτική ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια και μετρά μακρά σειρά επιτυχημένων θεατρικών ρόλων σε έργα που γνώρισαν μεγάλη απήχηση.

Όπως λέει η ίδια φοβόταν για αρκετά χρόνια τη φθορά της τηλεόρασης, αν και πλέον απολαμβάνει την επιτυχία. Από τις 12 Απριλίου πρωταγωνιστεί ως Πόνθια, στο έργο «Λόρκα/Το σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα», που ανεβαίνει στο θέατρο Αργώ με την Αιμιλία Υψηλάντη στον ομώνυμο ρόλο και τον Αλέξανδρο Κοέν στη σκηνοθεσία. Τι έχει να μας πει για τη συνεργασία τους, τον Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, την αγάπη των σημερινών καλλιτεχνών στο έργο του, το θέατρο και την τηλεόραση;

Το σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα. Μιλήστε μας για το έργο και τον ρόλο σας. Βρίσκετε κοινά στοιχεία με αυτόν ή ταυτίζεστε περισσότερο με κάποιον άλλο χαρακτήρα;

Βρισκόμαστε στο σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα και αμέσως μετά την κηδεία του δεύτερου συζύγου της, η Μπερνάρντα ανακοινώνει στις πέντε κόρες της ότι το πένθος θα κρατήσει οκτώ ολόκληρα χρόνια. Αυτή η ασφυκτική απομόνωση πρόκειται να προκαλέσει διάφορα προβλήματα στις μεταξύ τους σχέσεις.

Ο δικός μου ρόλος είναι αυτός της οικονόμου, της Πόνθια, το πιστό σκυλί της Μπερνάρντα, όπως αναφέρει και η ίδια κάποια στιγμή, και παρόλο που υπηρετεί επί τριάντα χρόνια με απόλυτη αφοσίωση τη Μπερνάρντα βλέπουμε ότι οι σχέσεις τους δεν είναι και τόσο ομαλές και είναι εμφανή τα αρνητικά συναισθήματα που τρέφει η Πόνθια τόσο για τις πέντε αδερφές όσο και για τη μητέρα τους.

Δεν μπορώ να πω ότι ταυτίζομαι με κάποιον άλλο ρόλο, περισσότερο ή λιγότερο. Είναι ένα έργο που πραγματεύεται το θέμα της ελευθερίας, της πατριαρχίας, της οικογένειας, των σχέσεων, της καταπίεσης και όλοι οι ρόλοι έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Φωτογραφία: Πάτροκλος Σκαφίδας

Το έργο γράφτηκε το 1936. Ωστόσο, και σήμερα γνωρίζει μεγάλη επιτυχία όπου ανεβαίνει. Γιατί πιστεύετε συμβαίνει αυτό και για ποιον λόγο συνεχίζουν να το επιλέγουν οι καλλιτέχνες;

Ο Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα είναι ένας σημαντικός συγγραφέας, τον αγαπάμε πολύ εδώ στην Ελλάδα (άλλωστε η Ελλάδα και η Ισπανία έχουν τόσα κοινά σημεία) και όχι μόνο- πρόσφατα το συγκεκριμένο έργο ανέβηκε και στο Λονδίνο.

Επιλέγεται τόσο συχνά, όπως λέτε, επειδή ο λόγος του συνδυάζει την απλότητα και το βάθος. Να πούμε ότι ο σπουδαίος αυτός συγγραφέας ευτύχησε μεταφραστικά στην Ελλάδα, επειδή έπεσε στα χέρια σημαντικών ποιητών μας και αυτό είναι ένας ακόμα λόγος που τον αγαπάμε τόσο.

Και μια που αναφέρθηκα στους ποιητές ας θυμηθούμε τη φράση του ίδιου του Λόρκα: «Εγώ ποτέ δεν θα γίνω πολιτικός. Είμαι επαναστάτης, γιατί δεν υπάρχει αληθινός ποιητής που να μην είναι επαναστάτης».

Απαγορευμένοι έρωτες, καταπιεσμένοι άνθρωποι, δύσκολες οικογενειακές σχέσεις είναι μερικά από τα βασικά ζητήματα με τα οποία καταπιάνεται το έργο. Πόσο διαφορετικά είναι σήμερα τα πράγματα;

Αυτό αναρωτιέμαι και εγώ πολύ συχνά. Υπάρχει μία θεωρία που λέει ότι κάθε αιώνας έχει και τον δικό του μεσαίωνα και δυστυχώς νομίζω ότι αυτά τα χρόνια αποτελούν τον δικό μας μεσαίωνα (η επικαιρότητα μας το αποδεικνύει κάθε στιγμή), ένας μεσαίωνας αντιστρόφως ανάλογος της επιστημονικής προόδου. Αλήθεια, πόσο παράδοξο.

Φωτογραφία: Πάτροκλος Σκαφίδας

Το «τι θα πει ο κόσμος» είναι πολύ έντονο στοιχείο του έργου, όπως ακριβώς και ο έρωτας. Στη ζωή σας πόσο σημαντική είναι η γνώμη των άλλων; Θα αφήνατε ποτέ έναν έρωτα για να μην σας κρίνει αρνητικά η κοινωνία;

Θα ήθελα να έχω τη δύναμη να μην με απασχολεί η γνώμη των άλλων και νομίζω ότι, μεγαλώνοντας, το καταφέρνω όλο και περισσότερο. Τώρα γι’ αυτό που με ρωτάτε θα σας απαντήσω πως όχι, ποτέ δεν θα απέρριπτα έναν έρωτα φοβούμενη την αρνητική κριτική, ίσως όμως αυτή η αρνητική κριτική να αποτελούσε ένα κάποιο αγκάθι στο να το ζήσω, να το απολαύσω με τον τρόπο που θα ήθελα χωρίς τα βαρίδια της ενοχής.

Η Μπερνάντα είναι μια πολύ αυστηρή μητέρα. Θεωρείτε θα μπορούσε να έχει πράξει διαφορετικά και να έχει ορίσει αλλιώς τη μοίρα των κορών της και τη δική της;

Συνήθως κάποιος πριν αναλάβει το ρόλο του θύτη έχει υπάρξει και ο ίδιος θύμα. Έχει πιθανότατα καταπιεστεί ή εγκλωβιστεί από τις συνθήκες και από το κοντινό του περιβάλλον. Η πρόκληση είναι να μπορεί κάποιος να σπάσει αυτή την αλυσίδα και να κάνει τη διαφορά. Η Μπερνάρντα σίγουρα δεν τα κατάφερε.

Αρκετοί βλέπουν στο πρόσωπο της μικρής κόρης την καταπιεσμένη φύση του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, ο οποίος κυνηγήθηκε τόσο για τις απόψεις του όσο και για το ποιος ήταν. Έκτοτε έχουν γίνει αρκετά βήματα για την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Πιστεύετε έχουμε φτάσει στο επιθυμητό σημείο ως κοινωνία;

Δυστυχώς έχουμε πολύ δρόμο ακόμα να διανύσουμε, όταν βομβαρδίζονται νοσοκομεία και σχολεία δίπλα μας και στις χώρες που υποτίθεται ότι υπάρχει ειρήνη αυτό που συμβαίνει είναι ο ύπουλος οικονομικός πόλεμος με τα συμφέροντα των δυνατών να κυριαρχούν.

Αυτό μεταφράζεται σε ανισότητα και καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Δεν είναι και πολύ δίκαιος ο κόσμος που έχουμε φτιάξει. Όσο για το θέμα της ελευθερίας, είναι πια περισσότερο από ποτέ υπό συζήτηση το γιατί σε μια χώρα τόσο σε εμπόλεμη κατάσταση όσο και σε μία υποτιθέμενη δημοκρατία ευημερίας είναι εύκολο να αντιληφθούμε και τον εγκλωβισμό και την ανελευθερία. Δε θέλω να πω βέβαια ότι είναι το ίδιο, αλλά χωράει μεγάλη συζήτηση για το πόσο αληθινά ελεύθερος είναι ο δυτικός άνθρωπος.

Συνεργάζεστε για πέμπτη φορά με τον Αλέξανδρο Κοέν. Μιλήστε μας γι’ αυτή τη συγκυρία, αλλά και τη θεατρική συνύπαρξη με την κα. Υψηλάντη.

Νιώθω μεγάλη ευγνωμοσύνη που συνεργάζομαι με αυτούς τους τόσο ευφυής και αξιόλογους καλλιτέχνες. Με τον Αλέξανδρο έχουμε αποκτήσει πια κοινό κώδικα και μου έχει δώσει την ευκαιρία να έρθω σε επαφή με πολύ σημαντικά έργα. Όσο για την Αιμιλία είναι μία υπέροχη κυρία, ένα αγέραστο και πανέξυπνο κορίτσι!

Φωτογραφία: Πάτροκλος Σκαφίδας

Δεδομένου ότι έχετε λάβει μέρος ξανά σε έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, νιώθετε κάποια ιδιαίτερη σύνδεση μαζί του;

Από τη σχολή ακόμα είχα έρθει σε επαφή με τα έργα του Λόρκα και η αλήθεια είναι ότι με συγκινούσαν και με κινητοποιούσαν. Είχα από τότε ευχηθεί όταν τελειώσω τη σχολή να έχω την τύχη να παίξω σε αυτά και χαίρομαι πολύ που αυτό έγινε πραγματικότητα.

Έχετε διαγράψει μια πολύ αξιόλογη πορεία στον χώρο της υποκριτικής, έχοντας επικεντρωθεί κυρίως στο θέατρο. Πώς νιώθετε που οι τηλεοπτικές σας συνεργασίες τα τελευταία χρόνια έχουν γνωρίσει τόσο μεγάλη απήχηση;

Στο παρελθόν φοβόμουν πολύ την τηλεόραση και την απέφευγα. Με άγχωνε ο κατακερματισμός του ρόλου και οι γρήγοροι ρυθμοί της. Στη διάρκεια της καραντίνας που τα θεατρικά είχαν παγώσει ξεκίνησα να τη σκέφτομαι και για πολύ καλή μου τύχη ήρθαν δύο τηλεοπτικές σειρές, η μία μετά την άλλη, που και οι δύο γνώρισαν μεγάλη επιτυχία. Τι άλλο μπορώ να νιώθω εκτός από χαρά και ευγνωμοσύνη;

Υπάρχει κάποια συνεργασία που ξεχωρίζετε μέσα σε αυτά τα χρόνια και ποιο είναι εκείνο το στοιχείο που θα σας κάνει να πείτε αμέσως «όχι» σε μία πρόταση για δουλειά; Πού θα σας δούμε μετά το τέλος της χειμερινής θεατρικής και τηλεοπτικής σεζόν;

Όλες οι συνεργασίες, ακόμα και οι πιο δύσκολες, αποτέλεσαν πολύτιμες εμπειρίες και μαθήματα για τη δική μου διαδρομή.

Δεν θα ήθελα να ξεχωρίσω κάποια γιατί με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο όλες με προχώρησαν, ωστόσο θα πω ότι η πρώτη μου δουλειά μετά τη σχολή που ήταν μια παράσταση στη Νέα Υόρκη, ήταν μια ξεχωριστή και δυνατή εμπειρία.

Ο πρώτος μου Λόρκα και μάλιστα ο ρόλος της μάνας στον Ματωμένο Γάμο, ήταν ένα όνειρο που πραγματοποιήθηκε, αλλά και ο πρώτος μου μονόλογος ήταν ένα δύσκολο στοίχημα.

Όχι σε μια δουλειά θα με έκανε να πω αν το κείμενο δεν είχε να μου πει απολύτως τίποτα, αν διαισθανόμουν ότι δεν υπήρχε ειλικρινή πρόθεση γύρω από το πώς σκέφτονται οι συνεργάτες πάνω στη δουλειά και αν το οικονομικό πλαίσιο θα ήταν προσβλητικό ως προς τα χρόνια και την εμπειρία μου.

Ως προς τα επόμενά μου σχέδια τώρα, είμαστε οι ηθοποιοί σε μεταβατική περίοδο, όπως κάθε άνοιξη, άρα δεν έχω να σας πω κάτι συγκεκριμένο μιας και βρίσκομαι ακόμα σε συζητήσεις για κάποια πράγματα.

Λόρκα/Το σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα

Κάθε Παρασκευή & Σάββατο στις 21.00 και κάθε Κυριακή στις 20.00

Εισιτήρια εδώ.

Θέατρο ΑΡΓΩ

Ελευσινίων 13-15, στάση μετρό Μεταξουργείο, τηλ. 21 0520 1684

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below