Ένα από τα κορυφαία εικαστικά γεγονότα της χρονιάς εγκαινιάζεται την Τετάρτη, 11/1, στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή: μια διεθνής έκθεση αφιερωμένη στο Nouveau Réalisme, ένα εκρηκτικό, επαναστατικό κίνημα μεταξύ των Dada και της Pop Art, το οποίο ανέτρεψε τα μέχρι τότε δεδομένα της τέχνης του 20ου αιώνα.

Το Nouveau Réalisme, ή Νέος Ρεαλισμός, αναπτύχθηκε σε μια εποχή-μεταίχμιο της Ιστορίας, όπου η τέχνη έπαψε να χαρακτηρίζεται μοντέρνα για να ονομαστεί σύγχρονη. Κάποια από τα δεκατρία μέλη που συγκρότησαν το κίνημα σήμερα συγκαταλέγονται στα διάσημα πλέον ονόματα, με ισχυρό καλλιτεχνικό στίγμα.

Yves Klein (1928-1962), «Η Νίκη της Σαμοθράκης», 1962 (πρωτότυπο), 1973 (μεταθανάτια έκδοση). Καθαρό χρώμα και συνθετική ρητίνη σε γύψο, 50 × 27 × 34 εκ.
Linda and Guy Pieters Foundation. © ADAGP, Paris / ΟΣΔΕΕΤΕ, 2023

Οκτώ από αυτούς τους καλλιτέχνες ήταν παρόντες στις 27 Οκτωβρίου του 1960, ημέρα της υπογραφής μιας κοινής διακήρυξης που είχε συντάξει ο κριτικός τέχνης Pierre Restany και η οποία όριζε συνοπτικά τον Νέο Ρεαλισμό ως τις «νέες αντιληπτικές προσεγγίσεις του πραγματικού». Οι καλλιτέχνες αυτοί ήταν, με αλφαβητική σειρά, οι Arman, François Dufrêne, Raymond Hains, Yves Klein, Martial Raysse, Daniel Spoerri, Jean Tinguely και Jacques Villeglé.

Αργότερα, και μετά από πρόσκληση του Restany, προστέθηκαν στην ομάδα οι César, Mimmo Rotella, Niki de Saint Phalle, Gérard Deschamps και εν συνεχεία ο Christo. Τα περισσότερα από τα κοινά σχέδιά τους ξεδιπλώθηκαν ανάμεσα στο 1960 και το 1963 και συνεχίστηκαν με πιο αραιούς ρυθμούς μέχρι το 1970, χρονιά που η ομάδα γιόρτασε πανηγυρικά στο Μιλάνο τη δέκατη επέτειο από την ίδρυσή της.

Christo (1935-2020), «Περιτυλιγμένη ακτή (Σχέδιο για την Αυστραλία, κοντά στο Σύδνεϋ)», 1969. Μολύβι, παστέλ, σπάγκος και πολυαιθυλένιο σε χαρτί επικολλημένο σε χαρτόνι, 71 × 55,6 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. © ADAGP, Paris / ΟΣΔΕΕΤΕ, 2023

Ο όρος Ρεαλισμός, που επέλεξε ο Restany, αποτελούσε αναφορά στο καλλιτεχνικό και λογοτεχνικό κίνημα που αναπτύχθηκε στη Δυτική Ευρώπη στα μέσα του 19ου αιώνα. Στον εικαστικό τομέα, κύριος εκπρόσωπός του υπήρξε ο Gustave Courbet, ο οποίος τον χαρακτήρισε ως «την άρνηση του ιδεώδους». Ακολουθώντας το παράδειγμά του, τα μέλη του Νέου Ρεαλισμού ήρθαν να μεταγράψουν στην τέχνη τους τη δική τους αντίληψη για τον κόσμο, μέσα σε μια κοινωνία βιομηχανοποιημένη πλέον, αστική στο μεγαλύτερο μέρος της, στην οποία κυριαρχούν η διαφήμιση και η μαζική παραγωγή.

Τα μέλη του Νέου Ρεαλισμού ήρθαν να μεταγράψουν στην τέχνη τους τη δική τους αντίληψη για τον κόσμο, μέσα σε μια κοινωνία βιομηχανοποιημένη πλέον, αστική στο μεγαλύτερο μέρος της, στην οποία κυριαρχούν η διαφήμιση και η μαζική παραγωγή.

Οι αισθητικές επιλογές και οι καλλιτεχνικοί προβληματισμοί των μελών του εφήμερου αλλά σημαντικού αυτού κινήματος τους κατέστησαν πρωτοπόρους σε πολλά επίκαιρα ζητήματα που υπερβαίνουν τα όρια της τέχνης: όπως η αμφισημία του ρόλου της βιομηχανίας, η σπουδαιότητα της ανακύκλωσης, η αναγκαιότητα αναθεώρησης θεμάτων που άπτονται της κλιματικής αλλαγής και της οικολογίας.

Niki de Saint Phalle (1930-2002), «Το παγκάκι», 1989. Ζωγραφισμένη πολυεστερική ρητίνη και μωσαϊκό. Εφημερίδα ζωγραφισμένη στα ελληνικά από τη Μαρίνα Καρέλλα, 160 × 139,7 × 109,2 εκ. Ιδιωτική συλλογή. © ADAGP, Paris / ΟΣΔΕΕΤΕ, 2023

«Η έκθεση αυτή δεν στοχεύει σε μια εξαντλητική ιστορική προσέγγιση. Επιλογή μας είναι να αναδειχθεί το νεανικό, πληθωρικό, διασκεδαστικό πνεύμα των καλλιτεχνών, οι οποίοι άφησαν ισχυρό αποτύπωμα στην εποχή τους», σχολιάζει το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή σε σχετική ανακοίνωση. Ή όπως το έθεσε στη Συνέντευξη Τύπου η Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, υπεύθυνη της Συλλογής του Ιδρύματος και συνεπιμελήτρια της έκθεσης, ευελπιστεί οι επισκέπτες να φεύγουν από αυτήν με ένα χαμόγελο.

«Η υλοποίηση του εικαστικού αυτού αφιερώματος δεν θα είχε επιτευχθεί χωρίς τη θερμή υποστήριξη των φορέων, τόσο θεσμικών όσο και ιδιωτικών, που μας δάνεισαν τα έργα και απάντησαν στην πρόσκλησή μας με γενναιοδωρία και ενθουσιασμό, μεταξύ άλλων και το Centre Pompidou στο Παρίσι» σχολιάζει το Ίδρυμα και προσθέτει:

«Στην έκθεσή μας παρουσιάζεται επίσης ένα πλούσιο αρχείο, που μας ταξιδεύει στις πολλές και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες εφήμερες δημιουργίες των καλλιτεχνών, καθώς και διάφορες συνεντεύξεις της εποχής. 

César (1921-1998), «Αντίχειρας», 1980. Γυαλισμένος μπρούτζος, 46,5 × 23,5 × 18 εκ., 22,5 × 12 × 9 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. © ADAGP, Paris / ΟΣΔΕΕΤΕ, 2023

»Η έκθεση Nouveau réalisme, που συγκεντρώνει πάνω από 50 έργα, δικαιώνει το ένστικτο του Βασίλη και της Ελίζας Γουλανδρή που τίμησαν στη Συλλογή τους το κίνημα του Νέου Ρεαλισμού με έργα των Christo, Saint Phalle, Tinguely και κυρίως του César, που ήταν και προσωπικός τους φίλος».

Έτσι, ανάμεσα στα εκθέματα θα δούμε μια μοναδική καρφίτσα που δημιούργησε ο César για την Ελίζα Γουλανδρή, συμπιέζοντας κοσμήματα που του είχε δώσει η ίδια. Και φυσικά εμβληματικά γλυπτά του Yves Klein σε μπλε χρώμα, εμπνευσμένα από την αρχαιοελληνική τέχνη, όπως η Νίκη της Σαμοθράκης και η Μπλε Αφροδίτη του.

Ανάμεσα στα εκθέματα θα δούμε μια μοναδική καρφίτσα που δημιούργησε ο César για την Ελίζα Γουλανδρή, συμπιέζοντας κοσμήματα που του είχε δώσει η ίδια. Και φυσικά εμβληματικά γλυπτά του Yves Klein σε μπλε χρώμα.

Ταυτότητα έκθεσης

Την έκθεση επιμελούνται η Marion Meyer, πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Man Ray, που γνώρισε προσωπικά πολλούς Νέους Ρεαλιστές, και η Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, υπεύθυνη της Συλλογής του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. Η σκηνογραφία της έκθεσης μελετήθηκε από τον Ανδρέα Γεωργιάδη και την Παρασκευή Γερολυμάτου.

Το αφιέρωμα συνοδεύεται από δίγλωσσο τόμο 300 περίπου σελίδων, με κείμενα της επιμελήτριας Μαρίας Κουτσομάλλη-Moreau και πλούσιο αρχειακό υλικό, που εκδίδεται από το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή σε επιμέλεια της Μικρής Άρκτου. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιούνται ειδικές ξεναγήσεις για το κοινό καθώς και εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά και για ενήλικες.

Jacques Villeglé (1926-2022), «Arcueil», 1971. Σκισμένες αφίσες επικολλημένες σε καμβά, 117 × 159 εκ. Ιδιωτική συλλογή, Παρίσι. © ADAGP, Paris / ΟΣΔΕΕΤΕ, 2023

Info

11 Ιανουαρίου – 9 Απριλίου 2023. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο & Κυριακή: 10.00-18.00, Παρασκευή: 10.00-20.00. Τρίτη κλειστά. Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, Ερατοσθένους 13, Αθήνα, τηλ. 210 7252895, goulandris.gr

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below