Μεγάλη επιτυχία στο 60ο Φεστιβάλ Φιλίππων το καλοκαίρι του 2017, ο «Ίων» του Ευριπίδη σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία της Ιόλης Ανδρεάδη, κορύφωσε την εκπληκτική πορεία του αυτή τη διετία με τρεις παραστάσεις στο θέατρο The Tank στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης. Όρθιο χειροκρότησε το κοινό τον νικητή του Βραβείου «Δημήτρης Χορν» Κωνσταντίνο Μπιμπή, που ερμηνεύει τον Ίωνα και 7 ακόμα ρόλους, την Δήμητρα Χατούπη στο ρόλο της Κρέουσας και τον μουσικό Νίκο Τουλιάτο που δημιουργούσε τους ζωντανούς ήχους της παράστασης επί σκηνής.

Ο Κωνσταντίνος Μπιμπής – Ίων.

Τι συμβαίνει στην τραγωδία του Ευριπίδη; “Ο νεαρός Ίων -μετέπειτα γενάρχης των Ιώνων, των Αθηναίων – καταφτάνει στο μέσο της σκηνής, ενώ η Κρέουσα, η μητέρα του, στέκεται στις θέσεις των θεατών και παραμονεύει. Ο ήρωας γοητεύεται από την παράξενη αυτή γυναίκα, νιώθοντας μαζί της μια απόκοσμη οικειότητα. Και για να κατακτήσει την αγάπη της, αποφασίζει να της εξιστορήσει όλα του τα πάθη”.

Δήμητρα Χατούπη (Κρέουσα), Κωνσταντίνος Μπιμπής (Ίων)

Την προσαρμογή του έργου για δύο πρόσωπα έκαναν η ίδια η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, ενώ τη σκηνογραφία και τα κοστούμια υπογράφει η Δήμητρα Λιάκουρα.
Με αφορμή τον θρίαμβο του Ίωνα και στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, η σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη μίλησε στο Marie Claire για την παράσταση.

Γιατί διαλέξατε τον Ίωνα;
Επειδή είναι αθώος. Έχει μέσα του δυνάμεις που δεν τις γνωρίζει.

Οι μεταμορφώσεις του Κωνσταντίνου Μπιμπή επί σκηνής γίνονται μέσω της φωνής και της κίνησης βεβαίως, αλλά και με παραστατικό τρόπο με τη χρήση βαφής στο πρόσωπο και το δέρμα. Τι σας οδήγησε σε αυτήν την επιλογή;
Με τον Κωνσταντίνο δουλέψαμε πολύ καιρό πάνω σε αυτοσχεδιασμούς για να καταλήξουμε σε αυτές τις επιλογές, ώστε οι μεταμορφώσεις του να προκύπτουν οργανικά. Και είναι αλήθεια πως μόνο αυτός ο ηθοποιός θα μπορούσε να κάνει αυτό το πράγμα με αυτό τον τρόπο.

Επί σκηνής και ένας σπουδαίος μουσικός, ένας μύθος ανάμεσα στους μουσικούς που παίζουν κρουστά. Τι θέλατε να υπογραμμίσετε χρησιμοποιώντας αυτά τα όργανα;
Η συμβολή του Νίκου Τουλιάτου σε αυτό το θέαμα είναι κομβική. Με την χρήση των κρουστών με ενδιέφερε να τονιστεί ο ρυθμός της ιστορίας και ταυτόχρονα να αποδοθούν οι ήχοι που χαρακτηρίζουν τους ήρωες του έργου, τους χώρους που εκτυλίσσεται η δράση και τα κυρίαρχα συναισθήματα της παράστασης.

Μια τραγωδία με αίσιο τέλος, μία τραγωδία για την ίδια την Αθήνα και την καταγωγή των Ιώνων. Ποιους συμβολισμούς που κρύβονται στον Ίωνα θέλατε να αναδείξετε;
Όπως είπα και πριν ο Ίωνας είναι ένας ήρωας αθώος. Ένας ημίθεος που μεγαλώνει ως την εφηβεία του σαν ορφανός, επειδή δεν γνωρίζει τις κρυφές του δυνάμεις. Και όταν πια τις γνωρίσει, ο ταπεινός βίος που έχει ήδη διάγει τον έχει οπλίσει με τόση ευγένεια και σεμνότητα, που και τις δυνάμεις αυτές μόνο για καλό σκοπό μπορεί να τις χρησιμοποιήσει. Αυτή η ευγένεια ψυχής που -ιδανικά- προϋποθέτει η άσκηση εξουσίας, αποτελεί ίσως έναν βασικό συμβολισμό του έργου.

 Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία στο στήσιμο μίας παράστασης με δύο μόνο ερμηνευτές του λόγου;
Η καθαρότητα της αφήγησης.

H σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη στους δρόμους της Νέας Υόρκης τον Απρίλιο του 2019.

Με τι συναισθήματα κάνατε πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη;
Με απόλυτη χαρά. Και με συγκίνηση που επιστρέφω για έκτη φορά τα τελευταία δέκα χρόνια σε αυτόν το μαγικό τόπο, για να παρουσιάσω δουλειά μου.

 Με ποιο τρόπο πιστεύετε πως η παράσταση θα μιλήσει στη γλώσσα των άλλων; Πέρα από τους υπότιτλους, ποια στοιχεία της παράστασης θεωρείτε πως συνιστούν μία άλλη, ενδεχομένως παγκόσμια, θεατρική γλώσσα;
Η σωματικότητα, οι σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των χαρακτήρων που υποδύονται οι δύο ηθοποιοί, όπως και οι ήχοι που τους συνοδεύουν, θεωρώ ότι ανήκουν σε αυτή τη αρχαία -και παγκόσμια- γλώσσα της αναπαράστασης.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below