Εδώ και τρεις δεκαετίες τα παιδιά στη Δανία διδάσκονται υποχρεωτικά την ενσυναίσθηση μέσα από ειδικό εβδομαδιαίο μάθημα, όπου η ακρόαση, η κατανόηση και η συνεργασία έχουν την ίδια αξία με τα Μαθηματικά ή τα Αγγλικά.

Η Δανία παραμένει εδώ και χρόνια στις κορυφαίες θέσεις του World Happiness Report του ΟΗΕ. Ένας από τους λόγους που η χώρα ξεχωρίζει δεν είναι μόνο το κοινωνικό της κράτος ή η ποιότητα ζωής, αλλά κάτι που εφαρμόζεται συστηματικά στα σχολεία από το 1993: η διδασκαλία της ενσυναίσθησης.

Στο σύστημα εκπαίδευσης, μία ώρα την εβδομάδα είναι αφιερωμένη στο “Klassens tid” — το «μάθημα της τάξης» για παιδιά 6 έως 16 ετών. Πρόκειται για ένα θεμελιώδες κομμάτι του αναλυτικού προγράμματος, ισάξιο σε σημασία με τα Μαθηματικά.

Κατά τη διάρκεια αυτής της ώρας, οι μαθητές συζητούν θέματα που τους απασχολούν είτε αφορούν στο σχολείο είτε όχι και μαζί με τον δάσκαλο, αναζητούν λύσεις μέσα από πραγματική ακρόαση και κατανόηση. Αν δεν υπάρχει κάτι προς συζήτηση, η ώρα αφιερώνεται σε χαλάρωση και hygge, την αίσθηση ζεστασιάς, οικειότητας και κοινής ευχαρίστησης που αποτελεί πυρήνα της δανικής κουλτούρας.

Η ενσυναίσθηση δεν είναι απλώς μια συναισθηματική δεξιότητα. Χτίζει σχέσεις, αποτρέπει τον εκφοβισμό και ενισχύει την επιτυχία στην επαγγελματική και προσωπική ζωή. Οι έφηβοι με ενσυναίσθηση τείνουν να είναι πιο προσανατολισμένοι στους στόχους τους και πιο επιτυχημένοι σε σχέση με τους πιο ναρκισσιστές συνομηλίκους τους.

 

Η συγγραφέας και ψυχολόγος Jessica Alexander, στο βιβλίο της The Danish Way of Parenting, εξηγεί ότι η ενσυναίσθηση καλλιεργείται μέσα από:

  • Ομαδική εργασία: Το 60% των σχολικών δραστηριοτήτων γίνεται σε ομάδες, με έμφαση στη βοήθεια προς τους λιγότερο δυνατούς μαθητές.
  • Απουσία ανταγωνιστικών βραβείων: Δεν απονέμονται κύπελλα ή έπαθλα για αριστεία· η πρόοδος μετριέται σε σχέση με τον ίδιο τον εαυτό.
  • Ελεύθερο παιχνίδι: Από το 1871 θεωρείται εκπαιδευτικό εργαλείο, καλλιεργώντας την ενσυναίσθηση και τις δεξιότητες διαπραγμάτευσης.
  • Συνεργατική μάθηση: Παιδιά με διαφορετικές δεξιότητες συνεργάζονται, μαθαίνοντας ότι η επιτυχία είναι συλλογική υπόθεση.

Όπως τονίζει όταν ένα παιδί εξηγεί σε κάποιον άλλο π.χ. ένα μαθηματικό πρόβλημα, όχι μόνο μαθαίνει καλύτερα, αλλά εξασκεί και την ικανότητά του να «μπαίνει στη θέση του άλλου». Αυτή η συνειδητή διαδικασία ακρόασης και προσαρμογής ενισχύει την ενσυναίσθηση.

Το αποτέλεσμα; Για τα παιδιά της Δανίας, το μάθημα ενσυναίσθησης είναι πηγή χαράς και ικανοποίησης — και τα προετοιμάζει να γίνουν ενήλικες ικανοί να ζουν, να συνεργάζονται και να είναι πραγματικά ευτυχισμένοι.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below