Μία από τις πιο διάσημες σχεδιάστριες της δεκαετίας του ’20, του ’30 και του ’40, η Elsa Schiaparelli ήταν γνωστή για την σουρεαλιστική της αισθητική, τον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα, το χρώμα και την εκκεντρικότητα. Η αγάπη της για το ασυνήθιστο την έκανε να αποκτήσει διάσημες οπαδούς όπως η Katharine Hepburn και η Marlene Dietrich, αλλά αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο επίτευγμα της στη μόδα δεν έχει καμία σχέση με το design: είναι η σχεδιάστρια που εφήυρε τη συνεργασία με καλλιτέχνες οι οποίoι τη βοηθούσαν να αποδρά από τη βαρετή πραγματικότητα του “να φτιάχνεις απλα ένα φόρεμα για να πουλήσεις” όπως είπε ή ιδια κάποτε.

Getty Images

Μέχρι στιγμής, ο πιο γνωστός συνεργάτης της Schiaparelli ήταν ο σουρεαλιστής Salvador Dalí. Η πρώτη τους κοινή δημιουργία ήταν μια μικρή θήκη μακιγιάζ που έμοιαζε με θήκη κινητού. Ήταν ένα μικρό αντικείμενο, αλλά ο χιουμοριστικός και απροσδόκητος σχεδιασμός του ήταν ενδεικτικός του τι θα ακολουθούσε. Τίποτα δεν ήταν εκτός ορίων. Δούλεψαν μαζί σε φορέματα – το ένα είχε έναν αστακό ζωγραφισμένο πάνω του (φορέθηκε μάλιστα από τη Δούκισσα του Ουίνδσορ, Wallis Simpson), ενώ ένα άλλο φτιάχτηκε από ύφασμα που ήταν βαμμένο για να μοιάζει σαν να είχε σκιστεί. Τα φορέματά της εμφανίστηκαν ακόμη και σε μερικούς από τους πίνακες του. Ο Dali δημιούργησε επίσης διαφημιστικά για την Schiaparelli, κι ένα μπουκάλι αρώματος. Ενώ ο Ισπανός ζωγράφος συχνά αντλούσε έμπνευση από την Schiaparelli, εκείνη εμπνεόταν εξίσου από το έργο του. Το περίφημο παπούτσι- καπέλο της (shoe-hat) για παράδειγμα, βασίστηκε σε μια φωτογραφία του Dali με ένα γυναικείο παπούτσι στο κεφάλι. Οι ιδέες τους αλληλοσυμπληρώθηκαν με τρόπους που ήταν αμοιβαία επωφελείς και πρωτοποριακοί.

 

Ο Dali δεν ήταν ο μόνος καλλιτέχνης που τράβηξε την προσοχή της Schiaparelli. Η γλύπτρια Meret Oppenheim σχεδίασε ένα βραχιόλι με γούνα, το οποίο συμπεριλήφθηκε στη χειμερινή συλλογή του 1936. Η ζωγράφος και σχεδιάστρια κοστουμιών Leonor Fini δημιούργησε επίσης ένα μπουκάλι για το άρωμα “Shocking” της Schiaparelli και εικονογράφησε πολλές από τις συλλογές της. Οι φωτογράφοι Cecil Beaton, Horst P. Horst και Man Ray απαθανάτισαν όλα τα κομμάτια της, με τον τελευταίο (μαζί με τον Pablo Picasso) να δημιουργεί ακόμη και τέχνη με βάση τα μοτίβα και τα ρούχα της.

Για τη Schiaparelli, η συνεργασία με καλλιτέχνες δεν αφορούσε μόνο την εισαγωγή του ταλέντου τους στον κόσμο της μόδας. Ήταν μια σχέση αμφίδρομη, με τη δική της δημιουργικότητα να ενθαρρύνει και τους άλλους. Η καριέρα της είναι απόδειξη ότι η μόδα είναι μια δημιουργική προσπάθεια από μόνη της ενώ εκείνη πρέπει να ευχαριστούμε για όλες τις συνεργασίες σχεδιαστών με καλλιτέχνες που ακολούθησαν.

 

 

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below