Η Εβδομάδα Υψηλής Ραπτικής του Παρισιού, που ξεκινά στις 7 Ιουλίου, θα είναι ένα σημείο καμπής για τον Glenn Martens, τον Βέλγο σχεδιαστή που αναλαμβάνει έναν βαρύτατο ρόλο. Διαδέχεται τον John Galliano, έναν δημιουργό-μύθο που, για δέκα χρόνια, μετέτρεψε την Artisanal γραμμή της Margiela σε τοτέμ καλλιτεχνικής ελευθερίας, θεατρικότητας και πολιτισμικών σχολίων – όπως απέδειξε η αξέχαστη επίδειξη του 2023 με τις «κούκλες-μοντέλα».

Η φιλοσοφία Martens

Ο Glenn Martens δεν είναι άγνωστος στους avant-garde κύκλους της μόδας. Πριν γίνει ο άνθρωπος που μετέτρεψε τη Diesel σε ένα από τα πιο πολυσυζητημένα brands της Gen Z, υπήρξε ο δημιουργός πίσω από την Y/Project – μια φίρμα-εργαστήριο ανατρεπτικών πειραματισμών με φόρμες, υφάσματα και ταυτότητες. Η δουλειά του χαρακτηρίζεται από καινοτομία στα υφάσματα, παιχνιδιάρικη αποδόμηση και έναν διαρκή διάλογο με τη λαϊκή κουλτούρα και την αισθητική της νεότητας.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Diesel (@diesel)

Ειδικά στη Diesel, κατάφερε να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που προσεγγίζουμε το τζιν και το απογέιωσε μέσω του υψηλού design, δημιουργόντας συλλογές που ήταν ταυτόχρονα εμπορικές και καλλιτεχνικά αξιόλογες, για να μιλήσει στη νέα γενιά για την ταυτότητα, τη σεξουαλικότητα, τον εαυτό της.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Y/PROJECT (@yproject_official)

Το DNA του οίκου

Η Maison Margiela δεν είναι ένας συνηθισμένος οίκος μόδας. Από την ίδρυσή του το 1988 από τον Martin Margiela, υπήρξε πάντα ένας τόπος ανώνυμης δημιουργίας (o ίδιος δεν έκανε δημόσιες εμφανήσεις), επαναχρησιμοποίησης, και κοινωνικής κριτικής μέσα από την αισθητική της αποδόμησης. Ο σχεδιαστής ανέτρεψε τις συμβάσεις της μόδας, αποκαλύπτοντας τις εσωτερικές δομές των ενδυμάτων, χρησιμοποιώντας ανακυκλωμένα υλικά και παρουσιάζοντας ρούχα με εμφανείς ραφές και ακατέργαστα τελειώματα. Αυτή η προσέγγιση δεν ήταν απλώς αισθητική επιλογή, αλλά μια φιλοσοφική δήλωση που αμφισβητούσε τις παραδοσιακές αντιλήψεις περί ομορφιάς και τελειότητας στη μόδα. Αργότερα, ο Galliano το μετέτρεψε σε θέατρο συναισθημάτων. Ο Martens καλείται τώρα να ισορροπήσει ανάμεσα σε δύο κόσμους: αυτόν της δημοκρατικής μόδας και αυτόν της ελιτίστικης υψηλής ραπτικής.

Ο Glenn Martens, στη θητεία του στη Diesel, ενστερνίστηκε αυτό το πνεύμα αποδόμησης, επαναπροσδιορίζοντας το denim και ενσωματώνοντας βιώσιμες πρακτικές, όπως η ανακύκλωση και η ανακύκλωση υλικών. Η δουλειά του χαρακτηρίζεται από πειραματισμούς με υφές και σιλουέτες, διατηρώντας μια σύνδεση με τη νεανική κουλτούρα και την κοινωνική συνείδηση. Φαίνεται πωε αυτή η προσέγγιση αντανακλά την κληρονομιά του Margiela, φέρνοντας την αποδόμηση στο προσκήνιο της σύγχρονης μόδας. Ο ίδιος έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι ενδιαφέρεται να μιλά στη νεολαία. Όμως, η haute couture απευθύνεται σε ένα σφιχτό, εξαιρετικά πλούσιο και απαιτητικό κοινό, που συχνά έχει άλλες αξίες. Θα μπορέσει ο Martens να ενώσει αυτούς τους δύο κόσμους;

Το timing

Η επιλογή του Martens στην Artisanal γραμμή της Margiela έρχεται σε μια στιγμή γεμάτη ανακατατάξεις. Ο Demna παρουσιάζει την τελευταία του συλλογή για την Balenciaga, καθώς έχει ήδη αναλάβει τα ηνία της Gucci. Η Iris van Herpen επιστρέφει για μία και μοναδική couture εμφάνιση, έπειτα από απουσία. Ταυτόχρονα, η βιομηχανία της υψηλής ραπτικής φαίνεται να αντέχει στην κρίση πολυτελείας, με ρυθμούς ανάπτυξης πάνω από 10% από το 2024 και εκτιμώμενη αξία που αγγίζει τα 5 δισ. ευρώ φέτος.

Σε αυτό το πλαίσιο, η είσοδος του Martens αποκτά μεγαλύτερη σημασία: μπορεί να εκπροσωπήσει τη νέα γενιά σε έναν θεσμό που μέχρι σήμερα απευθυνόταν αποκλειστικά σε λίγους;

Μέχρι στιγμής, δεν έχει κυκλοφορήσει καμία εικόνα ή δείγμα από τη συλλογή που θα παρουσιάσει ο Martens τον Ιούλιο. Ωστόσο, όσοι έχουν μελετήσει τη δουλειά του αναμένουν ότι η couture Margiela θα περιλαμβάνει πειραματισμούς με denim, ανατροπές στην κατασκευή και νέα υφάσματα, ίσως ακόμα και πολιτικά μηνύματα, όπως μας έχει συνηθίσει ο σχεδιαστής.

Το σίγουρο είναι ότι το κοινό – και ιδιαίτερα οι fans του Galliano – θα είναι απαιτητικό. Και ίσως δύσπιστο. Πολλοί αναρωτιούνται αν ο Martens θα μπορέσει να σταθεί στο ύψος της θεατρικότητας και της ποίησης που χαρακτήριζαν την προηγούμενη εποχή. Άλλοι πιστεύουν ότι ήρθε η ώρα για κάτι καινούριο – και ο Martens είναι ο μόνος που μπορεί να το φέρει.

O Martens δεν χρειάζεται να αντιγράψει ούτε τον Galliano ούτε τον Margiela – αρκεί να φέρει τη δική του φωνή, με τα ίδια όπλα: ρήξη, ρίσκο και αλήθεια. Ανυπομονούμε να δούμε πώς θα ερμηνεύσει τα θρυλικά tabis.

 

Από την Πετρίνα Κίτη

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below