Η 24χρονη Εριφίλη Γούναρη είναι μια καθαρόαιμη γυναίκα της γενιάς της, των παιδιών που μεγάλωσαν με τα smartphones ως προέκταση του χεριού τους. Η ιστορία της επιβεβαιώνει ότι τα ψηφιακά μέσα και το διαδίκτυο δεν είναι ο Κακός Λύκος της Gen Z, αλλά εργαλεία που, αν βρεθούν στα σωστά χέρια και με τη σωστή καθοδήγηση, μπορούν να κάνουν θαύματα.

Όταν στα 13 χρόνια της ήδη δημιουργούσε σελίδες στα social media με δεκάδες χιλιάδες followers, αυτή ήταν μόνο η αφετηρία μιας αξιοθαύμαστης διαδρομής, που μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια την οδήγησε για σπουδές στο εξωτερικό και στη δημιουργία μιας εταιρείας social media marketing παγκόσμιας εμβελείας, της The Z Link, που διασυνδέει τα μεγαλύτερα brands (όπως Deloitte, IKEA, Hearst) με τη γενιά της, και της διαδικτυακής κοινότητας Gen Z Club με δεκάδες χιλιάδες μέλη από όλο τον πλανήτη.

Η Εριφίλη έχει τιμηθεί με αφιερώματα σε μέσα όπως οι Wall Street Journal, NBC, Fast Company, Insider, ενώ φέτος κατάκτησε μία θέση στη λίστα Forbes Under 30 Europe για το 2023, μαζί με δύο ακόμα Ελληνίδες, τις Ναταλία Κρίτσαλη και Κωνσταντίνα Ψωμά. Με αφορμή την Ημέρα Γυναικείας Επιχειρηματικότητας (19/11), μίλησε στο Marie Claire.

Θα ήθελα να μας συστήσεις την Generation Z, τα χαρακτηριστικά και τις αγοραστικές συνήθειές της, έτσι όπως την έχεις γνωρίσει μέσα από την εταιρεία σου, The Z Link.

«Η Gen Z είναι η πρώτη γενιά digital natives, το πρώτο γκρουπ δηλαδή που γεννήθηκε και μεγάλωσε με την τεχνολογία ως ενεργό μέρος της ζωής του. Πολλοί από εμάς μεγαλώσαμε με τα social media και έχοντας πρόσβαση σε όποια πληροφορία μπορούμε να φανταστούμε.

»Ως αποτέλεσμα, φιλτράρουμε τις πληροφορίες διαφορετικά και είναι πιο δύσκολο κάτι να κερδίσει την προσοχή μας. Όσο αφορά τις αγοραστικές συνήθειες, η Gen Ζ βρίσκεται σε μια ηλικία όπου θέλει να καθοδηγείται από αξίες, αλλά είναι και οικονομικά συνειδητοποιημένη. Οι εκπρόσωποί της προσπαθούν να κάνουν συνειδητές αγοραστικές αποφάσεις, αλλά συχνά αναγκάζονται να καταφύγουν στη φθηνότερη και ευκολότερη εναλλακτική».

«Η Gen Ζ θέλει να καθοδηγείται από αξίες, αλλά είναι και οικονομικά συνειδητοποιημένη. Οι εκπρόσωποί της προσπαθούν να κάνουν συνειδητές αγοραστικές αποφάσεις, αλλά συχνά αναγκάζονται να καταφύγουν στη φθηνότερη και ευκολότερη εναλλακτική».

Και τι είναι ακριβώς το Gen Z Club;

«Είναι μια διαδικτυακή κοινότητα που ξεκίνησα στην εφαρμογή Clubhouse το 2021, για να οργανώσω live συζητήσεις μεταξύ της γενιάς μας από όλο τον κόσμο για κάθε είδους θέματα. Αργότερα, κάναμε συνεργασίες με μάρκες και οργανισμούς όπως τα Ηνωμένα Έθνη και το Everlane. Φτάσαμε τα 19.000 μέλη σε λιγότερο από ένα χρόνο».

Τι σε βοήθησε σε ηλικία μόλις 13 ετών να αναπτύξεις social media pages με χιλιάδες followers; Οι γονείς σου πώς αντιμετώπισαν τότε την ενασχόλησή σου με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Τι θα έλεγες σήμερα σε όσους διστάζουν να δώσουν κινητό στα παιδιά τους;

«Η δουλειά μου με τα social media από μικρή ηλικία οδηγούταν από μια περιέργεια που είχα πάντα σε σχέση με όλα τα ψηφιακά μέσα. Για μένα ήταν ένα χόμπι που την περίοδο που αναπτύχθηκε, ενώ ήμουν τόσο νέα, δεν αναγνώριζα τη χρησιμότητά του στον “πραγματικό κόσμο”.

»Ο πατέρας μου το υποστήριζε από την αρχή και με βοήθησε να το εξερευνήσω περισσότερο. Στη μητέρα μου πήρε λίγο περισσότερο χρόνο για να το συνηθίσει, όπως είναι φυσιολογικό για γονείς που έχουν λογικές ανησυχίες σε σχέση με το πώς η τεχνολογία μπορεί να επηρεάσει το παιδί τους. Τώρα βέβαια επίσης χαίρεται πολύ, βλέποντας πώς το έχω χρησιμοποιήσει.

»Όπως στην περίπτωσή μου, το να είναι οι γονείς ανοιχτοί στο να δίνουν στα παιδιά πρόσβαση στην τεχνολογία από νωρίς μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που αργότερα γίνονται καριέρα. Για τους γονείς που διστάζουν να δώσουν στα παιδιά τους κινητό δεν υπάρχει σωστή απάντηση – εξαρτάται πλήρως από το πώς μπορεί κάποιος να διασφαλίσει ότι θα παραμείνει ασφαλές και δεν θα γίνει εθισμός».

«Για τους γονείς που διστάζουν να δώσουν στα παιδιά τους κινητό δεν υπάρχει σωστή απάντηση – εξαρτάται πλήρως από το πώς μπορεί κάποιος να διασφαλίσει ότι θα παραμείνει ασφαλές και δεν θα γίνει εθισμός».

Ποια είναι τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα της αγοράς εργασίας στη Βρετανία; Σκέφτεσαι να επιστρέψεις κάποια στιγμή στην Ελλάδα; Πιστεύεις ότι θα υπάρξουν σύντομα προοπτικές στη χώρα μας για εταιρείες όπως η δική σου startup;

«Το γεγονός ότι εδώ και έξι χρόνια ζω στο Ηνωμένο Βασίλειο μου έχει επιτρέψει να έχω πρόσβαση σε ευκαιρίες και ανθρώπους που θα ήταν πολύ δύσκολο να βρω στην Ελλάδα. Είναι πρακτικά πολύ πιο εύκολο να είσαι νέος επιχειρηματίας εδώ. Η δημιουργία της δικής μου εταιρείας ήταν μια διαδικασία online που πήρε μισή ώρα και κόστισε £12. Ως digital native της Gen Z, για μένα αυτή η ευκολία είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα.

»Όσον αφορά την επιστροφή στην Ελλάδα κάποια μέρα, ποτέ δεν λέω ποτέ, αλλά δεν το βλέπω στο κοντινό μέλλον. Η The Z Link συνεργάζεται κυρίως με πελάτες που βρίσκονται στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, όπου βλέπω μεγάλη διαφορά στο πόσο ανοιχτές είναι οι εταιρείες στο να επενδύσουν σε social media marketing και στην Gen Z σε σύγκριση με αυτές στην Ελλάδα.

»Παρ’ όλα αυτά βλέπω την Ελλάδα να γίνεται όλο και πιο δραστήρια στον χώρο των startups και του innovation, οπότε ελπίζω ότι θα συνεχίσει σε αυτή την κατεύθυνση, της προσπάθειας να διευκολύνει τη νεανική επιχειρηματικότητα».

«Η δημιουργία της δικής μου εταιρείας ήταν μια διαδικασία online που πήρε μισή ώρα και κόστισε £12. Ως digital native της Gen Z, για μένα αυτή η ευκολία είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα».

Τι σημαίνει για εσένα, πρακτικά, η διάκρισή σου στη λίστα του Forbes τον Μάρτιο;

«Άνοιξε για μένα πολλές πόρτες και μου έφερε μεγάλες ευκαιρίες. Μέσω αυτού γνώρισα μια κοινότητα νέων επιχειρηματιών, από τους οποίους μπορώ να μάθω και να εμπνευστώ. Μου πρόσφερε επίσης το credibility που βοήθησε την εταιρεία μου να συνεργαστεί με πιο καθιερωμένα brands. Οδήγησε έμμεσα και στο να κάνω περισσότερο public speaking, και να ταξιδέψω για να μιλήσω σε περισσότερα πάνελ, όπου γνώρισα καταπληκτικούς ανθρώπους και έμαθα πολλά. Αυτού του είδους η δωρεάν δημοσιότητα μπορεί να προσφέρει τεράστια βοήθεια σε νέους επιχειρηματίες που είναι ακόμα στην αρχή του ταξιδιού τους, οπότε είμαι πολύ ευγνώμων για την αναγνώρισή τους».

Νιώθεις ότι έχεις αντιμετωπίσει ποτέ διακρίσεις ως νέα γυναίκα επιχειρηματίας;

«Μακάρι να μπορούσα να πω όχι, αλλά δυστυχώς έχει συμβεί. Για παράδειγμα, πολλές φορές μού έχει τύχει να αποκαλεί κάποιος την εταιρεία μου “το πρότζεκτ μου”, ενώ είμαστε 25 άτομα κι έχουμε συνεργαστεί με πελάτες όπως η ΙΚΕΑ και η Deloitte. Δεν δίνω σημασία γιατί είναι κάπως αστείο! Άλλες φορές υποτιμούν εμένα και άλλες νέες επιχειρηματίες λόγω της λίστας Forbes, λέγοντας ότι πληρώσαμε για να μπούμε, ενώ όλοι γνωρίζουν ότι δεν είναι έτσι.

»Συμβαίνουν πολλά τέτοια, που στην αρχή μ’ ενοχλούσαν, αλλά τώρα δεν τα προσέχω πολύ. Κι ενώ μπορεί να μη φαίνεται να σχετίζονται με το γεγονός ότι είμαι γυναίκα, έχω διαπιστώσει ότι από πίσω κρύβεται ακριβώς αυτό. Η απάντηση είναι οι ολοένα και περισσότερες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες από γυναίκες, κόντρα σε διακρίσεις και βολές, είτε ευθείες, είτε, όπως στις περιπτώσεις που ανέφερα, τεθλασμένες. Δε σημαίνουν τίποτα και δεν πρέπει να τις παίρνουμε προσωπικά».

«Πολλές φορές μού έχει τύχει να αποκαλεί κάποιος την εταιρεία μου “το πρότζεκτ μου”, ενώ είμαστε 25 άτομα κι έχουμε συνεργαστεί με πελάτες όπως η ΙΚΕΑ και η Deloitte».

Μπορείς να προβλέψεις μερικές τάσεις που θα δούμε τα επόμενα χρόνια να επικρατούν στην αγορά, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας σου;

«Νομίζω πως οι μεγαλύτερες τάσεις θα έρθουν από την αυξανόμενη επιρροή της τεχνητής νοημοσύνης και της αυτοματοποίησης στον τομέα των υπηρεσιών. Διευκολύνει την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία σε σημαντικό βαθμό και είμαι περίεργη να δω πώς θα εξελιχθεί. Δεύτερον, πιστεύω πως η βιώσιμη και ηθική κατανάλωση θα γίνει ακόμη πιο σημαντική, καθώς οι καταναλωτές ενημερώνονται περισσότερο για τις επιπτώσεις των αγορών τους και η Gen Z μεγαλώνει και αποκτά μεγαλύτερη οικονομική άνεση. Τέλος, το personalized customer experience μέσω data θα γίνει ακόμα πιο κρίσιμο για τις επιχειρήσεις, και τα brands που καταφέρνουν να το ενσωματώσουν με δημιουργικούς τρόπους θα συνεχίσουν να κερδίζουν την προσοχή των πιο νέων καταναλωτών».

Με αφορμή την Ημέρα Γυναικείας Επιχειρηματικότητας, διαβάστε ακόμα στο Marie Claire:

H Ναταλία Κρίτσαλη, ιδρύτρια της εφαρμογής Bloode, συνδέει σε πραγματικό χρόνο αιμοδότες και ασθενείς και υπολογίζεται ότι έχει βοηθήσει μέχρι σήμερα πάνω από 24.000 ανθρώπους σε κρίσιμη κατάσταση.

Η Κωνσταντίνα Ψωμά είναι δημιουργός της Kaedim, μιας startup με γραφεία σε Βρετανία και ΗΠΑ που, επιστρατεύοντας αλγορίθμους μηχανικούς μάθησης, μετατρέπει δισδιάστατες εικόνες σε ψηφιακά τρισδιάστατα μοντέλα τα οποία χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, στο gaming και σε εμπορικές καμπάνιες.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below