Η διαδρομή της Mitsuko Tottori είναι εντυπωσιακή για δύο λόγους: Όχι μόνο γιατί έγινε η πρώτη γυναίκα που ανέλαβε ρόλο CEO στην αεροπορική εταιρεία Japan Airlines αλλά και επειδή ξεκίνησε ως αεροσυνοδός.

Η Tottori δεν προέρχεται από τη δεξαμενή των επιχειρηματιών με τις διακεκριμένες σπουδές που συνήθως διεκδικούν τέτοιες θέσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τους δέκα άντρες προκατόχους της, οι επτά σπούδασαν στο κορυφαίο πανεπιστήμιο της χώρας, ενώ η ίδια είναι απόφοιτος ενός λιγότερο «ένδοξου» κολεγίου θηλέων.

Κατάφερε ωστόσο να εντάξει την εταιρεία Japan Airlines (JAL) στο λιγότερο από 1% των ιαπωνικών εταιρειών που διοικούνται από γυναίκες.

Κατάφερε να εντάξει την εταιρεία Japan Airlines (JAL) στο λιγότερο από 1% των ιαπωνικών εταιρειών που διοικούνται από γυναίκες.

Η ίδια πάντως δεν απολαμβάνει τους τίτλους που της δίνουν τα media: «Δεν με βλέπω ως την πρώτη γυναίκα ή την πρώτη πρώην αεροσυνοδό σε αυτή τη θέση. Θέλω να ακολουθήσω μια μοναδική διαδρομή και δεν περίμενα να τραβήξω τόση προσοχή. Καταλαβαίνω όμως ότι το κοινό ή οι εργαζόμενοί μας μπορεί να με βλέπουν διαφορετικά» σχολίασε σε ένα νέο ρεπορτάζ στο BBC.

Ανέλαβε μάλιστα τη θέση σε μια δύσκολη συγκυρία για την εταιρεία, αφού οι αεροσυνοδοί ενός αεροσκάφους κατάφεραν να το εκκενώσουν με επιτυχία όταν αυτό συγκρούστηκε με ένα άλλο κατά την προσγείωση. Πέντε από τα έξι μέλη του πληρώματος του άλλου αεροσκάφους σκοτώθηκαν και ο πιλότος του τραυματίστηκε. Ωστόσο και οι 379 επιβάτες του αεροσκάφους της JAL απομακρύνθηκαν με ασφάλεια κι αυτό αποδόθηκε, σε μεγάλο βαθμό, στην αυστηρή εκπαίδευση των αεροσυνοδών.

Η Tottori γνωρίζει από πρώτο χέρι τη σημασία της ασφάλειας σε μια πτήση. Τέσσερις μήνες αφού έγινε αεροσυνοδός το 1985 η Japan Airlines ενεπλάκη στο πλέον θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα, που οδήγησε στον θάνατο 520 ανθρώπους, στο Όρος Osutaka. Σήμερα, όπως σχολιάζει η ίδια, «κάθε μέλος του πληρώματος έχει την ευκαιρία να ανεβεί στο βουνό και να μιλήσει σε εκείνους που θυμούνται το δυστύχημα. Επιπλέον, στο κέντρο προαγωγής της ασφάλειας της εταιρείας μας παρουσιάζουμε συντρίμμια από ατυχήματα, που βλέπουμε με τα ίδια μας τα μάτια αντί απλά να διαβάζουμε γι’ αυτά σε ένα βιβλίο».

Η Tottori γνωρίζει από πρώτο χέρι τη σημασία της ασφάλειας σε μια πτήση. Τέσσερις μήνες αφού έγινε αεροσυνοδός το 1985 η Japan Airlines ενεπλάκη στο πλέον θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα, που οδήγησε στον θάνατο 520 ανθρώπους, στο Όρος Osutaka.

Η εταιρεία στην οποία τέθηκε επικεφαλής χρεοκόπησε το 2010. Κατάφερε να συνεχίσει τις πτήσεις χάρη σε κρατική χρηματοδότηση και αντικαταστάθηκαν όλα τα μέλη της παλαιάς διοίκησης. Τότε ο 77χρονος συνταξιούχος και μοναχός του Βουδισμού Kazuo Inamori έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διάσωσή της – θεωρείται μάλιστα ότι η Tottori επιλέχθηκε για την κορυφαία θέση υπό στην επιρροή που έίχε ασκήσει ο Inamori μέχρι τον θάνατό του (2022), ο οποίος ήθελε να μετατρέψει τη JAL σε μια ανθρώπινη εταιρεία, με πραγματική ευαισθησία για τους επιβάτες της.

Τώρα η ιαπωνική κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο οι γυναίκες να καταλαμβάνουν το ένα τρίτο των ηγετικών θέσεων στις μεγάλες επιχειρήσεις έως το 2030, «όχι μόνο χάρη στον τρόπο σκέψης τους αλλά και για να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση ότι μπορούν να γίνουν διευθύντριες» όπως προσθέτει η Tottori και καταλήγει: «Ελπίζω ο διορισμός μου να ενθαρρύνει και άλλες γυναίκες να δοκιμάσουν πράγματα που φοβούνταν στο παρελθόν».

 

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below