Σε συνέντευξη που παραχώρησε πρόσφατα κατά τη διάρκεια του Toronto Film Festival, ο Cillian Murphy εισήγαγε έναν νέο όρο που ίσως αλλάξει την οπτική όσων αισθάνονται ότι χάνουν κάτι σημαντικό όταν δεν βρίσκονται κάπου συγκεκριμένα, το γνωστό FOMO («fear of missing out»). Όταν ρωτήθηκε γιατί δεν συμμετέχει στην επερχόμενη κινηματογραφική μεταφορά της Οδύσσεις, «The Odyssey» από τον Christopher Nolan, απάντησε με χιούμορ:
«Εγώ έχω ROMO: ‘Relief of Missing Out’ και όχι FOMO. Δεν βλέπω την ώρα να τη δω. Αν υπάρχει σκηνοθέτης στον κόσμο που μπορεί να αναλάβει την The Odyssey, αυτός είναι ο Christopher Nolan. Είμαι τόσο ενθουσιασμένος».
Σε εμφάνισή του στο The Late Show with Stephen Colbert, πρόσθεσε πως αισθάνεται ότι είναι «δώρο» το να παρακολουθεί τις ταινίες του Nolan ως θεατής, χωρίς το «βάρος» του να βλέπει τον εαυτό του στην οθόνη.
Και μπορεί ο ηθοποιός να αστειευόταν, αλλά στην πραγματικότητα, λέει κάτι πολύ πιο βαθύ για την ψυχική υγεία και τη διαχείριση του άγχους της εποχής μας.
FOMO: Τι είναι και γιατί μας καταβάλλει
Ο όρος FOMO καθιερώθηκε το 2004 και περιγράφει το άγχος που προκύπτει όταν νιώθουμε ότι χάνουμε σημαντικές εμπειρίες ή στιγμές που ζουν άλλοι. Είναι άμεσα συνδεδεμένος με την άνοδο των social media, τα οποία μας εκθέτουν διαρκώς στη ζωή –ή στην εικόνα– των άλλων.
Σύμφωνα με έρευνες, το FOMO συνδέεται με διαταραχές στον ύπνο, μειωμένη αίσθηση ικανοποίησης από τη ζωή, αυξημένο άγχος, ακόμα και σωματικές επιπτώσεις. Συχνά, οδηγεί σε εμμονική χρήση εφαρμογών, με συνεχή έλεγχο ειδοποιήσεων ή ανανέωση feeds σε πλατφόρμες όπως Instagram ή TikTok.
ROMO: Η «ανακούφιση του να χάνεις» ως απάντηση στο άγχος
Μπορεί όμως το ROMO να είναι η απάντηση; Σύμφωνα με τη ψυχοθεραπεύτρια Stephanie Sarkis, η απάντηση είναι «ναι».
«Δεν μπορούμε να τα κάνουμε όλα στη ζωή. Ο χρόνος και η ενέργειά μας είναι περιορισμένα. Το να συμφιλιωθούμε με αυτή την αλήθεια είναι καθοριστικό για την ψυχική μας ισορροπία», εξηγεί, στο usatoday.com
Η ίδια προτείνει να βλέπουμε τι κερδίζουμε –και όχι τι χάνουμε– όταν λέμε «όχι» σε κάτι.
«Αναγνωρίστε την απογοήτευση και μετά ρωτήστε τον εαυτό σας: “Τι μπορώ να κάνω τώρα; Ποιες ευκαιρίες έχω, που δεν θα είχα αν είχα πει το ‘ναι’;”».
Πίσω από το FOMO, κρύβεται συχνά κάτι πιο περίπλοκο: μια ανάγκη κοινωνικής αποδοχής ή η πίεση να δημοσιοποιούμε κάθε μας εμπειρία.
«Πρέπει να αναρωτηθούμε: Θέλω πραγματικά να το κάνω αυτό, ή απλώς θέλω να το αναρτήσω;».