Η Κίνα υιοθέτησε έναν νέο νόμο που αλλάζει ριζικά το τοπίο των social media: πλέον, οι influencers που θέλουν να μιλούν για «σοβαρά» θέματα, όπως οικονομία, υγεία, ιατρική, νομικά ζητήματα ή εκπαίδευση, θα πρέπει να διαθέτουν αντίστοιχο πανεπιστημιακό πτυχίο ή επαγγελματική πιστοποίηση.
Ο νόμος, που τέθηκε σε ισχύ στις 25 Οκτωβρίου, έχει στόχο να περιορίσει τη διαδικτυακή παραπληροφόρηση και να ενισχύσει την αξιοπιστία του περιεχομένου. Η Cyberspace Administration of China, η αρμόδια αρχή για την εποπτεία του διαδικτύου στη χώρα, απαγόρευσε επίσης τη διαφήμιση ιατρικών προϊόντων, συμπληρωμάτων διατροφής και υπηρεσιών υγείας, προκειμένου να αποτραπούν οι «καμουφλαρισμένες» προωθήσεις που παρουσιάζονται ως εκπαιδευτικό περιεχόμενο.
Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό, οι δημιουργοί περιεχομένου στις μεγάλες κινεζικές πλατφόρμες, όπως Douyin (η κινεζική εκδοχή του TikTok), Weibo και Bilibili, θα πρέπει να αποδεικνύουν ότι διαθέτουν πτυχίο, αναγνωρισμένη κατάρτιση, άδεια ή πιστοποίηση πριν δημοσιεύσουν περιεχόμενο που αφορά ρυθμιζόμενους τομείς. Παράλληλα, τονίζεται ότι οι χρήστες ότι φέρουν ευθύνη για το περιεχόμενο που διαμοιράζουν στο διαδίκτυο.
Η νέα νομοθεσία έχει προκαλέσει έντονη συζήτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με αρκετούς να υποστηρίζουν ότι μπορεί να συμβάλει στη μείωση των ψευδών ειδήσεων και στη διάδοση πιο έγκυρης πληροφόρησης. Άλλοι, ωστόσο, εκφράζουν ανησυχία ότι ενδέχεται να περιορίσει την ελευθερία έκφρασης και τη δημιουργικότητα της διαδικτυακής κοινότητας στην Κίνα.
Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα ζητήματα του ψηφιακού κόσμου, ο νέος νόμος για τους influencers έχει προκαλέσει κύμα αντιδράσεων στο διαδίκτυο και ανάμεσα στους διεθνείς χρήστες, που βλέπουν την πρωτοβουλία ως μια λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην υπευθυνότητα και τον περιορισμό της ελευθερίας.
Σε ένα από τα πιο δημοφιλή σχόλια στο Reddit, με πάνω από 5.000 upvotes, ένας χρήστης γράφει: «Η πρώτη μου αντίδραση είναι ότι πρόκειται για έναν δρακόντειο νόμο. Μετά θυμάμαι την περίοδο του COVID και πώς οι συνωμοσιολόγοι χειραγώγησαν την κοινή γνώμη στις ΗΠΑ. Και τότε διστάζω. Ας δούμε πώς θα εξελιχθεί».
Η συζήτηση που ξέσπασε για το θέμα.
Πολλοί είναι και εκείνοι που εξέφρασαν σοβαρές επιφυλάξεις σχετικά με το ποιος καθορίζει τι θεωρείται «εξειδίκευση» και αν ο νόμος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να φιμώσει ανεξάρτητες φωνές ή επικριτές της κυβέρνησης. Ένας ειδικός δεδομένων σχολίασε: «Είμαι σεβαστός στον τομέα μου, αλλά δεν έχω επίσημο πτυχίο. Θα μου απαγορευτεί να μιλάω για στατιστικά; Πού μπαίνει η γραμμή; Μπορώ να σχολιάζω δεδομένα για την υγεία ή το δίκαιο;»
Ένας άλλος πρόσθεσε: «Ακούγεται σωστό, μέχρι να συνειδητοποιήσεις ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να φυλακίσουν ανθρώπους που διαφωνούν με την κυβέρνηση. Ποιος θεωρείται influencer; Ποιος αποφασίζει τι επιτρέπεται;».
Η Cyberspace Administration of China (CAC), που εποπτεύει τον νέο νόμο, υποστηρίζει ότι το μέτρο αποσκοπεί στη μείωση της παραπληροφόρησης και στη λογοδοσία των δημιουργών περιεχομένου για πιθανή ζημιά από ψευδείς ή παραπλανητικούς ισχυρισμούς. Πλατφόρμες όπως οι Douyin, Weibo και Bilibili έχουν αναλάβει να εφαρμόσουν συστήματα επαλήθευσης, ώστε να διασφαλίζεται η συμμόρφωση. Όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις κινδυνεύουν με αναστολή λογαριασμού ή πρόστιμα έως και ¥100.000 (περίπου 17.000 ευρώ), σύμφωνα με το Lifestyle Asia Hong Kong.



