Κάποιοι, τυχεροί, ανάμεσά μας συνεχίζουν ή μόλις φεύγουν για τις διακοπές τους. Για αυτούς, αλλά και για όλους εμάς που μένουμε πίσω, υπάρχει πάντα ένα βιβλίο για να ταξιδέψεις μαζί του. (Τα συγκεκριμένα χωράνε και εύκολα, παντού.)

Για λάτρεις της ελληνικής μυθολογίας

Εκπληκτικός φανταστικός μονόλογος της πριγκίπισσας της Τροίας και συζύγου του Έκτορα, που αγαπήθηκε και ατιμάστηκε όσο λίγες στα ομηρικά έπη. Την ακούμε να περιγράφει πώς αναγκάστηκε να ακολουθήσει τον δολοφόνο του παιδιού της, Νεοπτόλεμο, και να του χαρίσει τρεις γιους, ενώ μετά από το θάνατό του η μοίρα τής φέρνει κι άλλα παιδιά (από τον αδερφό του Έκτορα, Έλενο), ένα από τα οποία θα δώσει τον όνομά του στην Πέργαμο. Μια γυναικεία φωνή από τα βάθη των αιώνων υψώνει ένα θρήνο που ακούγεται τραγικά σημερινός σε μια κοινωνία που συνεχίζει έστω και με εντελώς διαφορετικούς όρους να είναι ανδροκρατούμενη.

Για συλλέκτες δυστοπιών

Μία ακτινοβολία από το διάστημα προκαλεί γονιδιακή μετάλλαξη στους ανθρώπους κι έτσι κάθε φορά που κλαίει η ψυχή τους, από πόνο ή μεγάλη χαρά, χάνουν τα μάτια τους. Μια νέα εποχή ξεκινά για την ανθρωπότητα, που κύριο μέλημά της έχει να διατηρήσει την ανθρωπιά της. Σε αυτή τη νέα εποχή, οι άνθρωποι επιδίδονται σε Κατασκευές για να ξεφύγουν από το κλάμα, τα παιδιά που γεννιούνται δεν γνωρίζουν τους γονείς τους και μια μοιρασμένη ανάμνηση είναι κάτι που απαγορεύεται αυστηρά από το νόμο. Σε αυτό τον αλλόκοτο κόσμο, ένα από τα πιο ασφαλή μέρη για να ζει κανείς, είναι μια φυλακή… Ένα βιβλίο όπου πρωταγωνιστούν τα τοξικά δάκρυα και υπογραμμίζεται η σπουδαιότητα των αναμνήσεων.

Για νοσταλγούς των μικρών σελίδων της ελληνικής ιστορίας

Η περίφημη αμερικανική βοήθεια προς τη χώρα μας τα μεταπολεμικά χρόνια μπαίνει κάτω από το μικροσκόπιο της ιστορικού και συγγραφέως που εστιάζει σε ένα περιστατικό στη δυτική Αττική της μεγάλης βιομηχανικής άνθισης. Γιατί ενώ οι Αμερικανοί ενισχύουν μεταπολεμικά διάφορους συνεταιρισμούς με στόχο την ανόρθωση της ελληνικής οικονομίας (ΑΓΝΟ, ΑΣΤΥ, ΕΒΟΛ), η Ασπρό είναι μία ιδιάζουσα περίσταση. Βρισκόμαστε στο μακρινό και πολυτάραχο 1947, στην Ελλάδα μαίνεται ο Εμφύλιος και ένας συνεταιρισμός αγελαδοτρόφων στον Ασπρόπυργο, με δηλωμένη αριστερή πολιτική ταυτότητα, αναζητά και παίρνει αμερικανική χρηματοδότηση μέσω του Σχεδίου Μάρσαλ! Στο παρασκήνιο αυτής της ιστορίας στροβιλίζονται επί τρεις δεκαετίες γνωστοί πολιτικοί και πρωταγωνιστές της σύγχρονης πολιτικής ζωής, όπως ο Ευάγγελος Αβέρωφ ή ο Στυλιανός Παττακός. Την ιστορική μονογραφία χρηματοδότησε το Ίδρυμα Βασιλείου Τσίγκου, πρωτεργάτη του Συνεταιρισμού Ασπρό.

Για αθεράπευτα ρομαντικούς

Μία επιστολική νουβέλα δεν μπορεί παρά να κουβαλά τον ρομαντισμό άλλων εποχών. «Χωρίς εσένα αλλάζω. Γίνομαι κάποια άλλη. Απόμακρη και δειλή». Ένα ζευγάρι επικοινωνεί με μηνύματα. Τους χωρίζει, κυριολεκτικά, ο ουρανός. Εκείνος βρίσκεται στον πλανήτη Άρη, ως μέλος ερευνητικής αποστολής, εκείνη πίσω στη Γη. «Ξυπνάω τότε, πετιέμαι και τρέχω να δω τη φωτογραφία σου για να γεμίσω το αβάσταχτο κενό με τα μάτια σου, με το χαμόγελό σου». Δύο άνθρωποι αντιμέτωποι με τη μοναξιά και τη σκληρότητα της απόστασης, ανταλλάσσουν μικρές καθημερινές σκέψεις και στοχασμούς. Ένα μικρό, ποιητικό κομψοτέχνημα λόγου, που υπογράφουν η ποιήτρια Ελένη Κοφτερού και ο πεζογράφος Μιχάλης Μακρόπουλος.

Για θεατρόφιλους

Ποιος θεατρόφιλος δεν ξέρει και δεν αγαπά τον Θεόδωρο Τερζόπουλο, ιδρυτή της θεατρικής ομάδας Άττις (1985). Ο ίδιος κυκλοφόρησε το βιβλίο της Μεθόδου του με τίτλο «Η Επιστροφή του Διόνυσου» (2015), ενώ το σύστημα εργασίας του και οι παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας του διδάσκονται σε έδρες θεατρικών και κλασικών σπουδών σε τριάντα πανεπιστήμια του κόσμου. Η διεθνής πορεία του σηματοδοτείται από τις σπουδές του στο Berliner Ensemble (1972- 1976), όπου και γνωρίζεται με τον Χάινερ Μύλλερ. Στο βιβλίο «Στον Λαβύρινθο: ο Θεόδωρος Τερζόπουλος συναντά τον Χάινερ Μύλλερ» οι δύο σπουδαίοι δημιουργοί αναζητούν μαζί όχι μόνο την πέτρα πάνω στην οποία χτίζουν τους θεατρικούς κόσμους τους, αλλά και τις κοινωνικές και πολιτικές δονήσεις που προκαλεί το ανέβασμα μιας παράστασης. Απολαυστικό το παράρτημα με 48 αφορισμούς σε μορφή διαλόγου για την τραγωδία και τον μύθο που συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο όπως και σκίτσα και σημειώσεις του Τερζόπουλου, αλλά και φωτογραφίες από τις παραστάσεις του.

Για λάτρεις της ψυχολογίας

Όποια πέτρα και να σηκώσεις θα βρεις μια συζήτηση για την απιστία. Τι, όχι; Χρειάζεται να την ορίσουμε, να την περιχαρακώσουμε κι άλλο στα χρόνια της κυριαρχίας των social media; Διαχρονικό και πανανθρώπινο φαινόμενο που απασχολεί την τέχνη, με έμφαση στη λογοτεχνία, το θέατρο και τον κινηματογράφο, η απιστία γνώρισε νέες δόξες με την άνθιση του διαδικτύου, αλλά και της ευρύτερης αποδοχής κάθε είδους σεξουαλικότητας. Μπορούμε να συγχωρήσουμε την απιστία; Είναι μόνο σαρκικής φύσης, ή μήπως εκείνη του μυαλού είναι ακόμη πιο επικίνδυνη; Στο βιβλίο του ο Βασίλης Κωνσταντινίδης έρχεται να δώσει απαντήσεις σε πλήθος ερωτημάτων από ψυχαναλυτική, συμπεριφορική, κοινωνιολογική και πραγματιστική σκοπιά.

Για σινεφίλ φιλόσοφους

Ο πόλεμος, ο έρωτας, η πίστη, η νοσταλγία, ο τρόμος μπροστά στη μαζική καταστροφή και τα αναπάντητα (;) ερωτήματα περί Θεού και ύπαρξης απασχόλησαν τον Ρώσο σκηνοθέτη και στοχαστή, που με το έργο του, τις εφτά ταινίες και τα κείμενά του, άνοιξε ένα διάλογο με τον Δημιουργό σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας. Ο Παντελής Μπουκάλας φτιάχνει μια συγκλονιστική, υβριδική βιογραφία του Ταρκόσφκι με ποιητική διάθεση. Πρόκειται για το εξαιρετικό κείμενο που αποτέλεσε τη βάση για την παράσταση «Αντρέι: Ρέκβιεμ σε οκτώ σκηνές» της Δήμητρας Τρυπάνη που παρουσιάστηκε το 2022 στην Εθνική Λυρική Σκηνή.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below