Θα άφηνες ποτέ τον γιο σου να ασχοληθεί με το μπαλέτο; Θα έμπαινες στη διαδικασία να ξεκινήσεις για πρώτη φορά μαθήματα στην ηλικία που είσαι τώρα; Θεωρείς το χορό έναν τρόπο γυμναστικής; Αν διστάζεις να απαντήσεις θετικά στις δύο αυτές ερωτήσεις ή δεν τις είχες καν σκεφτεί μέχρι σήμερα, η δασκάλα χορού Βάσια Γερασίμου θα σε κάνει να αλλάξεις γνώμη.

Μιλώντας στο Marie Claire για το πώς μπήκε στη δική της ζωή ο χορός, πώς τα καταφέρνει να επιβιώσει επιχειρηματικά μέσω της Τέχνης της μέσα στο 2020 και ποια θεωρεί ότι είναι τα οφέλη ενός χορευτή μπαλέτου μας κάνει να αγαπήσουμε λίγο παραπάνω το χορό. Δεν είναι μια δραστηριότητα που αφορά μόνο την σωματική ευεξία αλλά σου μαθαίνει να αγαπάς το σώμα σου και το μυαλό σου.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below

Η Βάσια ξεκίνησε από πολύ μικρή να κάνει μαθήματα χορού. Η μαμά της την έγραψε μπαλέτο και στο πέρασμα των ετών ασχολήθηκε με όλα τα είδη χορού και πλέον έχει δική της σχολή χορού στο Μαρούσι. Πιστεύει όμως ότι το μπαλέτο δεν έχει ηλικία ούτε και φύλο. Στη σχολή της έχει αγόρια που κάνουν κλασικό χορό. Θα δεχόταν μάλιστα με χαρά να κάνει μαθήματα μπαλέτου στον 5,5 ετών γιο της ή να αποκλείσει από αυτά την 3,5 κόρη της αν το επιθυμούσαν τα ίδια.

Τι δεξιότητες αποκτά ένα παιδί μέσα από το μπαλέτο;

Γενικότερα ο χορός, ως Τέχνη, σε βάζει σε μία διαδικασία εσωτερικής αναζήτησης και συνεχούς εξέλιξης και λειτουργεί ως μια αληθινή επαφή του χορευτή, ανεξαρτήτου ηλικίας, με το κοινωνικό του περιβάλλον. Αν μιλήσουμε συγκεκριμένα για το μπαλέτο τα οφέλη είναι πάρα πολλά. Μέσα από το μπαλέτο ένα παιδί μπορεί να αποκτήσει  σωστή στάση σώματος, αντοχή και δύναμη,  χάρη και αρμονία στην κίνηση ενώ ταυτόχρονα βελτιώνεται η ρυθμικότητα καθώς καλείσαι να ακολουθείς πολλά και διαφορετικά στυλ μουσικής προκειμένου να χορέψεις. Ωστόσο, για εμένα εκτός από τη σωματική ευεξία, το σημαντικότερο κίνητρο για να ασχοληθεί κάποιος με τον κλασικό χορό είναι το γεγονός ότι ο κάθε χορευτής μαθαίνει να σέβεται τόσο το σώμα του όσο και το μυαλό του, με αποτέλεσμα να αποτελεί συγκροτημένη προσωπικότητα, συνυπάρχει και συνεργάζεται με άλλους ανθρώπους χωρίς να χάνει την μοναδικότητα του, εκφράζει τα συναισθήματα του, τονώνει την αυτοπεποίθηση και την εμπιστοσύνη του.

Είναι απαγορευτικό για τα αγόρια;

Φυσικά και δεν είναι απαγορευτικό για τα αγόρια. Οι περισσότεροι στο άκουσμα και μόνο της λέξης “μπαλέτο”, φανταζόμαστε μικρά κοριτσάκια ντυμένα στα ροζ να χορεύουν παριστάνοντας τις πριγκίπισσες, τις νεράιδες, τις πεταλούδες κι αυτό γιατί θεωρούμε πως τα κάνει πιο χαριτωμένα. Για τα αγόρια πάλι πιστεύουμε πως μόνο αθλήματα όπως για παράδειγμα το ποδόσφαιρο, το μπάσκετ, το καράτε ταιριάζουν στη φύση τους και είναι ικανά να δυναμώσουν το σώμα τους. Καμία τέχνη όμως δεν κάνει διακρίσεις στα φύλα, καμία τέχνη δεν ταιριάζει περισσότερο ή λιγότερο σε κάποιον. Όλοι μπορούν να κάνουν μπαλέτο και το μπαλέτο έχει ανάγκη όχι μόνο από πριγκίπισσες αλλά και από πρίγκηπες και ήρωες δυνατούς και ατρόμητους. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο που πολλοί αθλητές κάνουν μπαλέτο προκειμένου να ισορροπήσουν τις κινήσεις τους και να αποφύγουν τυχόν τραυματισμούς γιατί το είδος αυτό βελτιώνει αντοχή, δύναμη και ταχύτητα. Θέλω να πιστεύω πως αυτές οι προκαταλήψεις είναι πια ξεπερασμένες στην εποχή που ζούμε και δεν αποτελούν εμπόδιο για κάποιο αγόρι. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη που στη σχολή μου έρχονται αγόρια για κλασικό χορό, γιατί είναι απόλυτα συνειδητοποιημένα ότι το θέλουν, δεν το ξεκινούν επειδή απλά τα έγραψαν οι γονείς τους χορό και δε φοβούνται να το δοκιμάσουν ακόμα κι αν βρίσκονται σε μία αίθουσα που έχει μόνο κορίτσια.

Σε ποια ηλικία μπορεί να ξεκινήσει κάποιος μαθήματα;

Από την ηλικία των 3 ετών μπορούν τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με το κλασικό μπαλέτο μέσα από την μουσικοκινητική αγωγή. Μαθαίνουμε περισσότερο να συνεργαζόμαστε, τα παιδιά αυτοπειθαρχούν γιατί διδάσκονται το να χορεύουν στο χώρο τους σεβόμενοι ταυτόχρονα τον χώρο του άλλου. Στο μάθημα κυριαρχεί η φαντασία και η δημιουργικότητα, τα ίδια εκφράζονται και συμμετέχουν ενεργά και αποκτούν μεταξύ τους εμπιστοσύνη και ομαδικό πνεύμα κάτι που είναι πολύ θετικό για αυτές τις ηλικίες όπου κυριαρχεί το “εγώ”. Όσο μεγαλώνουν ηλικιακά μπορούν να δοκιμάσουν και άλλα είδη χορού όπως μοντέρνο, σύγχρονο, jazz, hip hop, λάτιν.

Μέχρι ποια μπορεί να ασχοληθεί κάποιος; Ποιος είναι ο μικρότερος και ο μεγαλύτερος μαθητής σου;

Εξαρτάται τι περιμένει και τι θέλει ο καθένας από αυτό. Αν κάποιος επιθυμεί να ασχοληθεί επαγγελματικά με το μπαλέτο χρειάζεται πολλά χρόνια προπόνησης, πολλές φορές σκληρής και κουραστικής τόσο σε σωματικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο. Υπάρχει η δυνατότητα εξετάσεων και απόκτησης διπλωμάτων. Όταν κάποιος ξεκινάει από μικρή ηλικία είναι σαφώς πιο εύκολο για εκείνον να ολοκληρώσει τον κύκλο σπουδών του και να καταφέρει να γίνει δάσκαλος, χορευτής ή χορογράφος. Όμως, μπορεί κάποιος να ξεκινήσει το χορό σε μεγαλύτερη ηλικία και να τα καταφέρει το ίδιο καλά. Υπάρχουν και οι περιπτώσεις που κάποιος το ξεκινά σε ηλικία θεωρητικά “απαγορευτική” για να καταφέρει να χτίσει μια καριέρα, όμως το κάνει είτε γιατί το έχει απωθημένο, είτε για όλα αυτά τα οφέλη που αναφέραμε. Πολλοί για να αποφύγουν το γυμναστήριο, το βρίσκουν μια περισσότερο ευχάριστη και δημιουργική απασχόληση για να ξεφύγουν από την καθιστική ζωή τους. Έχω λοιπόν μαθητές από 3 ετών μέχρι και 60 και είμαι πολύ χαρούμενη για αυτό γιατί και το μότο της σχολής είναι το “be unique, dare to dance“. Για μένα, όλοι όσοι επιθυμούν να χορέψουν, ο καθένας για τους δικούς του λόγους και μέχρι εκεί που ο καθένας θέλει να φτάσει, πρέπει να τολμά να το κάνει είτε είναι κορίτσι είτε είναι αγόρι, είτε είναι μικρός είτε είναι μεγάλος σε ηλικία.

Γιατί ένας γονιός να επιλέξει το μπαλέτο ή το χορό γενικότερα για το χόμπι του παιδιού του;

Ένας γονιός θα επιλέξει το χορό ως χόμπι του παιδιού του όχι μόνο για να το δει  να αποκτά ένα καλλίγραμμο και δυνατό σώμα με άριστη φυσική κατάσταση, αλλά για να το δει να διοχετεύει την ενέργεια του με ουσιαστικό τρόπο και να το δει να συνυπάρχει αρμονικά στο κοινωνικό του περιβάλλον. Το παιδί που ασχολείται με το χορό θα θέτει πάντα υψηλούς στόχους και θα έχει υπομονή και επιμονή στο να τους υλοποιήσει, δε θα τα παρατάει εύκολα, θα έχει πειθαρχία σε ό,τι κάνει και θα νιώθει πάντα ασφάλεια  με τον εαυτό του.

Είναι δύσκολο να διατηρείς σχολή χορού στην Ελλάδα του 2020;

Νομίζω στις μέρες μας, με όλα αυτά που ζούμε το τελευταίο διάστημα λόγω covid, όλες οι επιχειρήσεις βρίσκονται σε δυσμενή θέση. Στην περίπτωση των σχολών χορού, που αποτελούν ένα είδος πολυτελείας και θεωρούνται ακριβό σπορ, σίγουρα υπάρχει αντικειμενική δυσκολία. Προσωπικά, έχοντας εργαστεί πολλά χρόνια σε αναγνωρισμένες σχολές χορού αποφάσισα να δημιουργήσω τη δική μου σχολή χορού πέρυσι το Σεπτέμβριο. Αν και αναγκάστηκα και εγώ να κλείσω τη σχολή από τον Μάρτιο μέχρι και τον Μάιο, τα πράγματα πήγαν αρκετά καλά και εισέπραξα πολλή στήριξη και αγάπη από τους μαθητές μου, επομένως μόνο ευγνωμοσύνη μπορώ να αισθανθώ για την εμπιστοσύνη τους.

Πόσο εύκολα συνυπάρχει το καλλιτεχνικό με το επιχειρηματικό κομμάτι;

Καθόλου εύκολα, τουλάχιστον στη δική μου περίπτωση. Ο χορός είναι μία δραστηριότητα όπου τα δίδακτρα ειδικά όταν είσαι σε ανεβασμένο  χορευτικά επίπεδο είναι αρκετά υψηλά. Όταν είσαι δάσκαλος όμως, δεν γίνεται να μη δεθείς με τους μαθητές σου, να μην καταλάβεις τα θέλω τους, να προσπεράσεις απλά το ταλέντο τους  θέλοντας να κερδίσεις  περισσότερα χρήματα. Αυτό που σε ικανοποιεί περισσότερο είναι να τους βλέπεις να εξελίσσονται, να αγαπάνε αυτό που κάνουν πραγματικά, να αφιερώνονται σε αυτό. Όταν βλέπεις ότι έρχονται για σένα, επειδή νιώθουν ασφάλεια και εμπιστοσύνη στο μάθημά σου και σε εκτιμάνε ως δάσκαλο και ως προσωπικότητα, δεν μπορείς να μην ανταποδώσεις με κάποιον τρόπο. Η μεγαλύτερη λοιπόν αξία δεν είναι η οικονομική αλλά οι ειλικρινείς και ουσιαστικές σχέσεις που δημιουργείς στο πέρασμα των χρόνων. Νιώθω πολύ τυχερή που ευτυχώς έχω κοντά μου αρκετούς τέτοιους ανθρώπους .

Πώς ξεκίνησες το χορό;

Ξεκίνησα από πολύ μικρή ηλικία. Η μητέρα μου με έγραψε αρχικά μπαλέτο και στην πορεία ασχολήθηκα και με άλλα είδη. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, βρίσκομαι σε μία αίθουσα χορού. Ο λόγος που ήθελα να ασχοληθώ επαγγελματικά, είναι επειδή δεν μπορούσα με τίποτα να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς αυτό. Είναι πολύ ωραίο να καταφέρνεις να κάνεις αυτό που αγαπάς επάγγελμα.

Η Βάσια Γερασίμου με τις μικρές της μπαλαρίνες.

Τα παιδιά σου έρχονται στη σχολή για μάθημα; Αν ναι, είσαι αυστηρή μαζί τους;

Έχω ένα αγόρι 5,5 χρονών και ένα κορίτσι 3,5 περίπου. Μόνο η μικρή ξεκίνησε φέτος  μπαλέτο. Είναι σε πολύ μικρή ηλικία για να είμαι αυστηρή μαζί της. Γενικά θέλω να κάνουν αυτό που τους αρέσει και τους ευχαριστεί. Αν η μικρή αισθανθεί πως δεν της ταιριάζει σαφώς και δε θα την πιέσω να το συνεχίσει. Θα ήθελα όμως  αυτό που θα επιλέξουν οι ίδιοι να το κάνουν ολοκληρωμένα και με συνέπεια ακόμα και αν αντιμετωπίσουν δυσκολίες.

Ακολουθείς συγκεκριμένη διατροφή για να μπορείς να ανταπεξέλθεις πριν από μια παράσταση;

Αυτό που σε ενδιαφέρει πριν από μια παράσταση είναι να βρίσκεσαι στην καλύτερη φυσική σου κατάσταση, ώστε να βελτιώσεις την απόδοσή σου. Οι χορευτές έχουν μεγαλύτερες ανάγκες σε ενέργεια-θερμίδες και νερό. Καλό είναι να αποφεύγονται τα λιπαρά και τα τηγανητά και ενταχθούν σε καθημερινή βάση  λαχανικά και φρούτα. Χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένη διατροφή,  το πιο σωστό είναι να τηρείται ένα ωράριο κατανάλωσης των γευμάτων, ισορροπημένη πρόσληψη θερμίδων γιατί με αυτόν τον τρόπο προστατεύεις  τον οργανισμό  από τυχόν κακώσεις και τραυματισμούς.

Ποιες είναι οι τρεις τοπ συμβουλές που δίνεις στις μπαλαρίνες σου;

1. Να μην τα παρατάνε ποτέ.

2.Να μη συγκρίνονται με άλλους. Ο μόνος που μπορεί να μας πάει πίσω είναι ο ίδιος μας ο εαυτός.

3. Να χορεύουν όχι πάντα με την άριστη τεχνική αλλά πάντα με ψυχή.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below