Από τη Βιβή Μωραΐτου

Η επιρροή της στην παγκόσμια αισθητική είναι μια πραγματικότητα που μετράει τόσους αιώνες όσους και η ίδια η ελληνική αρχαιότητα. Η τέχνη και οι ρυθμοί της Αρχαίας Ελλάδας χώρεσαν από τη ματαιόδοξη χλιδή του κεντροευρωπαϊκού μπαρόκ ως τη γραμμική φινέτσα της Art Deco. Από τα μέσα του 20ού αιώνα, όταν η λαίλαπα του ποπ & ροκ σάρωνε τη μουσική, τη μόδα και το design, το αρχαιοελληνικό στυλ θεωρήθηκε υπερβολικά κλασικό για να είναι μοντέρνο και μπήκε στο ντουλάπι. Στην πραγματικότητα, ως απόλυτο αρχέτυπο, δεν έπαψε ποτέ να βρίσκεται παντού καθορίζοντας τα πάντα.

Ως είθισται, ήταν οι αλλοδαποί designers που, χωρίς το φόβο να χαρακτηριστούν γραφικοί, το επανερμήνευσαν με πάθος. Ο Ιταλός Πιέρο Φορνασέτι το 1953 χρησιμοποίησε ένα κιονόκρανο κορινθιακού ρυθμού και φύλλα άκανθας, στην πλάτη της καρέκλας Capitello Corinzio. Είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα μοτίβα του. Η σεζλόνγκ Klini, η καρέκλα Klismos, το μπαούλο Kivotos και το τραπέζι Trapeza, τα οποία σχεδίασε στα 1960s ο Βρετανός αρχιτέκτονας και designer Ρόμπστζον-Γκίμπινγκς για τον περίφημο Σαρίδη (έπιπλα που δημοπραττούνται πλέον ως συλλεκτικές αντίκες) δεν ήταν τίποτα περισσότερο από αναπαραγωγές αρχαιολογικών ευρημάτων των 6ου-4ου π.Χ. αιώνων.

Από τα μέσα του 20ού αιώνα, όταν η λαίλαπα του ποπ & ροκ σάρωνε τη μουσική, τη μόδα και το design, το αρχαιοελληνικό στυλ θεωρήθηκε υπερβολικά κλασικό για να είναι μοντέρνο και μπήκε στο ντουλάπι. Στην πραγματικότητα, ως απόλυτο αρχέτυπο, δεν έπαψε ποτέ να βρίσκεται παντού.

Αγάλματα, προτομές, αμφορείς, κεραμικά και μάρμαρα, παρέα με τον μαίανδρο, το ελληνικό αλφάβητο, τις πτυχώσεις, αλλά και στιγμιότυπα από τη μυθολογία έχουν επανακάμψει τόσο δυναμικά, ώστε αυτή τη στιγμή να αποτελούν μία από τις πιο ισχυρές τάσεις στη διακόσμηση, στο design και τη γραφιστική – με την επιρροή στη μόδα να αποτελεί ξεχωριστό, μέγα κεφάλαιο. Η σιλουέτα της Αφροδίτης της Μήλου, η Νίκη της Σαμοθράκης, το κεφάλι της Υγείας, η προτομή του Σωκράτη, το φτερωτό καπέλο του Ερμή, η ορφική λύρα και η γλαύκα των Αθηνών, συχνά βουτηγμένα σε έντονα χρώματα, από μουσειακά κομμάτια μετατρέπονται τώρα σε χρηστικά αντικείμενα και λειτουργούν σαν πολύτιμη υπενθύμιση.

Όσο πιο σύνθετη γίνεται η digital καθημερινότητά μας τόσο η απλότητα, η αρμονία και το μέτρο, που διδάχθηκε ο κόσμος από την Αρχαία Ελλάδα, αποδεικνύονται επίκαιρα και φρεσκάρουν την έμπνευση προσφέροντας νέα δημιουργική ματιά μέσα από την ίδια διαχρονική οπτική.

Δείτε παρακάτω δώδεκα items της τάσης:

Βιβλιοστάτης διπλής όψης, kukuvaya.org
Ύφασμα επίπλωσης από την capsule collection «Return to Arcadia» του Λιουκ Εντουαρντ Χολ, rubelli.com
Σετ βιβλιοστατών «Υγεία», sophia.com.gr
Ύφασμα επίπλωσης από την capsule collection «Return to Arcadia» του Λιουκ Εντουαρντ Χολ, rubelli.com
Πορσελάνινο πιάτο της σειράς «Il Viaggio di Nettuno» του Λιουκ Εντουαρντ Χολ, ginori1735.com
Τραπέζι «Ara Solis», Fornasetti Outdoor Collection 2022, fornasetti.com
Η σεζλόνγκ «Klini» σε σχέδιο T.H. Robsjohn-Gibbings για τον Σαρίδη (1961)
Χειροποίητη ταπισερί της συλλογής «Sybille», συνεργασία του Studio Pepe με την Once Milano, oncemilano.com.
Η εμβληματική καρέκλα «Capitellio Corinzio» του Πιέρο Φορνασέτι (1950s), που επαναλανσαρίστηκε το 1988-89, Fornasetti, fornasetti.com
Καρέκλα «Capitellum», Fornasetti Outdoor Collection 2022, fornasetti.com
«Furniture of Classical Greece», στο εξώφυλλο η καρέκλα «Klitos» του T.H. Robsjohn-Gibbings (εκδ. Alfred A. Knopf, New York 1963), amazon.com
Τρίποδο τραπέζι «Trapeza» από καρυδιά και μπρούντζο σε σχέδιο T.H. Robsjohn-Gibbings για τον Σαρίδη (1961)

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below