Και Ελληνίδα και γυναίκα είναι μία από τους δημιουργούς που διακρίθηκαν στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου στις Κάννες: Η Εύη Καλογηροπούλου κέρδισε το μεγάλο βραβείο του Canal+ της Εβδομάδας Κριτικής για την ταινία μικρού μήκους που σκηνοθέτησε, «Στον θρόνο του Ξέρξη», μια παραγωγή του Ιδρύματος Ωνάση με πρωταγωνιστή τον Γιώργο Μαζωνάκη.

Η κριτική επιτροπή έδωσε εύσημα για τον τρόπο προσέγγισης μιας αρχαίας ελληνικής ιστορίας με παραβολές που ξεπηδούν με εξαιρετικά ευρηματικό τρόπο σε ένα αλλόκοσμο τοπίο. Η ταινία θα προβληθεί στο Canal+, το τηλεοπτικό δίκτυο που αναδεικνύει σπουδαίους δημιουργούς και θεωρείται συνώνυμο του κύρους για το σινεμά. Το βραβείο συνοδεύεται, επίσης, από αξιοσημείωτο χρηματικό έπαθλο.

Στο 3ο Marie Claire Power Trip

Η σκηνοθέτης και εικαστικός Εύη Καλογηροπούλου ήταν ανάμεσα στις επιδραστικές προσωπικότητες που μίλησαν στο 3ο Marie Claire Power Trip στο Cape Sounio, Grecotel Exclusive Resort, τον Οκτώβριο του 2021. Είχε συζητήσει το θέμα «The female gaze: Συμπερίληψη, διαφορετικότητα και κατανόηση» με τις Andrea Thompson, editor-in-chief του βρετανικού Marie Claire, Annastasia Seebohm, CEO του Brilliant Minds Foundation, και Φωτεινή Μπαμπανάρα, διευθύντρια Επικοινωνίας της Novartis, Πρόγραμμα «Ανοιχτά Φτερά» για την ενίσχυση νέων επιστημόνων, με τη δημοσιογράφο Τίνα Μανδηλαρά στο συντονισμό.

Στο 3ο Marie Claire Power Trip η Εύη Καλογηροπούλου είχε πει, μεταξύ άλλων: «Το σινεμά είναι παγκοσμίως ανδροκρατούμενο, ειδικά στην Ελλάδα, που είναι μια πατριαρχική χώρα». Δεν είναι εύκολο από έναν άντρα να δεχτεί ότι μια γυναίκα σκηνοθέτιδα έχει τον έλεγχο σε μια ομάδα, με αποτέλεσμα να «διεκδικείς συνέχεια τη θέση σου στην ιεραρχία». Το γυναικείο βλέμμα, όπως είχε υποστηρίξει, είναι και λίγο «στη μόδα στο σινεμά», ακόμα και με άντρες να προσπαθούν να το υιοθετήσουν μέσα από ταινίες που δημιουργούν. «Δεν θέλω όμως ένας άντρας να μιλήσει για λογαριασμό μου», επισήμανε η σκηνοθέτης και συμπλήρωσε πως η ίδια επιδιώκει να κάνει κάτι «που θα έχει απήχηση και στο εξωτερικό, μιλώντας για κάτι παγκόσμιο, όπως η γυναικεία ματιά, το φεμινιστικό κίνημα, η γυναικεία αλληλεγγύη».

Στιγμιότυπο της βράβευσης της Εύης Καλογηροπούλου στις φετινές Κάννες.

Η συνέντευξή της

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Εύη Καλογηροπούλου συμμετέχει στο Φεστιβάλ των Καννών με δική της ταινία. Πριν από δύο χρόνια είχε δώσει το «παρών» στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα με το έργο της «Motorway 65». Με αυτή την αφορμή, είχε πει στο Marie Claire:

«Όταν μπήκα στην Ανωτάτη Σχολη Καλών Τεχνών ήμουν πανευτυχής, ειδικά επειδή προερχόμουν από την ΑΣΟΕΕ και από σπουδές Μarketing. Βρέθηκα ξαφνικά να κάνω γλυπτά, ήμουν από το πρωί ως το βράδυ εκεί, πολύ αφοσιωμένη. Μετά από δύο χρόνια, όμως, είχα την ανάγκη να ταξιδέψω, να ζήσω άλλα πράγματα, να βρω καινούρια ερεθίσματα. Βρέθηκα στο Λονδίνο, με Erasmus στο Central Saint Martins, και στη συνέχεια πήγα για μεταπτυχιακό στο Royal College of Art, όπου όλα σε προκαλούν να γίνεις καλύτερος. Ήταν φοβερή εμπειρία.

»Μου έχει φανεί πως το τελάρο έχει κάποιους περιορισμούς για μένα, το βίντεο είναι πολύ πιο δυναμικό μέσο. Νιώθω visual artist και film maker χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αφήνω πίσω τη γλυπτική.

»Στο χώρο όπου εργάζομαι θα βρεις τα γλυπτά μου, παντόφλες, κάποια αφίσα από ταινία μου, βίδες για να στερεώσω τα γλυπτά μου στον τοίχο, γάντζους, καρφιά… Aλλωστε τα έργα μου δεν τα φτιάχνω εγώ, είναι laser cut, δηλαδή φτιάχνονται σε εργαστήρια.

»Η τέχνη μου είναι θηλυκή, δυναμική και σύγχρονη. Στην αρχή τα έργα μου ήταν πολύ πιο αφηρημένα. Νομίζω όμως ότι τελικά με ενδιαφέρει να καταλαβαίνει ο κόσμος τι θέλω να πω κι ας γίνομαι επεξηγηματική.

«Η τέχνη μου είναι θηλυκή, δυναμική και σύγχρονη. Στην αρχή τα έργα μου ήταν πολύ πιο αφηρημένα. Νομίζω όμως ότι τελικά με ενδιαφέρει να καταλαβαίνει ο κόσμος τι θέλω να πω κι ας γίνομαι επεξηγηματική».

»Στην Ελλάδα είμαστε μια πατριαρχική κοινωνία με συγκεκριμένα στερεότυπα. Είναι πολύ σημαντικό να είσαι εντάξει με τη θηλυκότητά σου και, αν θέλεις, να την επιδεικνύεις χωρίς να σκεφτούν οι άλλοι ότι δεν είσαι αρκετά σοβαρή, το θεωρώ παλιακή και συντηρητική λογική. Αν θέλω να χρησιμοποιήσω τη θηλυκότητά μου, την εικόνα μου, τον εαυτό μου, θα το κάνω όπως θέλω εγώ, γιατί το σώμα μου είναι δικό μου.

»Το πού μεγαλώνεις έχει σημασία αφού οι πρώτες σου εμπειρίες, τα ερεθίσματα που παίρνεις, ορίζονται από το χρόνο και το γεωγραφικό χώρο. Ωστόσο, όταν με ρώτησαν στις Κάννες πώς αισθάνομαι που εκπροσωπώ την Ελλάδα με την ταινία μου “Motorway 65”, είπα πως δεν αισθάνομαι καθόλου πως εκπροσωπώ τη χώρα. Είμαι καλλιτέχνις, η έννοια δεν έχει εθνική χροιά».

Παρακολουθήστε τη συζήτηση με την Εύη Καλογηροπούλου στο 3ο Marie Claire Power Trip:

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below