Μία εξαιρετική ερμηνεύτρια είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε όσοι βρεθήκαμε το βράδυ της Παρασκευής 16 Οκτωβρίου στην παράσταση Μαντάμα Μπαττερφλάι, με την οποία η Λυρική Σκηνή ανοίγει ξανά τις πόρτες της στο κοινό, με ασφάλεια και αισιοδοξία.

φωτ.: Βαλέρια Ισάεβα

Η Ερμονέλα Γιάχο, που έχει αναμετρηθεί δεκάδες φορές με το ρόλο της έφηβης γκέισας Τσο Τσο Σαν, ερμήνευσε μοναδικά και αξέχαστα το ρόλο της, δίνοντας νέα πνοή όχι μόνο στην ηρωίδα του Τζάκομο Πουτσίνι, αλλά και σε μία από τις πιο αγαπημένες άριες στην ιστορία της όπερας.

Η Ερμονέλα Γιάχο ως Μαντάμα Μπαττεφλάι, ρόλο που έχει ερμηνεύσει περισσότερες από 170 φορές, την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου στην Εθνική Λυρική Σκηνή. φωτ: Έρρικα Ζαχαροπούλου

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Ούγκο ντε Άνα, φημισμένος για τις μεγαλειώδεις παραγωγές του στις οποίες δεσπόζουν τα συχνά θεματικά σκηνικά, τα εντυπωσιακά γραφικά και οι προβολές, έστησε την λιλιπούτεια γκέισα (η Τσο Τσο Σαν είναι μόλις 15 όταν συναντά τον υποπλοίαρχο του Ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής Πίνκερτον) μπροστά σε ένα τεράστιο κάδρο, που άλλαζε ανάλογα με την ώρα της μέρας και τα συναισθήματα της ηρωίδας, ήταν άλλοτε μία θάλασσα από βουνά και άλλοτε το ίδιο το Κύμα έξω από την Καναγκάουα του Χοκουσάι.

Φωτ.: Έρρικα Ζαχαροπούλου

Ο ντε Άνα, που επιμελήθηκε τα σκηνικά και τα κοστούμια της παράστασης δεν δίστασε να χρησιμοποιήσει σύμβολα των δύο χωρών που συναντιούνται στο έργο του Πουτσίνι, από την αμερικανική σημαία, τον λευκοκέφαλο θαλασσαετό και τον Μίκι Μάους (!), μέχρι τις μάσκες, τις βεντάλιες και τα ξύλινα παπούτσια – κοθόρνους της ιαπωνικής παράδοσης.

Φωτ.: Βαλέρια Ισάεβα

Κι έτσι το κοινό μεταφέρθηκε στο Ναγκασάκι στις αρχές του 20ού αιώνα, εκεί που ο υποπλοίαρχος του Ναυτικού των ΗΠΑ, παντρεύεται τη δεκαπεντάχρονη γκέισα που όλοι αποκαλούν πεταλούδα.
Κι έζησε, με τη βοήθεια της φωνής της λαμπερής Ερμονέλα Γιάχο, την τραγική ιστορία της γυναίκας που δεν άντεξε την προδοσία της αγάπης της και διάλεξε να πεθάνει, παρά να ζήσει χωρίς εκείνον που τόσο ψυχρά την εγκατέλειψε. Υπέροχοι στους ρόλους τους ήταν όλοι οι ερμηνευτές της παράστασης από τον Πίνκερτον του Τζανλούκα Τερρανόβα, μέχρι τον συγκινητικό Αμερικανό πρόξενο Σάρπλες του Διονύση Σούρμπη και την τόσο μεστή υπηρέτρια Σουζούκι της Χρυσάνθης Σπιτάδη.

Ο μαέστρος Λουκάς Καρυτινός οδηγεί το θίασο στην υπόκλιση. Φωτ.: Έρρικα Ζαχαροπούλου

Αξίζει να σημειωθεί ότι για την Εθνική Λυρική Σκηνή η Μαντάμα Μπαττερφλάι αποτελεί ένα έργο ορόσημο, καθώς υπήρξε η πρώτη όπερα που ανέβασε ο τότε νεοϊδρυθείς οργανισμός στις 25 Οκτωβρίου 1940, τρεις μέρες πριν από την κήρυξη του ελληνοϊταλικού πολέμου. Στην ιστορική εκείνη πρεμιέρα, η οποία πραγματοποιήθηκε στην κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, παρέστη ο γιος του συνθέτη, ο Αντόνιο Πουτσίνι, αλλά και ο Ιταλός πρέσβης στην Αθήνα Εμανουέλε Γκράτσι, ο οποίος λίγες ώρες αργότερα θα έδινε στην ελληνική κυβέρνηση το ιταλικό τελεσίγραφο πολέμου.

Φωτ.: ‘Ερρικα Ζαχαροπούλου

Φέτος, με τη συμπλήρωση των 80 ετών της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η Μπαττερφλάι επιστρέφει στο νέο σπίτι της ΕΛΣ, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, όχι μόνο για να τιμήσει την επέτειο, αλλά και για να σημάνει την επανεκκίνηση της ΕΛΣ μετά την πανδημία και να καταδείξει ότι η τέχνη και ο πολιτισμός επιβιώνουν στις πιο δύσκολες συνθήκες, καθώς αποτελούν την κινητήρια δύναμη για τον άνθρωπο και την κοινωνία.

Φωτ.: Έρρικα Ζαχαροπούλου

Η Ερμονέλα Γιάχο εμφανίζεται ξανά στις 20 και 25 Οκτωβρίου. Το ρόλο της Μαντάμα Μπατερφλάι ερμηνεύουν οι επίσης εξαιρετικές ερμηνεύτριες Κριστίνε Οπολάις (23, 30/10, 1, 8/11 και Τσέλια Κοστέα (15/11/2020).

Η Ερμονέλα Γιάχο ως Μαντάμα Μπαττερφλάι. Φωτ.: Βαλέρια Ισάεβα.

Διανομή:

Σουτζούκι: Ολέσια Πετρόβα (18, 20/10/2020), Χρυσάνθη Σπιτάδη (14, 16, 23, 25, 30/10 & 1, 8, 15/11/2020)

Πίνκερτον: Τζανλούκα Τερρανόβα (16, 20, 23, 25/10/2020), Δημήτρης Πακσόγλου (14, 18, 30/10 & 1, 8, 15/11/2020)

Σάρπλες: Διονύσης Σούρμπης (16, 20, 23, 25/10 & 1/11/2020), Νίκος Κοτενίδης (14, 18, 30/10 & 8, 15/11/2020)

Γκόρο: Νίκος Στεφάνου (16, 20, 23, 25/10 & 1/11/2020), Γιάννης Καλύβας (14, 18, 30/10 & 8, 15/11/2020)

Μπόνζο: Γιάννης Γιαννίσης (16, 20, 23, 25/10 & 1/11/2020), Δημήτρης Κασιούμης (14, 18, 30/10 & 8, 15/11/2020)

Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και Μονωδούς της ΕΛΣ. Διεύθυνση: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Σχεδιασμός προβολών: Σέρτζιο Μετάλλι – Ideogamma Φωτισμοί: Βαλέριο Αλφιέρι

Σημειώνεται ότι λόγω της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19, η όπερα θα παρουσιαστεί στην ενορχήστρωση του Έττορε Πανίτσα για περιορισμένη ορχήστρα (εκδ. Ricordi).

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below