Πάντα μας έλεγαν ότι τα καταφέρνεις όταν γίνεσαι απαραίτητος στη δουλειά σου αλλά με τι κόστος; Είστε ο άνθρωπος που φέρνει καφέ στην ομάδα πριν από κάθε συνάντηση; Μήπως εκείνος που θα οργανώσει το πάρτι-έκπληξη για το αφεντικό; Ή μήπως αυτός που μένει μέχρι αργά κάθε φορά που κάποιος από την ομάδα χρειάζεται βοήθεια; Μάλλον είστε ο άνθρωπος που πάντα σώζει την κατάσταση, έτσι;

Αν όλα τα παραπάνω (και άλλα παρόμοια) σας ακούγονται οικεία, τότε υπάρχει πιθανότητα να είστε υπερβολικά εξυπηρετικοί στη δουλειά, κάτι που -πιθανότατα- περισσότερο σας επιβαρύνει παρά σας ωφελεί. Είναι εύκολο να γίνετε «χαλί να σας πατήσουν» στον χώρο που εργάζεστε, αν λέτε σε όλα «ναι» και αδυνατείτε να θέσετε όρια ακόμη και σε θέματα που δεν αφορούν άμεσα τις δικές αρμοδιότητες. Όταν είστε νέος σε μία ομάδα ή μία επιχείρηση φαίνεται πως ο μόνος τρόπος να ανέβετε υψηλότερα είναι να λέτε σε όλα «ναι», να είστε δηλαδή ο «ενθουσιώδης εθελοντής» που παραμερίζει τις προσωπικές του ανάγκες και λειτουργεί αποκλειστικά με γνώμονα το καλό της επιχείρησης και τις προτιμήσεις του εργοδότη. Αυτό που, ωστόσο, μπορεί να μην γνωρίζετε είναι ότι μόλις γίνετε απαραίτητοι, είναι δύσκολο να φύγετε, ακόμη και αν οι συνθήκες εργασίας δεν είναι πια ιδανικές για εσάς.

Ωστόσο μην ανησυχείτε, αν βρίσκεστε σε παρόμοια κατάσταση και δεν ξέρετε ποιον δρόμο να ακολουθήσετε, είμαστε εδώ για εσάς. Παρακάτω συγκεντρώσαμε μερικές συμβουλές που πρέπει να έχετε κατά νου, αν επιθυμείτε να αποστασιοποιηθείτε από μία τέτοια κατάσταση.

  1. Να είστε λιγότερο διαθέσιμοι. Όσο δελεαστικό κι αν είναι να απαντήσετε στο μήνυμα που θα σας στείλουν στις 11 το βράδυ, μην το κάνετε. Πρέπει να ενημερώνετε τους διευθυντές σας για το πότε είστε διαθέσιμοι κατά τη διάρκεια των εργάσιμων ωρών, αλλά όταν το ωράριό σας τελειώσει, οι ειδοποιήσεις σας πρέπει να είναι και να παραμείνουν απενεργοποιημένες.
  2. Πείτε «όχι». Να είστε επιλεκτικοί όταν συμφωνείτε σε κάποιο αίτημα στην εργασία σας – ειδικά αν αυτό ξεπερνά την περιγραφή της θέσης σας. Θέστε τα όριά σας, ξεκαθαρίζοντας πως δεν είστε το άτομο που θα τρέχει για όλα. Το «όχι» είναι το όπλο σας σε αυτή την περίπτωση. Αν, από την άλλη, υπάρχει κάποιο task που σας συναρπάζει και σας δίνει την ευκαιρία να αναβαθμίσετε το βιογραφικό σας σημείωμα, προσφερθείτε ακόμα και εθελοντικά για αυτό.
  3. Να είστε ξεκάθαροι με το τι θέλετε. Μιλήστε ελεύθερα για το εργασιακό σας όραμα. Αν, για παράδειγμα, είπατε στον εαυτό σας (και στους υπευθύνους σας όταν ξεκινήσατε δουλειά σε αυτόν τον τομέα) ότι θα παραμείνετε στη θέση για 2 χρόνια και ξαφνικά είναι 5 και συνεχίζουν να μετρούν, τότε πρέπει να ξανασκεφτείτε τους στόχους σας. Να είστε ξεκάθαροι με εσάς τους ίδιους, αλλά και με τον εργοδότη σας.
  4. Βρείτε τον αντικαταστάτη σας. Στα μάτια του διευθυντή σας, είστε ο μόνος που μπορεί να κάνει τη δουλειά (γι’ αυτό και δεν μπορείτε να φύγετε ή να ηρεμήσετε από τις υποχρεώσεις). Προσπαθήστε να βρείτε ένα άτομο που μπορεί να σας βοηθήσει ή να πάρει από πάνω σας ένα μέρος της ευθύνης. Συζητήστε με τους υπευθύνους το ενδεχόμενο πρόσληψης ενός επιπλέον ατόμου ή καλύτερου και δικαιότερου καταμερισμού των καθηκόντων.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below