Κάθε ωραίο παραμύθι θέλει τον βασιλιά ή τον πρίγκιπά του: συνήθως ξανθό και ευθυτενή, με την απαραίτητη άμαξα, να έρθει να σώσει το κορίτσι τάζοντάς του έρωτες και αιώνια πλούτη. Μια ιστορία που, όσο και αν ξέρουμε ότι δεν είναι αληθινή, έχει ποτίσει το γυναικείο ασυνείδητο και μεγαλώσει γενιές και γενιές. Στέμματα, πριγκιπικά φορέματα, τούλια και ένα μέλλον γεμάτο ανάπαυση και ομορφιά, τρέφουν το όνειρο που χρωματίζει την γκρίζα πραγματικότητα: μπορεί στην Ελλάδα η βασιλεία να είναι συνώνυμη με πολιτικές αναταραχές και δημοψηφίσματα, στην Αγγλία όμως τροφοδοτεί το βασικό ρεπορτάζ των εφημερίδων διαμορφώνοντας την κυρίαρχη ποπ κουλτούρα.

Το να μιλάς για τη βασιλική οικογένεια, να ψάχνεις τη γενεαλογία τους -που καταλήγει να είναι ελληνική!- ή να συλλέγεις κούπες και άλλα μικροαντικείμενα με τις φάτσες τους δεν θεωρείται πλέον συντηρητικό αλλά trendy. Ο γάμος της Μέγκαν Μαρκλ και του πρίγκιπα Χάρι στις 19 Μαΐου, που θα καλύψει φυσικά το εθνικό τηλεοπτικό δίκτυο της χώρας, έχει φέρει την αγάπη για τους royals ξανά στο κέντρο του ενδιαφέροντος και μάλιστα όχι μόνο της βρετανικής κοινωνίας.Παγκόσμια επιτυχία γνωρίζει αυτή την εποχή -ναι, και στα μέρη μας- η σειρά του Netflix «The Crown», που όχι μόνο καθηλώνει τους θεατές, αλλά και διαμορφώνει τάσεις στη μόδα.

Διόλου τυχαία, πολύ πρόσφατα, ο γνωστός σχεδιαστής Βασίλης Ζούλιας εμπνεύστηκε από τη σειρά τη νέα του συλλογή, προσκαλώντας μάλιστα στην παρουσίαση που έλαβε χώρα στο πλαίσιο της 23ης Εβδομάδας Μόδας τον Νικόλαο, τον μικρότερο γιο του τέως βασιλιά της Ελλάδας, με τη σύζυγό του Τατιάνα Μπλάνικ. Χρειάστηκε, ωστόσο, να γραφτεί ένα τεράστιο επεξηγηματικό σημείωμα, εκ μέρος του οίκου, όπου αποσαφηνιζόταν ότι η οπτική του Ζούλια δεν είναι φιλομοναρχική, αλλά κυρίως αισθητική καθώς στην Ελλάδα υπάρχει μια ολόκληρη προκατάληψη γύρω από οτιδήποτε αφορά εστεμμένους και παλάτια. Στην τέχνη τα πράγματα είναι πιο απελευθερωμένα. Ταινίες και σίριαλ που αφορούν τη ζωή βασιλιάδων και αυτοκρατόρων σώζονται από τον ιστορικό τους χαρακτήρα και δεν αντιμετωπίζονται με την ίδια καχυποψία. Η αισθητική που διαπερνά τη βασιλική κουλτούρα αποθεώνεται ανενόχλητα και επιβεβαιώνει την εμμονή με το καλογυαλισμένο αμπαλάζ που συνοδεύει τις βασιλικές οικογένειες: ντελικάτα φορέματα, λεπτοδουλεμένα κοσμήματα, υψηλή αισθητική, σεμνότητα, όλα συνώνυμα με τα ιδανικά της υψηλής κοινωνίας. Καμία σχέση, δηλαδή, με τη βαρβαρότητα του καθημερινού βίου καθώς στο βασιλικό περιβάλλον ακόμα και οι ασχημοσύνες φιλτράρονται από τους αυστηρούς κανόνες ενός καλοδουλεμένου πρωτοκόλλου: αρκεί μια άψογη κίνηση του χεριού, το οποίο στολίζει ένα μεταξωτό μοβ γάντι, για να καθορίσει τις μετατοπίσεις ολόκληρου του οίκου. Σε αυτό τον κόσμο από βελούδο και ποπλίνα σημασία δεν έχουν οι άνθρωποι ή τα συναισθήματα. Οπως πολύ εύστοχα είχε πει η γιαγιά-πριγκίπισσα Μαίρη στην εγγονή της Ελισάβετ όταν διαδεχόταν τον πατέρα της Γεώργιο ΣΤ’ στο θρόνο, «αυτό που μετράει πάνω από όλα, πάνω από την προσωπική ζωή, είναι το Στέμμα». Ο θεσμός της βασιλείας είναι υπεράνω όλων από τότε που ακούστηκε ηχηρά το «ο Θεός σώζοι τη Βασίλισσα», μια ρήση που έχει ποτίσει το ασυνείδητο των Αγγλων, από το ομώνυμο πανκ τραγούδι των Sex Pistols έως τη σειρά των Monty Python – απόδειξη ότι το φλέγμα των Βρετανών δεν φοβάται να τα βάλει ακόμα και με την ίδια τους τη βασίλισσα.

Αυτό σημαίνει ότι η πρόσκαιρη ασέβεια, πολύ περισσότερο απ’ ό,τι σε άλλα κράτη, προέρχεται από την προφανή παντοδυναμία της βασιλείας. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ωστόσο, η βασίλισσα είναι η μητέρα όλης της βρετανικής Κοινοπολιτείας, η απόλυτη συμβολική αρχόντισσα των Αγγλοσαξόνων. Ανεξάρτητα από τα σκαμπανεβάσματα που είχε η δημοτικότητα της Ελισάβετ, καθώς πέρασε μια δύσκολη περίοδο όταν τόλμησε να τα βάλει με την αγαπητή σε όλο τον κόσμο Νταϊάνα, πλέον, και ειδικά μετά την προβολή της σειράς, φαίνεται να έχει ανακτήσει το χαμένο έδαφος. Θαρρεί, μάλιστα, κανείς ότι ο βασιλικός θεσμός στην Αγγλία έχει καταστεί ένα ποπ προϊόν με πολύ μικρότερο πολιτικό ρόλο από ό,τι στο παρελθόν, κάτι που ωστόσο δεν βρίσκει σύμφωνο τον δημοσιογράφο, συγγραφέα και πρωτεργάτη του βασιλικού ρεπορτάζ Χρήστο Ζαμπούνη: «Δεν συμφωνώ ότι είναι λιγότερο πολιτικός ο ρόλος της βασιλείας σήμερα. Ανέκαθεν οι γάμοι ανάμεσα στους βασιλείς διαφόρων κρατών, από το Βυζάντιο μέχρι σήμερα, εξυπηρετούσαν πολιτικούς σκοπούς. Ας μην ξεχνάμε ότι κάποτε οι βασιλικοί γάμοι γίνονταν προκειμένου να συνασπιστούν κράτη και να αποφευχθούν πόλεμοι. Κάτι ανάλογο αλλά με διαφορετικό τρόπο συμβαίνει σήμερα. Ο λόγος που στη Βρετανία άφησαν να παρεισφρήσουν μέλη από άλλα κοινωνικά στρώματα έχει να κάνει με τις βαθύτερες ανάγκες ανανέωσης της Δυναστείας, οπότε μιλάμε και πάλι για ένα πολιτικό ζήτημα. Υπάρχει λόγος που ελήφθη μια τέτοια απόφαση και έχει άμεσα να κάνει με το συνολικότερο zeitgeist, δηλαδή το πνεύμα της εποχής».

Το σίγουρο είναι ότι η διεύρυνση του βασιλικού σχήματος προς κατώτερα στρώματα δεν είναι τυχαία: γιατί αν η Κέιτ Μίντλετον προερχόταν από τη μεσοαστική τάξη, δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για την εξίσου αγαπητή στα πλήθη Μέγκαν Μαρκλ, η οποία εξυπηρετεί πολύ καλύτερα το λαϊκό παραμύθι. Μιγάς, προερχόμενη από άλλη κοινωνική τάξη αλλά με επιτυχίες στον τομέα της και άμεση με τον κόσμο, έχει όλα τα χαρακτηριστικά του κοριτσιού της διπλανής πόρτας. Οσο για τον πρίγκιπα Χάρι, σίγουρος πλέον και ήρεμος, δείχνει να έχει αφήσει για χάρη της Μέγκαν πίσω του τα αμαρτωλά πάρτι και τα νυχτερινά παραστρατήματα που έβγαζαν εκτός εαυτού την Ελισάβετ.

Εχοντας πλέον στο πλευρό του την αγαπημένη του, είναι ο τρυφερός πρίγκιπας που ονειρεύονται τα κορίτσια: ο ίδιος φροντίζει μάλιστα να προσδώσει όσο πιο ρομαντισμό γίνεται στον τρόπο γνωριμίας τους στο πριβέ εστιατόριο μπαρ «Soho», ενώ δείχνει να μην ενοχλείται με την τηλεταινία που γυρίστηκε για τη σχέση τους με πρωταγωνιστές τους Μπέρτζες Αμπερνέθι και Παρίζα Φιτς-Χένλεϊ με τον τίτλο «Χάρι και Μέγκαν: Μια βασιλική ιστορία αγάπης».Εννοείται ότι για να επωφεληθεί από την επικαιρότητα η ταινία θα κυκλοφορήσει στις 13 Μαΐου, δηλαδή έξι μέρες προτού το ζευγάρι ανέβει τα σκαλιά της εκκλησίας. Καθώς φαίνεται, η Μέγκαν θέλει να δώσει πιο ρεαλιστικό και «φρέσκο» χαρακτήρα στο ούτως ή άλλως πολυτελές αυτό γεγονός που, ας μην ξεχνάμε, στοιχίζει στον βρετανικό λαό κάποια εκατομμύρια. Ο γάμος θα τελεστεί στο παρεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου στο Κάστρο του Γουίνδσορ, όπου βαφτίστηκε ο Χάρι όταν ήταν τριών μηνών, και όχι στο Αβαείο, όπου παντρεύτηκε ο μεγάλος αδερφός του Γουίλιαμ με την Κέιτ Μίντελτον.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι το παρεκκλήσι χωράει 800 καλεσμένους, ενώ το Αβαείο φιλοξενεί έως και 2.000 άτομα. Η γαμήλια τούρτα, που δεν θα φέρει κάποια διάσημη υπογραφή αλλά θα είναι από έναν εναλλακτικό φούρνο του Λονδίνου, το Violet Bakery, θα έχει γεύση λεμόνι και θα είναι διακοσμημένη με άνθη κουφοξυλιάς. Τα μεζεδάκια που θα προσφερθούν στους καλεσμένους θα είναι μάλλον κάπως λαϊκά (λουκανικοπιτάκια!), αλλά με αυθεντικό χαρακτήρα. Οι δε καλεσμένοι θα είναι στην πλειονότητά τους «νέοι άνθρωποι που έχουν επιδείξει ισχυρή παρουσία ή έχουν υπηρετήσει με κάποιον τρόπο την κοινότητά τους», καθώς και μέλη φιλανθρωπικών και άλλων οργανισμών με αξιοσημείωτο έργο. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα λείψουν οι αναμενόμενοι καλεσμένοι του Παλατιού, δηλαδή οι ηγέτες ξένων χωρών – οι φήμες μάλιστα θέλουν να συμπεριλαμβάνεται σε αυτούς και ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα. Οι λάτρεις των παραμυθιών δεν χρειάζεται να ανησυχούν, τα δύο χαρακτηριστικά κάθε βασιλικού γάμου που συγκλονίζει την Ευρώπη θα είναι εδώ: η άμαξα και το στέμμα. Αμέσως μετά το γάμο τους ο πρίγκιπας Χάρι και η Μέγκαν θα επιβιβαστούν στην περίφημη άμαξα με τον γυάλινο θόλο, την ιστορική 1902 State Landau, κατασκευασμένη το 1881, με την οποία έχουν τελεστεί οι βρετανικοί βασιλικοί γάμοι των τελευταίων 150 χρόνων. Και φυσικά η νύφη θα φορέσει μία από τις πανάκριβες τιάρες της βασιλικής οικογένειας.

Μόνο που δεν έχει αποκαλυφθεί ακόμα αν θα είναι η τιάρα της πριγκίπισσα Νταϊάνα, η περίφημη The Cambridge Lover’s Knot Tiara με την οποία φιγουράρει σε μερικές από τις διάσημες φωτογραφίες της ή η διαμαντένια Cartier τιάρα της βασίλισσας Ελισάβετ, την οποία φόρεσε η Κέιτ Μίντλετον στον δικό της γάμο. Πολλοί, βέβαια, στοιχηματίζουν ότι είναι πιθανόν στο πλαίσιο των νεωτερισμών που λανσάρει η Μέγκαν να φορέσει μια τιάρα πιο κοντά στα σημερινά πρότυπα. Η ουσία είναι ότι οι βασιλικοί γάμοι έχουν καταφέρει για μία ακόμα φορά να προσελκύσουν το παγκόσμιο ενδιαφέρον – από τους θεατές μέχρι τα γραφεία στοιχημάτων – αποδεικνύοντας ότι το θεσμό της βασιλείας πολύ εμίσησαν, το θέαμα όμως που συνδέεται με τα μέλη της, κανείς. Οπως επισημαίνει καίρια και ο Χρήστος Ζαμπούνης εξηγώντας το φαινόμενο που προκαλεί έντονα το ενδιαφέρον ακόμα και στη χώρα μας: «Νομίζω πως είναι κάτι που το φέρουμε στο DNA μας, ανεξάρτητα από το αν είμαστε φιλοβασιλικοί ή όχι. Είναι άμεσα συνυφασμένο με την Ιστορία ή μάλλον καλύτερα έχει αποτυπωθεί στην Ιστορία από την εποχή του Μεγάλου Αλέξανδρου του Μακεδόνα, του πιο γνωστού και απολύτως δικού μας βασιλέα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μεγαλύτερη συγκέντρωση στην Αθήνα δεν ήταν άλλη από τους βασιλικούς γάμους στις 18 Σεπτεμβρίου 1964 του Κωνσταντίνου και της Αννας-Μαρίας, κάτι που καταδεικνύει πως κάτι βασιλικό κυλάει στο αίμα μας. Δεν είναι αλλιώς εξηγήσιμο». Μένει να διαπιστωθεί αν η Μέγκαν Μαρκλ θα φέρει το παραμύθι μια ανάσα πιο κοντά στο λαό, που θα ζήσει καλά, κι εμείς, αν πιστέψουμε στα παραμύθια, καλύτερα.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below