Η πραγματοποίηση ενός μεγάλου ονείρου της, να συνεργαστεί με τον Οδυσσέα Ιωάννου και τον Σταύρο Σιόλα, ήρθε ως φυσική συνέχεια μιας διαδρομής όπου ξεχώρισε ήδη από την πρώτη της εμφάνιση στην ελληνική δισκογραφία με τη χαρισματική φωνή της και το απόλυτα προσωπικό ύφος της. Το νέο EP της Βιολέτας Ίκαρη «Σύννεφα μπαλόνια» μας ταξιδεύει, μέσα από πέντε νέα τραγούδια, ψηλά στον ουρανό της ποίησης και της μουσικής, μιλώντας για τον έρωτα, την απώλεια, την αντοχή, την αισιοδοξία που αντέχει ακόμα και σε δύσκολους καιρούς γιατί, απλά, δεν έχει άλλη επιλογή. Με αφετηρία το νέο άλμπουμ, μιλήσαμε με την τραγουδίστρια που εξελίσσει αθόρυβα αλλά με σταθερά βήματα την τέχνη της, παρακινώντας μας να ονειροπολήσουμε απενοχοποιημένα, να αντιμετωπίσουμε τους φόβους μας, να αγαπήσουμε ακόμα πιο παθιασμένα και να μη σταματήσουμε ποτέ να ελπίζουμε.

«Σε δυο ζωές διαλέγω εκείνη που φοβάμαι», λέει ένας στίχος στη «Στροφή». Γιατί η ζωή που φοβόμαστε μπορεί να είναι αυτή που επιθυμούμε περισσότερο;

«Η ζωή που φοβόμαστε ανεβάζει την αδρεναλίνη και μας κάνει να νιώθουμε πιο ζωντανοί. Ίσως όμως υποσυνείδητα να νιώθουμε πως θα μας φτάσει σε έναν παράδεισο που θα έχει ημερομηνία καταστροφής. Όταν ξέρουμε ότι θα τελειώσει κάτι άσχημο δεν μας πειράζει, όταν όμως είναι να φτάσει στο τέλος του κάτι υπέροχο, αμέσως σκεφτόμαστε “τι τραγωδία…”.

»Η βεβαιότητα του παροδικού μάς αποθαρρύνει. Φοβόμαστε να ζήσουμε κάτι γιατί ξέρουμε πως αργά ή γρήγορα θα τελειώσει, γιατί όλα κάποια στιγμή τελειώνουν, έτσι πολλές φορές επιλέγουμε να βολευόμαστε στην αδράνεια. Η ατολμία δίνει την ψευδαίσθηση της ασφάλειας. Με αυτή την έννοια, το να διαλέγουμε τη ζωή που φοβόμαστε είναι μία μορφή επανάστασης».

«Η βεβαιότητα του παροδικού μάς αποθαρρύνει. Φοβόμαστε να ζήσουμε κάτι γιατί ξέρουμε πως αργά ή γρήγορα θα τελειώσει, γιατί όλα κάποια στιγμή τελειώνουν, έτσι πολλές φορές επιλέγουμε να βολευόμαστε στην αδράνεια. Η ατολμία δίνει την ψευδαίσθηση της ασφάλειας. Με αυτή την έννοια, το να διαλέγουμε τη ζωή που φοβόμαστε είναι μία μορφή επανάστασης».

Ακούγοντας το νέο σας EP, ένιωσα τη «Στροφή» και σαν μια φυσική συνέχεια του τραγουδιού «Στο τέλος». Πού μπορούμε να βρούμε τη δύναμη να συνεχίσουμε μετά από κάθε «Τέλος» της ζωής μας;

«Οι πηγές δύναμης υπάρχουν μέσα και γύρω μας, φτάνει να θέλουμε να τις δούμε και να τις εκμεταλλευτούμε. Π.χ. ο έρωτας μπορεί να βρίσκεται οπουδήποτε – για τον κάθε έναν μας έχει συγκεκριμένη τοποθεσία. Ακόμα και οι πληγές ή τα λάθη μας είναι όπλα που μπορούν να μας προστατέψουν, να μας οδηγήσουν σε όμορφα ξεκινήματα. “Τέλος” για μένα είναι μόνο ο θάνατος».

Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, πιστεύετε, ενός τραγουδιού που είναι προορισμένο να ερμηνευτεί από γυναίκα, όπως οι στίχοι που έγραψε ο Οδυσσέας Ιωάννου για τα «Σύννεφα Μπαλόνια»;

«Δεν γνωρίζω τη συνταγή. Για μένα τα τραγούδια δεν έχουν φύλο, μόνο συναισθήματα που μπορούν να νιώσουν όλοι. Κατά καιρούς έχω πει πολύ “αντρικά” τραγούδια χωρίς να νιώσω πως κάπου προσποιούμαι, άσε που δεν μου αρέσουν τα στερεότυπα που μας διαχωρίζουν ως ψυχοσυνθέσεις και μας τοποθετούν σε θέσεις. Θέλω απλά τα τραγούδια να με εκφράζουν ή να μπορώ να μπω στα παπούτσια των ηρώων τους».

Ποιοι είναι γενικά οι κοινοί κώδικές σας με τους συνεργάτες σας στο νέο EP, Οδυσσέα Ιωάννου και Σταύρο Σιόλα;

«Εμένα αυτό που με γοητεύει στον Οδυσσέα είναι η ευθύτητα και η πρωτότυπη σκέψη του. Έχει τύχει να ακούω για πρώτη φορά τραγούδι του και ενώ νιώθω ότι στην επόμενη στροφή του στίχου έρχεται έκπληξη, όσο κι αν είμαι βέβαιη γι’ αυτό, όταν τελικά έρχεται, με ξαφνιάζει σαν να μην είχα ιδέα. Τέτοιος χαρακτήρας είναι και ο Σταύρος, ευθύς με ευρηματικό μυαλό, γι’ αυτό ταίριαξαν τόσο πολύ στο δημιουργικό κομμάτι. Εγώ στην έκπληξη ίσως υστερώ, αλλά θα πω την αλήθεια μου όπως είναι, σκέτη, πράγμα το οποίο από μόνο του πολλές φορές εκπλήσσει. Παρόλα αυτά νομίζω πως η καλή χημεία καθορίζεται περισσότερο από τις αντιθέσεις».

Αν το τραγούδι «Σύννεφα Μπαλόνια» μιλάει και για τις αντιθέσεις που ορίζουν τη ζωή μας, ποιες ορίζουν τη δική σας;

«Η ζωή μου έχει δύο εντελώς διαφορετικές όψεις, από τη μια της τραγουδίστριας με όποια ιδιότητα αυτή ενέχει -όπως εξωστρέφεια, επαφή με κόσμο, ταξίδια, φώτα, μελέτη κ.λπ.- και την άλλη της σπιτόγατας συζύγου, μητέρας, φροντίστριας, καθαρίστριας κ.λπ., που πολλές φορές έχει ανάγκη να απομονωθεί. Δεν θα μπορούσα να είμαι μόνο το ένα ή μόνο το άλλο. Αυτός ο συνδυασμός με φέρνει σε ισορροπία».

«Η ζωή μου έχει δύο εντελώς διαφορετικές όψεις, από τη μια της τραγουδίστριας με όποια ιδιότητα αυτή ενέχει -όπως εξωστρέφεια, επαφή με κόσμο, ταξίδια, φώτα, μελέτη κ.λπ.- και την άλλη της σπιτόγατας συζύγου, μητέρας, φροντίστριας, καθαρίστριας κ.λπ., που πολλές φορές έχει ανάγκη να απομονωθεί. Δεν θα μπορούσα να είμαι μόνο το ένα ή μόνο το άλλο».

Πώς μπορούμε να τραγουδήσουμε για τον έρωτα το 2025; Έχει αλλάξει ο τρόπος μέσα στα χρόνια;

«Τον έρωτα τον αποτυπώνει κανείς μόνο με την καρδιά του, είτε στο χαρτί είτε στο πεντάγραμμο είτε από το μικρόφωνο. Ο έρωτας σε ορίζει, δεν τον ορίζεις, σου κρατάει την πένα ενώ γράφεις, ξεχειλίζει από την ψυχή σου στο στόμα ενώ τραγουδάς. Το μόνο που χρειάζεται για να επηρεάσει είναι απλά να είναι αληθινός. Το ερωτικό τραγούδι αν προκύπτει από βίωμα δεν μπαίνει σε καλούπι».

Τι σας έδωσε η Ικαρία ως καλλιτέχνιδα, πέρα από το ψευδώνυμό σας;

«Το ικαριώτικο πανηγύρι ήταν για μένα σημαντικό σχολείο και ο παράγοντας που έπαιξε βασικό ρόλο στη σημερινή πολυδιάστατη εικόνα μου στο τραγούδι. Επειδή τα γλέντια μας δεν περιορίζονται στην παραδοσιακή μουσική αλλά έχουν μια βεντάλια που ξεκινάει από το ρεμπέτικο και φτάνει μέχρι το σύγχρονο τραγούδι, έμαθα να ελίσσομαι με σχετική ευκολία σε όλα τα είδη της ελληνικής μουσικής».

Στα social media, οι δημοσιεύσεις για στιγμές-σταθμούς της επαγγελματικής διαδρομής σας εναλλάσσονται με τρυφερές φωτογραφίες της κόρης σας. Πώς άλλαξε η μητρότητα τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζετε τη μουσική;

«Παρατηρώ πως πλέον μπορώ να τραγουδήσω και τη χαρά. Πριν από την εγκυμοσύνη κατέβαλλα προσπάθεια γι’ αυτό. Προφανώς πλέον είμαι πιο ευτυχισμένος άνθρωπος, αλλά τελικά κάποιες φορές η ευτυχία ίσως μπορεί να γίνει και επιλογή. Νιώθω πως πλέον έχω υποχρέωση στην κόρη μου να χαμογελάω, να δίνω λύσεις, να είμαι αισιόδοξη, να ονειρεύομαι. Είμαι η βασική κολόνα στη ζωή της και πρέπει να είμαι γερή».

«Παρατηρώ πως πλέον μπορώ να τραγουδήσω και τη χαρά. Πριν από την εγκυμοσύνη κατέβαλλα προσπάθεια γι’ αυτό. Προφανώς πλέον είμαι πιο ευτυχισμένος άνθρωπος, αλλά τελικά κάποιες φορές η ευτυχία ίσως μπορεί να γίνει και επιλογή. Νιώθω πως πλέον έχω υποχρέωση στην κόρη μου να χαμογελάω, να δίνω λύσεις, να είμαι αισιόδοξη, να ονειρεύομαι».

Έχετε μιλήσει στο παρελθόν ανοιχτά για την πολιτική θέση σας. Μπορεί, και κυρίως χρειάζεται, ένα τραγούδι να είναι πολιτικό ενώ ταυτόχρονα μιλάει για θέματα όπως ο έρωτας, ο χρόνος, η απώλεια;

«Ένα τραγούδι μπορεί να έχει συνδυασμό νοημάτων και μηνυμάτων αλλά μπορεί και να μην έχει πάνω από μία ανάγνωση και να είναι εξίσου σπουδαίο.

»Πολλές φορές, τραγούδια που σε πρώτη ανάγνωση χαρακτηρίζονται ερωτικά έχουν βαθιά πολιτική χροιά. Ο έρωτας σε ελευθερώνει και είναι πολιτική πράξη. Γνώμη μου είναι πως ένα τραγούδι χρειάζεται να περιέχει τον έρωτα είτε είναι πολιτικό είτε κοινωνικό. Η ζωή μας ολόκληρη πρέπει να κατευθύνεται από τον έρωτα, δεν υπάρχει τίποτα πιο απελευθερωτικό».

Photo: Γιώργος Φακίτσας – ShuttersUp

Έχετε νιώσει ποτέ να ορθώνονται εμπόδια στη διαδρομή σας από χαρακτηριστικά που δεν συνδέονται με την καλλιτεχνική αξία σας, όπως το φύλο, η ηλικία ή η πολιτική θέση σας;

«Στο παρελθόν είχα νιώσει την αμφισβήτηση λόγω του νεαρού της ηλικίας μου, αλλά όχι τόσο έντονα στον χώρο της εργασίας μου και όχι σε βαθμό να επηρεάζεται η πορεία μου.

»Κατά καιρούς όμως έκανα και λάθος διαπιστώσεις, ίσως επειδή άφηνα να με επηρεάζουν λόγια ή γνώμες άλλων. Δεν πιστεύω πια σε αυτά. Σε αυτή τη ζωή ό,τι σπέρνουμε θερίζουμε. Ο βαθμός της προσπάθειας κάνει τη διαφορά και όπως “ο λαός σώζει τον λαό” έτσι και ένας καλλιτέχνης από τον λαό θα κρατηθεί στην επιφάνεια, αν πραγματικά έχει να δώσει».

«Σε αυτή τη ζωή ό,τι σπέρνουμε θερίζουμε. Ο βαθμός της προσπάθειας κάνει τη διαφορά και όπως “ο λαός σώζει τον λαό” έτσι και ένας καλλιτέχνης από τον λαό θα κρατηθεί στην επιφάνεια, αν πραγματικά έχει να δώσει».

Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σχέδιά σας για τη φετινή σεζόν μετά την κυκλοφορία του EP;

«Φέτος έχω τη χαρά να συνεργάζομαι με τον Γιώργο Νικηφόρου Ζερβάκη. Η παράστασή μας έχει τον τίτλο “Ρίζες και Ρεύματα” και έχουμε συνθέσει μία μπάντα από σπουδαίους μουσικούς όπου παίζουμε παρέα τραγούδια που αγαπάμε τόσο εμείς όσο και το ευρύ κοινό, δικά μας, παραδοσιακά, αλλά και σύγχρονων συνθετών.

»Ξεκινήσαμε από τον Σταυρό του Νότου, όπου θα ξανασυναντηθούμε στις 26 Δεκεμβρίου, και συνεχίζουμε ταξιδεύοντας ανά την Ελλάδα».

Δείτε το μουσικό βίντεο του «Στροφή»:

Info

Το EP είναι διαθέσιμο στο Spotify, στο Apple Music και στο Deezer. Δείτε εδώ όλα τα music video του.

Συντελεστές

Τραγούδι: Βιολέτα Ίκαρη. Στίχοι: Οδυσσέας Ιωάννου. Μουσική: Σταύρος Σιόλας. Ηχογράφηση – μίξη – mastering: studio Praxis, Κώστας Παρίσσης. Ενορχήστρωση: Σταύρος Σιόλας – Κώστας Παρίσσης. Παραγωγή: Βιολέτα Ίκαρη.

Συντελεστές music video «Στροφή»: Σκηνοθεσία: Πάνος Ζενίδης. Κινηματογράφηση: Πάνος Ζενίδης, Σπυρίδων Φλουρέντζου

Τα ρούχα της Βιολέτας Ίκαρη είναι ‘ALE. 

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below