Η Kristen Stewart μίλησε ανοιχτά για τη στασιμότητα όσον αφορά την ισότητα στο Χόλιγουντ. Κατά τη διάρκεια της εναρκτήριας ομιλίας της στο Academy & Chanel Women’s Luncheon 2025 στο Λος Άντζελες, την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, η 35χρονη σταρ, που θα κάνει το σκηνοθετικό της ντεμπούτο με το Chronology of Water τον Δεκέμβριο, δεν δίστασε να αντιμετωπίσει αυτό που αποκάλεσε «ελέφαντα στο δωμάτιο», περιγράφοντας τα εμπόδια που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν οι γυναίκες δημιουργοί στον κινηματογράφο.
«Στην εποχή μετά το κίνημα Me Too, φάνηκε για λίγο πως οι ιστορίες που γράφονται από γυναίκες και για γυναίκες θα έπαιρναν επιτέλους τη θέση που τους αξίζει, πως θα μας επιτρεπόταν -μπορεί και να μας ενθάρρυναν, να εκφραστούμε ελεύθερα, χωρίς φίλτρα», είπε.
Στην αίθουσα βρίσκονταν μεταξύ άλλων οι Kate Hudson, Julia Louis-Dreyfus, Riley Keough, Felicity Jones, Tessa Thompson, Alicia Silverstone, Barbie Ferreira, η σύζυγός της και σεναριογράφος Dylan Meyer, καθώς και η σκηνοθέτις Patty Jenkins. Όλες οι καλεσμένες ήταν ντυμένες με Chanel, μιας και ο οίκος στηρίζει την προσπάθεια για ανάδειξη γυναικών δημιουργών.

Αναφερόμενη στην εμπειρία της πίσω από την κάμερα, σημείωσε: «Μπορώ πλέον να επιβεβαιώσω πόσο σκληρό αγώνα απαιτεί κάθε καρέ, ειδικά όταν το περιεχόμενο θεωρείται “πολύ σκοτεινό” ή “πολύ ταμπού”. Η ειλικρίνεια με την οποία παρουσιάζουμε εμπειρίες κοινές για τις γυναίκες συχνά προκαλεί αμηχανία ή απόρριψη».
Στη διάρκεια της ομιλίας της αστειεύτηκε λέγοντας πως βιώνει μια «έντονη φάση προεμμηνοριακού συνδρόμου», προκαλώντας γέλια στο κοινό, πριν προσθέσει: «Απολαμβάνω να μπορώ να μιλάω για αυτό και να παραδεχτώ ότι τα νεύρα μου είναι στα κάγκελα – είναι μια υπέροχη μέρα γι’ αυτό».

Λίγο πριν από το τέλος της ομιλίας της, μίλησε για την ανισότητα των φύλων στη βιομηχανία, δηλώνοντας ότι είναι «πραγματικά θυμωμένη» με την απουσία ουσιαστικής προόδου, παρά τα όσα υποσχέθηκε το Me Too.
«Σε αυτήν την ορμονικά φορτισμένη κατάσταση, ας μπούμε βαθύτερα στο θέμα», είπε αναφερόμενη στην αμηχανία που αισθάνονται πολλοί όταν συζητούν για την ανισότητα ή την περίοδο, ειδικά όταν αυτή είναι κάπως αφηρημένη. «Μπορούμε να μιλήσουμε για μισθολογικά κενά και φόρους σε σερβιέτες και να τα μετρήσουμε με πολλά ποσοτικά δεδομένα, αλλά η βία είναι σιωπηλή. Σαν να μην επιτρέπεται καν να είμαστε θυμωμένες. Αλλά θα καταβροχθίσω αυτό το βήμα με πηρούνι και μαχαίρι. Είμαι τόσο θυμωμένη».
Στη συνέχεια τόνισε ότι οι γυναίκες έχουν το δικαίωμα να διηγούνται τις ιστορίες τους, κάτι που η ίδια έκανε προσαρμόζοντας το βιβλίο της Lidia Yuknavitch του 2011 για να δημιουργήσει την καινούργια της ταινία, ενώ παράλληλα υπογράμμισε ότι οι ευκαιρίες για κάτι τέτοιο στη μεγάλη οθόνη συνεχίζουν να μειώνονται.
«Η οπισθοδρόμηση έπειτα από τη σύντομη στιγμή προόδου που είχαμε είναι στατιστικά καταστροφική. Μόνο ένας τόσο ελάχιστος αριθμός ταινιών που γυρίστηκαν τον προηγούμενο χρόνο ήταν από γυναίκες».
Σύμφωνα με το The Ankler, φέτος μόλις τρεις ταινίες μεγάλου μήκους έχουν σκηνοθετηθεί από γυναίκες: Freakier Friday από τη Nisha Ganatra, I Know What You Did Last Summer από τη Jennifer Kaytin Robinson, και δύο από τους τρεις σκηνοθέτες του Elio, τη Madeline Sharafian και τη Domee Shi.
«Η βιομηχανία μας βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Σας ευχαριστώ», είπε στο κοινό. «Δεν είμαι ευγνώμων σε ένα μοντέλο “boys club” που προσποιείται ότι θέλει να συναναστραφεί μαζί μας, ενώ απορροφά τους πόρους μας και υποτιμά τις πραγματικές μας απόψεις».
Τόνισε τη σημασία του να διασπάει κανείς την «μισογύνικη κακοφωνία» για να δημιουργήσει κάτι αυθεντικό. «Κάθε άνδρας, γυναίκα και παιδί πρέπει να υποστηρίζεται να εκφράσει τον αληθινό του εαυτό, όπως κι αν είναι αυτός. Κάθε γυναίκα έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί τη δική της φωνή, όχι αυτή που έχει επιλεγεί για αυτήν από κάποιον άλλον».
Κλείνοντας, υπενθύμισε ότι η αδιαφορία δεν βοηθά κανέναν. «Αυτό που μου φαίνεται προφανές είναι ότι το να προσποιούμαστε πως δεν συμβαίνει κάτι δεν αποτελεί επιλογή. Εμείς που είχαμε την τύχη να κάνουμε μια ταινία έχουμε ευθύνη απέναντι σε όσες έρχονται».
Το γεύμα στο Academy & Chanel Women’s Luncheon συγκεντρώνει κάθε χρόνο γυναίκες από όλους τους τομείς της κινηματογραφικής κοινότητας για να γιορτάσει το Academy Gold Fellowship for Women. Φέτος, τα υποτροφίες που υποστηρίζονται από την Chanel, η οποία δεσμεύεται εδώ και καιρό να στηρίζει τη νέα γενιά γυναικών σκηνοθετών, απονεμήθηκαν στη γεννημένη στην Ουκρανία δημοσιογράφο και σκηνοθέτη Alina Simone (U.S. fellow) και στη ντοκιμαντερίστα Marlén Viñayo.



