Σήμερα αναφερόμαστε σε «πολιτισμική εκτίμηση». Αυτό ήταν το μήνυμα της νέας Cruise συλλογής του οίκου Dior που πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ στο εξωτικό Μαρακές. Η Μαρία Γκράτσια Κιούρι συνεργάστηκε με εγχώριους σχεδιαστές της αφρικανικής ηπείρου σε μία προσπάθεια να αποτίσει (σχεδιαστικό) φόρο τιμής στην πλούσια αριστοτεχνία του τόπου.

Ξαφνικά όλο το feed του Instagram πλημμύρισε με εικόνες από το μαγευτικό παλάτι Eλ Μπαντί με την ολυμπιακών διαστάσεων πισίνα γεμάτη πλεούμενα κεράκια ακριβώς τη στιγμή που ο ήλιος έδυε πίσω από τα διατηρητέα ερείπια του μνημείου του 16ου αιώνα.

Το παλάτι Ελ Μπαντί, Photo: Raphael Dautigny

Η Κιούρι δήλωσε ότι η συλλογή ήταν μια ωδή στον διαπολιτισμικό χαρακτήρα της Αφρικής, αναφέροντας στοίχους του Μαροκινού συγγραφέα Tahar Ben Jelloun στις σημειώσεις της για τη συλλογή: «Ο πολιτισμός μάς διδάσκει να ζούμε μαζί, μας διδάσκει ότι δεν είμαστε μόνοι στον κόσμο, ότι άλλοι άνθρωποι έχουν διαφορετικές παραδόσεις και τρόπους ζωής που είναι εξίσου πολύτιμοι με τους δικούς μας». Ολόκληρη η Cruise συλλογή ήταν ένας καλλιτεχνικός διάλογος με το κοινωνικό γίγνεσθαι του σήμερα, μια γιορτή της παγκοσμιοποίησης και της συμμετοχικότητας. Μοντέλα διαφορετικών ενθικοτήτων περπάτησαν υπό τη μουσική συνοδεία αφρικανικών μελωδιών, ικανές να υπνωτίσουν ακόμη και το θεατή που παρακολουθούσε live το show από τα social media, φορώντας μια γκάμα 110 look από κερωμένα κομμάτια μέχρι μαύρες τουαλέτες που έφερναν στο νου κάτι από την Yves Saint Laurent περιόδο του οίκου – ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου θεωρούσε το Μαρακές ως το δεύτερο σπίτι του.

Η νυν καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου oραματίστηκε αυτή τη συλλογή ως μια δημιουργική ανταλλαγή δεξιοτήτων των αφρικανικών πολιτισμών που μεταδόθηκαν από γενιά σε γενιά, δίνοντας τον τίτλο Dior Common Ground, αναφερόμενη σε ένα απόσπασμα από κείμενο της φεμινίστριας φιλοσόφου Naomi Zack, όπως εξήγησε στις σημειώσεις της. Σε αυτό το project προσκάλεσε να συμμετάσχουν, ο καθένας με τη δική του ταυτότητα, μια σειρά από συνεργάτες, ανάμεσά τους η Αφροαμερικανίδα ζωγράφος Mickalene Thomas, η Τζαμαϊκανή σχεδιάστρια με έδρα το Λονδίνο Grace Wales Bonner και ο σχεδιαστής με έδρα την Ακτή Ελφαντοστού Pathé Ouedraogo, γνωστός για τα πουκάμισα που σχεδιάζε για τον Nelson Mandela. Παράλληλα, γυναίκες τεχνίτριες της περιοχής δημιούργησαν χειροποίητα υφάσματα με παραδοσιακά μοτίβα με έμπνευση από το βιβλίο African Wax Print Textiles της ανθρωπολόγου Anne Grosfilley.

Βασικό στοιχείο της συλλογής ήταν τα κερωμένα βαμβακερά σχέδια που δημιούργησε η Uniwax, ένα εργοστάσιο με έδρα την Ακτή Ελεφαντοστού, το οποίο είναι από τα τελευταία που παράγει το παραδοσιακό ύφασμα χρησιμοποιώντας artisanal τεχνικές, φέρνοντας στο προσκήνιο μία από τις τεχνικές που κινδυνεύει να αντικατασταθεί σήμερα από φθηνότερα ψηφιακά αντίγραφα. Αλλωστε, ο ρόλος των οίκων Υψηλής Ραπτικής είναι να διασφαλίζει τέτοιου είδους παραδοσιακές τεχνικές. Το πλούσιο βαμβακερό ύφασμα, χρησιμοποιήθηκε για τα πάντα, από τα tailored bar τζάκετ μέχρι τα πολυτελή πουκάμισα και τις μακριές πλισέ φούστες. Στο ίδιο (νομαδικό) πνεύμα, ο οίκος ζήτησε από τους γραφίστες της Uniwax να παρουσιάσουν τη δική τους εκδοχή για τα εμβληματικά μοτίβα όπως το ιστορικό Toile de Jouy αυτή τη φορά στα γήινα χρώματα της Ερήμου.

Δευτερόλεπτα μετά από το θερμό χειροκρότημα που το εκλεκτού κοινό στη Μαρία Γκράτσια Κιούρι, το παλάτι έγινε η σκηνή για ένα επικό πάρτυ με πρωταγωνίστρια τη θρυλική Diana Ross.