Ποδόσφαιρο but make it fashion – Ο Ελληνοαμερικανός Τεντ Φιλιππάκος φαίνεται να παίρνει την πρωτιά. Οι φανέλες που σχεδίασε τόσο για τη Venezia – της οποίας δεν αποτελεί πλέον μέλος – όσο και για την Athens Kallithea FC έγιναν viral σκοράροντας και εκτός γηπέδου. Το πάντρεμα της μόδας και του ποδοσφαίρου απασχολεί πολύ τους μεγάλους οίκους μόδας, οι οποίοι τις τελευταίες σεζόν λανσάρουν ολοένα και περισσότερες συλλογές εμπνευσμένες από την κουλτούρα του βασιλιά των αθλημάτων. Οι εμφανίσεις των ομάδων έχουν πάψει να περνούν απαρατήρητες και να ανήκουν στη σφαίρα του ντεμοντέ και πλέον παίζουν σημαντικό ρόλο στην γενικότερη εικόνα του εκάστοτε ποδοσφαιρικού ομίλου. Ολοένα και περισσότεροι παίκτες κερδίζουν τον τίτλο του καλοντυμένου. Αρκεί να θυμηθούμε τις high-fashion καμπάνιες στις οποίες έχουν συμμετάσχει ο Beckham και ο Ronaldo.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Ted Philipakos (@tphilipakos)

Αφού έκανε το αδύνατο δυνατό – οδήγησε την ταλαιπωρημένη ομάδα της Βενετίας από την αφάνεια στο Καμπιονάτο (ιταλικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου) – καταπιάστηκε με τη μεταμόρφωση μιας ακόμα ομάδας. Αυτή τη φορά εστίασε το ενδιαφέρον του στα εγχώρια γήπεδα, εξαγοράζοντας και αναλαμβάνοντας το rebranding της Kallithea FC. Ηγήθηκε της εξαγοράς, με επενδυτή τον Άντριου Μπάρογουεϊ από τις ΗΠΑ και τον Τζον Γκόλντμαν, έναν παλιό συνεργάτη του που είναι και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Βενέτσια. Όπως συνέβη και με την περίπτωση της ομάδας της πόλης των καναλιών, ο Τεντ είδε έναν λευκό καμβά – την ευκαιρία να δώσει ζωή σε κάτι που μέχρι πρότινος φυτοζωούσε και να ταράξει τα νερά στα πράγματα του ελληνικού ποδοσφαίρου. Στόχος του από την αρχή ήταν να κάνει μικρά και σταθερά βήματα προς ένα νέο μέλλον που υπερβαίνει τα υπαρκτά όρια του ποδοσφαίρου στην Ελλάδα. Έχοντας την στήριξη του αδερφού του, Πέτρου Φιλιππάκου, πρώην παίκτη που πέρασε από ΑΕΚ, Εθνικό και Ολυμπιακό, ο Τεντ επιδιώκει την πρόκριση της ομάδας στη Superleague για πρώτη φορά από το 2005/06. Προς το παρόν την χωρίζει διαφορά επτά βαθμών από την πρώτη θέση του βαθμολογικού πίνακα.

Το είχε κάνει ήδη μια φορά και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία, οπότε η μετατροπή της Καλλιθέας σε σύμβολο της ποπ κουλτούρας ήταν αναμενόμενη. Αναγνωρίζοντας τη σημασία του σωστού marketing και branding, συνεργάστηκε με το εμβληματικό design studio Bureau Borsche που εδρεύει στο Μόναχο με σκοπό να δώσει μια νέα οπτική ταυτότητα στην ομάδα της Καλλιθέας – η οποία μετονομάστηκε σε Athens Kallithea FC. Η «μεταμόρφωση» της Καλλιθέας περιλαμβάνει το έμβλημα «ΑΚ», τη χρονολογία ίδρυσης του συλλόγου 1966, τα πέντε αστέρια που αντιπροσωπεύουν την ενοποίηση πέντε τοπικών συλλόγων για την ίδρυση του συλλόγου της Καλλιθέας, και μία μοντέρνα αναπαράσταση του Θησέα όπως εμφανίζεται στο έμβλημά της. Τα παραδοσιακά χρώματα της ομάδας, μπλε και κόκκινο, ανανεώθηκαν και εμπλουτίστηκαν με την προσθήκη του χρυσού.

Oι εμφανίσεις της AKFC για τους εντός και εκτός έδρας αγώνες της σεζόν 2022/23, παρουσιάστηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο σε ένα editorial μόδας που κάνει βόλτες στις ρετρό γειτονιές του νότιου προαστίου της ελληνικής πρωτεύουσας. Αφού έγιναν άμεσα sold-out, η Athens Kallithea FC ανακοίνωσε το restock της περιζήτητης συλλογής, με μία νέα φωτογράφιση από τον Chris Kontos. Οι φανέλες δίνουν ένα μοντέρνο τουίστ στην κλασική ελληνική αισθητική και είναι διαθέσιμες στο shop.akfc66.gr. Η Athens Kallithea έχει ήδη πέσει στο ραντάρ διάφορων περιοδικών και websites, μεταξύ των οποίων το VERSUS και το London MUNDIAL συγκεντρώνοντας σχόλια όπως: «Το πιο στυλάτο club στο Instagram» ή «Ένα από τα πιο καθαρά rebrands που έχουν γίνει ποτέ». Έκτοτε, η AKFC έχει εξελιχθεί σε ένα brand με παγκόσμια απήχηση, με περισσότερο από το 90% των πωλήσεων των εμφανίσεών της να προέρχεται από το εξωτερικό. Και είμαστε μόνο στην αρχή…

Μιλήσαμε με τον Τεντ Φιλιππάκο για την ενοποιητική δύναμη του ποδοσφαίρου, τα editorial μόδας που έχουν τρελάνει το διαδίκτυο και κλέβουν τις καρδιές των οπαδών εντός και εκτός γηπέδου, αλλά και όλα αυτά που τον γοητεύουν στην αναγέννηση ενός ποδοσφαιρικού ομίλου από τις στάχτες του.

Μιλήστε μας για το ξεκίνημά σας. Πώς και πότε συνειδητοποιήσατε ότι έχετε το μικρόβιο του ποδοσφαίρου;

«Mεγάλωσα στη Νέα Υόρκη. Ο πατέρας μου ήταν μετανάστης από την Αθήνα και η μητέρα μου κατά το ήμισυ Ελληνίδα και κατά το άλλο ήμισυ Ιταλίδα. Ξεκίνησα να παρακολουθώ αγγλικό ποδόσφαιρο από μικρή ηλικία, ωστόσο σύντομα με κέρδισαν το ελληνικό και το ιταλικό καθώς συνειδητοποίησα ότι με «συνέδεαν» με τις ρίζες μου κατά κάποιο τρόπο. Μόλις αφέθηκα στη γοητεία του ποδοσφαίρου, ξεκίνησαν να με σαγηνεύουν ολοένα και περισσότερα πράγματα αναφορικά με τη φύση του αθλήματος. Η κίνηση των σωμάτων που θυμίζει τις κινήσεις του μπαλέτου. Η τέχνη του αυτοσχεδιασμού και η τεχνική των χαρισματικών παικτών. Η οπτική διέγερση από τα χρώματα στις φανέλες και τις σημαίες. Το θέατρο της νίκης και της ήττας, οι ήρωες και οι «κακοί», η χαρά και ο πόνος, οι πλούσιες ιστορίες και οι κουλτούρες γύρω από αυτό το άθλημα σε όλο τον κόσμο, που είναι τόσο διαφορετικές και ταυτόχρονα τόσο ίδιες, αποδεικνύοντας ότι το ποδόσφαιρο αποτελεί έναν πανανθρώπινο κώδικα επικοινωνίας».

Εκεί που κανένας δεν έβλεπε μέλλον στην «ταλαιπωρημένη» Βενέτσια. Εσείς αναλάβατε ολοκληρωτικά την «αναγέννηση» της ομάδας και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία. Μιλήστε μας για αυτή την εμπειρία. Τις δυσκολίες, τα θετικά και όλα όσα έχετε αποκομίσει.

«Είχα μια πρόταση να αναλάβω το rebranding της ομάδας, σε μια χρονική στιγμή που δεν υπήρχε ουσιαστικά κάτι να αναλάβω. Ένα χρόνο πριν αναλάβω το project, η Venezia FC είχε χρεωκοπήσει για τρίτη φορά σε διάστημα μιας δεκαετίας. Υπήρχε ελάχιστη στήριξη από τη Bενετία και σχεδόν καμία έξω από την πόλη – εκατομμύρια τουρίστες θα επισκέπτονταν την πόλη σε ετήσια βάση μη γνωρίζοντας την ύπαρξη της ομάδας. Σαν ποδοσφαιρικός όμιλος είχε ιστορία, όμως όχι κάτι σπουδαίο. Ήταν πλήρως αποκομμένη από το σύγχρονο κόσμο – δεν είχε καν λογαριασμό στο Instagram.

Ωστόσο αυτό που με έλκυσε από την πρώτη στιγμή ήταν η δυνατότητα δημιουργίας κάτι καινούριου. Στα δικά μου μάτια υπάρχει κάτι ρομαντικό στα ταπεινά ξεκινήματα. Στην πραγματικότητα, η παντελής απουσία προσδοκιών έδρασε απελευθερωτικά. Μου δόθηκε η ευκαιρία να τρέξω το project ακριβώς όπως ήθελα χωρίς καμία εξωτερική πίεση. Δεν υπήρχε λόγος να «συμμορφωθώ» με τις επιταγές της υπόλοιπης ποδοσφαιρικής βιομηχανίας. Μπορούσα να πάρω ρίσκα.

Στη διάρκεια των τελευταίων ετών, επαναπροσδιορίσαμε το DNA του ποδοσφαιρικού κλαμπ, τόσο όσον αφορά το στυλ όσο και τη φιλοσοφία του. Μια κίνηση ματ που μας διαχώρισε από τη μάζα και οδήγησε στην εμπορική επιτυχία. Το ηλεκτρονικό κατάστημα έχει παγκόσμια απήχηση, με το 96% των εμπορικών συμφωνιών να γίνονται εκτός Ιταλίας, παράλληλα έχουμε ανοίξει δύο φυσικά καταστήματα στη Βενετία τους τελευταίους 12 μήνες, συμπεριλαμβανομένου ενός νέου flagship store ακριβώς δίπλα στη γέφυρα Ριάλτο».

Η απότομη επιτυχία ύστερα από πολλά χρόνια παντελούς απουσίας συνήθως έρχεται μαζί με ένα τεράστιο φορτίο ευθύνης. Τι συνέβη στη δική σας περίπτωση;

«Η παράδοση παίζει μεγάλο ρόλο στο ποδόσφαιρο. Για κάποιους ανθρώπους, μπορεί να είναι δύσκολο να συμφιλιωθούν με την αλλαγή. Σε τοπικό επίπεδο, η νεότερη γενιά, ειδικά τα άτομα με αναπτυγμένη πολιτιστική συνείδηση και έναν πιο ανοιχτό τρόπο σκέψης, είναι πραγματικά ενθουσιασμένοι με αυτό που κάνουμε. Προσπαθούμε πάντα να τιμούμε την παράδοση αναζητώντας ταυτόχρονα νέο έδαφος για να δημιουργήσουμε κάτι αυθεντικό και πρωτότυπο, μια δύσκολη ισορροπία».

Μόδα και ποδόσφαιρο: Πότε είδατε προοπτικές σε αυτό το πάντρεμα; Και τι σας ενέπνευσε να το προχωρήσετε;

«Βρισκόμαστε σε μια εποχή που η μόδα έχει απορροφήσει το στυλ και την κουλτούρα του ποδοσφαίρου με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και σε πολλά διαφορετικά επίπεδα. Το ίδιο έχει συμβεί και με τους διάσημους. Μόλις πριν μερικές εβδομάδες, η Kim Kardashian εντοπίστηκε να φοράει μία παλιά φανέλα της ιταλικής ομάδας ποδοσφαίρου Roma. Οι φανέλες τόσο της Venezia FC όσο και της Athens Kallithea FC έχουν φορεθεί από αθλητές, μουσικούς, καλλιτέχνες και πολλούς celebrities. Το σήμα της ομάδας πρέπει να σημαίνει κάτι. Πρέπει να εκφράζει ένα όραμα ή μια άποψη και να ξεχωρίζει».

Πόσο σημαντική είναι η εικόνα μιας ομάδας; Γενικότερα, πόσο σημαντική είναι η εικόνα στο χώρο των αθλημάτων και δη του ποδοσφαίρου; Στο rebranding της Καλλιθέας το αισθητικό κομμάτι έπαιξε μεγάλο ρόλο;

«Θα ήταν άδικο για την Καλλιθέα να κριθεί βάσει των επικρατουσών αντιλήψεων για το ελληνικό ποδόσφαιρο. Η εικόνα ενός brand έχει τη δύναμη να το αλλάξει αυτό, στέλνοντας ένα μήνυμα ότι κάτι καινούριο συμβαίνει».

Θεωρείτε ότι τα editorial μόδας που έχουν γίνει με τις φανέλες της ομάδας έχουν συμβάλει σε σημαντικό βαθμό στη δημοτικότητα της Kallithea FC και στην προώθησή της σε ένα ευρύτερο και πιο νεανικό κοινό πέραν των γνήσιων ποδοσφαιρόφιλων;

«Αυτός είναι ο στόχος, όχι μόνο μέσω των editorial μόδας, αλλά και από πολλές άλλες δράσεις που κάνουμε. Στην Ελλάδα, υπάρχει ακόμη μια στενόμυαλη νοοτροπία σε ό,τι αφορά το ποδόσφαιρο. Ο τρόπος με τον οποίο έχει «δομηθεί» το άθλημα απευθύνεται σε λίγους τύπους προσωπικότητας με στερεοτυπικό τρόπο σκέψης, το κοινό είναι κατά βάση άνδρες, και η υπόλοιπη κοινωνία δεν εμπλέκεται ιδιαίτερα με το άθλημα ή το απορρίπτει συνειδητά. Είμαστε ακόμη μια μικρή ομάδα, όμως στο βαθμό που ελέγχουμε το περιβάλλον μας, θέλουμε να καταρρίψουμε αυτό το παράδειγμα και να δημιουργήσουμε ένα νέο είδος συμμετοχικότητας. Δεν χρειάζεται να είσαι λάτρης του ποδοσφαίρου για να το εκτιμήσεις».

Σε τι διαφέρει η δεύτερη καμπάνια των εμφανίσεων της Καλλιθέας από την πρώτη;

«Οι φανέλες που κυκλοφορήσαμε για τους εντός και εκτός έδρας αγώνες 22/23 τον περασμένο Σεπτέμβριο, εξαντλήθηκαν εντός ολίγων ημερών. Έτσι, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μερικές νέες εικόνες για την περίσταση, κυρίως για πλάκα, και μόλις ανακοινώσαμε restock. Στην πραγματικότητα ήταν πολύ αυθόρμητο. Σκοπός μας ήταν η αρχική καμπάνια να έχε έναν πιο ανάλαφρο τόνο, λίγο ιδιόρρυθμο, όχι πολύ σοβαρό, να λειτουργήσει ως μια εισαγωγή. Υπήρχε επίσης μια καμπάνια για την τρίτη φανέλα με τον Kareem Kalokoh. Το project εξακολουθεί να βρίσκεται στα σπάργανα, θα χρειαστεί χρόνος για να επικοινωνηθεί πλήρως η ιδέα πίσω από την Athens Kallithea FC».

Τι σας γοητεύει στο ποδόσφαιρο και τι στη μόδα;

«Το ποδόσφαιρο έχει μια ενοποιητική δύναμη, έχει την ικανότητα να φέρνει τους ανθρώπους κοντά. Δεν θεωρώ ότι ανήκω στον κόσμο της μόδας, ωστόσο εκτιμώ ό,τι προκύπτει από τη σχέση μεταξύ κληρονομιάς, καινοτομίας και της έκφρασης νέων ιδεών».

Credits:

Μοντέλο: Βασιλική Γραίγου (@xoitslina)

Φωτογράφος: Chris Kontos (@kennedymagazine)

Στυλίστας: Γιώργος Καραπέτης (@ohmygeorges)

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below