Η γαλλική αρχή ισότητας, Défenseur des Droits, έκρινε ότι ο αλγόριθμος του Facebook για την προβολή αγγελιών εργασίας είναι σεξιστικός, έπειτα από έρευνα που έδειξε ότι οι αγγελίες για θέσεις μηχανικών εμφανίζονταν κυρίως σε άνδρες, ενώ εκείνες για νηπιαγωγούς απευθύνονταν σε γυναίκες.
Η ρυθμιστική αρχή υπογράμμισε ότι το σύστημα των στοχευμένων αγγελιών εργασίας του Facebook αντιμετωπίζει διαφορετικά τους χρήστες με βάση το φύλο τους και συνιστά έμμεση διάκριση. Σύστησε δε στο Facebook και στη μητρική του εταιρεία, Meta, να λάβουν μέτρα για να διασφαλιστεί ότι οι αγγελίες θα είναι μη διακριτικές, δίνοντάς τους τρεις μήνες προθεσμία για να ενημερώσουν την αρχή για τις ενέργειες που θα αναλάβουν.
Στην απόφασή της, η αρχή σημείωσε ότι «το σύστημα που εφαρμόζεται για τη διάδοση αγγελιών εργασίας αντιμετωπίζει διαφορετικά τους χρήστες της πλατφόρμας Facebook με βάση το φύλο τους και συνιστά έμμεση διάκριση λόγω φύλου».
The French equalities regulator ruled that Facebook’s algorithm is sexist and breaking the law. This follows a joint investigation with @Fondationfemmes and is the first time a European regulator has called out Meta for its sexist algorithm.https://t.co/snGXUfUC2l
— Global Witness (@Global_Witness) November 4, 2025
Η απόφαση προέκυψε έπειτα από έρευνα της οργάνωσης Global Witness, που διερευνά τις επιπτώσεις της μεγάλης τεχνολογίας στα ανθρώπινα δικαιώματα και δημοσίευσε αγγελίες για διάφορες θέσεις εργασίας σε χώρες όπως η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιρλανδία και η Νότια Αφρική.
Η μελέτη έδειξε ότι στη Γαλλία, εννέα στους δέκα χρήστες που είδαν αγγελίες για μηχανικούς ήταν άνδρες, ενώ αντίστοιχα οι αγγελίες για νηπιαγωγούς εμφανίζονταν σε γυναίκες. Οκτώ στους δέκα που είδαν αγγελίες για ψυχολόγους ήταν γυναίκες, ενώ επτά στους δέκα αγγελίες για πιλότους εμφανίζονταν σε άνδρες, σύμφωνα με άρθρο του Guardian.
Η Global Witness, μαζί με τις γαλλικές οργανώσεις για τα δικαιώματα των γυναικών La Fondation des Femmes και Femmes Ingénieurs, που είχαν καταθέσει την καταγγελία, χαιρέτισαν την απόφαση.
«Φαίνεται ότι είναι η πρώτη φορά που μια ευρωπαϊκή αρχή αποφασίζει ότι ο αλγόριθμος μιας πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης διακρίνει με βάση το φύλο, αποτελώντας σημαντικό βήμα για την ευθύνη αυτών των πλατφορμών απέναντι στη νομοθεσία», ανέφεραν σε κοινή δήλωση.
Η Josephine Shefet, δικηγόρος που εκπροσωπεί τους καταγγέλλοντες, δήλωσε: «Η απόφαση στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες: θα λογοδοτήσουν για τέτοιες προκαταλήψεις. Η νομική αρχή θέτει σημαντικό προηγούμενο για μελλοντικές υποθέσεις».
Η Meta απέρριψε την απόφαση. «Διαφωνούμε με αυτή την απόφαση και εξετάζουμε τις επιλογές μας», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.
Το 2022, η Meta συμφώνησε να αλλάξει τους αλγόριθμους του Facebook έπειτα από καταγγελίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ότι το σύστημα διαφήμισης κατοικιών της πλατφόρμας διακρίνονταν βάσει χαρακτηριστικών όπως φυλή, θρησκεία και φύλο.
Η απόφαση που ήρθε εν μέσω της κρίσης με τη Shein
Shein, Temu, Primark… Faut-il taxer l'”ultra fast fashion” ? https://t.co/xRdDILV2xf pic.twitter.com/XbzxV8ZriM
— FRANCE 24 Français (@France24_fr) March 8, 2024
H συγκεκριμένη απόφαση έρχεται λίγες ώρες αφότου στη Γαλλία ξέσπασε το σκάνδαλο με τον κολοσσό γρήγορης μόδας από την Κίνα, τη Shein. Η ασιατική διαδικτυακή εταιρεία άνοιξε το πρώτο της φυσικό κατάστημα στον κόσμο στο Παρίσι, μία ημέρα αφότου οι γαλλικές εισαγγελικές αρχές ανακοίνωσαν ότι ερευνούν την εταιρεία για παιδικά σεξουαλικά ομοιώματα που βρέθηκαν στην πλατφόρμα της από την υπηρεσία προστασίας καταναλωτή.
Η Shein δήλωσε ότι θα συνεργαστεί πλήρως με τις αρχές, οι οποίες ερευνούν επίσης τις πλατφόρμες Temu, AliExpress και Wish.
Οι καταναλωτές σχημάτισαν ουρές για να εισέλθουν στο κατάστημα που βρίσκεται στον έκτο όροφο του πολυκαταστήματος BHV στο Παρίσι, ενώ διαδηλωτές που βρέθηκαν έξω από το κατάστημα φώναζαν «Ντροπή!», αναφέρει σε ρεπορτάζ του το CNN.
Η απόφαση του BHV να φιλοξενήσει τον γίγαντα της fast-fashion έχει εξοργίσει ανταγωνιστικά εμπορικά σήματα, και αρκετά έχουν ανακοινώσει ότι θα αποχωρήσουν από το πολυκατάστημα σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
Ο εκπρόσωπος της Shein, Quentin Ruffat, δεσμεύτηκε να παρέχει πληροφορίες για τους πωλητές, τους αγοραστές και τα προϊόντα που εμπλέκονται στην πώληση των παιδικών σεξουαλικών ομοιωμάτων στην πλατφόρμα.
Η Shein έγινε γνωστή για τα φθηνά, χρηστικά και μοντέρνα προϊόντα της, αλλά έχει δεχθεί επικρίσεις για το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα και τις συνθήκες εργασίας, ενώ τώρα στη Γαλλία την «πολεμούν» εξ’ αιτίας ενός προϊόντος που πωλούσε στην πλατφόρμα της.
Για την ακρίβεια, πωλούσε σεξουαλικά ομοιώματα «με παιδική όψη». Η γαλλική υπηρεσία κατά της απάτης DGCCRF σημείωσε σε ανακοίνωσή της: «Η περιγραφή και η κατηγοριοποίησή τους στην πλατφόρμα καθιστούν δύσκολο να αμφισβητήσει κανείς τον παιδικό πορνογραφικό χαρακτήρα του περιεχομένου».
Τα ομοιώματα ήταν διαθέσιμα για αγορά στην γαλλική έκδοση της πλατφόρμας της Shein μέχρι τις 4 π.μ. τοπική ώρα της Δευτέρας, σύμφωνα με το BFMTV, συνεργάτη του CNN, γεγονός που προκάλεσε αυστηρή προειδοποίηση από τον Γάλλο υπουργό Οικονομικών, Roland Lescure.
«Θέλω να είμαι πολύ σαφής: Εάν αυτά τα φαινόμενα επαναληφθούν, θα έχουμε το δικαίωμα… να απαγορεύσουμε την πρόσβαση της πλατφόρμας Shein στην γαλλική αγορά. Αυτά τα φρικτά αντικείμενα είναι παράνομα».
Ο Frédéric Merlin, ιδιοκτήτης της SGM που διαχειρίζεται το BHV, παραδέχτηκε ότι είχε σκεφτεί να τερματίσει τη συνεργασία με την εταιρεία, αλλά δήλωσε ότι η αντίδραση της Shein τον «έπεισε να συνεχίσει» και εξέφρασε εμπιστοσύνη στα προϊόντα που θα πωληθούν στο κατάστημά του. «Τα ρούχα που θα πουλήσουμε δεν εκμεταλλεύονται εργαζόμενους ή παιδιά», είπε στο γαλλικό ραδιόφωνο.
Η Shein, που ιδρύθηκε στην Κίνα, σκοπεύει επίσης να ανοίξει καταστήματα σε άλλες επτά πόλεις, εντός των Galeries Lafayette που διαχειρίζεται η SGM. Ωστόσο, οι Galeries Lafayette αρνήθηκαν οποιαδήποτε συνεργασία με τη Shein και θα αποσύρουν το όνομά τους από τα καταστήματα σε Ανζέ, Ντιζόν, Γκρενόμπλ, Λε Μαν, Λιμόζ, Ορλεάνη και Ρεμς.
Η εισαγγελία του Παρισιού ανακοίνωσε ότι η Shein και οι άλλες τρεις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου ερευνώνται για βίαια, πορνογραφικά ή «απαξιωτικά μηνύματα» που θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση ανήλικοι. Η Shein και η AliExpress διερευνώνται επίσης για τη διάδοση περιεχομένου παιδικού πορνογραφικού χαρακτήρα, σύμφωνα με την εισαγγελία. Οι υποθέσεις έχουν παραπεμφθεί στο Paris Office des Mineurs, υπηρεσία της γαλλικής αστυνομίας που εποπτεύει την προστασία ανηλίκων.
Τη Δευτέρα, 3 Νοεμβρίου, η Shein ανακοίνωσε ότι απαγόρευσε την πώληση όλων των προϊόντων που μπορεί να παρέπεμπαν σε σεξουαλικά ομοιώματα στην πλατφόρμα της παγκοσμίως.
Η γαλλική υπηρεσία προστασίας καταναλωτή, Direction Générale de la Concurrence, de la Consommation et de la Répression des Fraudes, είχε αναφέρει ότι η περιγραφή και η κατηγοριοποίηση των σεξουαλικών ομοιωμάτων αφήνει «ελάχιστες αμφιβολίες ως προς τον παιδικό πορνογραφικό χαρακτήρα» των προϊόντων.
Ο Donald Tang, εκτελεστικός πρόεδρος της Shein, δήλωσε ότι η «μάχη κατά της παιδικής εκμετάλλευσης δεν είναι διαπραγματεύσιμη για τη SHEIN».



