Δεν είναι κρυφό, ότι εδώ και πολλά χρόνια, η Ολλανδικής καταγωγής, αγαπημένη των διασημοτήτων, σχεδιάστρια, Iris Van Herpen, κατέχει την αιχμή του δόρατος της μόδας — όχι μόνο με σχέδια που ξεπερνούν τα όρια, φτιαγμένα από φύλλα μπανάνας και κόκκους κακάο, αλλά και ξεχωρίζοντας ως μία από τις σπάνιες ανεξάρτητες προσωπικότητες της υψηλής ραπτικής. Θολώνοντας τα όρια μεταξύ της βιολογίας, της τέχνης και του design, η Van Herpen έχει χτίσει μια κληρονομιά ανεξάρτητα από τους ισχυρούς οίκους πολυτελείας που κυριαρχούν στο Παρίσι.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η συλλογή που παρουσίασε τη Δευτέρα 7 Ιουλίου 2025 στην Εβδομάδα Υψηλής Ραπτικής του Παρισιού, «Sympoiesis», έμοιαζε με την κορύφωση των ακούραστων πειραματισμών της: Μια επίδειξη που τόλμησε να παρουσιάσει τα ρούχα ως οργανισμούς και ως τεχνουργήματα. Σε έναν σκιώδη χώρο στο Παρίσι, η Van Herpen παρουσίασε μια σειρά από αραχνοΰφαντα φορέματα φτιαγμένα από εναλλακτικές ίνες τόσο λεπτές και ασήμαντες που έμοιαζαν να έχουν φτιαχτεί από τον ίδιο τον αέρα.
Στην καρδιά της συλλογής, ένα φωτεινό «ζωντανό φόρεμα», φτιαγμένο από εκατομμύρια βιοφωταυγή φύκια. Τα φύκια, που ευδοκιμούσαν μέσα σε ένα ειδικά διαμορφωμένο πλέγμα θρεπτικών συστατικών, έλαμπαν σε ηλεκτρίκ μπλε αποχρώσεις σαν να είχαν έρθει απευθείας από τα βάθη της θάλασσας — προσφέροντας ένα απόκοσμο, σαγηνευτικό θέαμα που ξεπερνούσε τα απλά τεχνητά στοιχεία.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Παράλληλα, η Van Herpen παρουσίασε νυφικά φτιαγμένα από βιοπρωτεΐνη η οποία καλλιεργήθηκε σε εργαστήριο, μια φουτουριστική ιαπωνική ίνα που είναι βιοδιασπώμενη και ανακυκλώσιμη.
Η εντυπωσιακή επίδειξη υπογράμμισε επίσης ένα σπάνιο κατόρθωμα στη σύγχρονη υψηλή ραπτική: την ανεξαρτησία. Σε έναν κόσμο όπου οι περισσότεροι σχεδιαστές βασίζονται σε ομάδες δισεκατομμυρίων δολαρίων για να χρηματοδοτήσουν τα όνειρά τους, η Van Herpen στέκεται σχεδόν μόνη της, ευδοκιμώντας έξω από τη λαβή γιγάντων όπως η LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton και η Kering.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Αξιοποιώντας ζωντανούς οργανισμούς και υφάσματα που διευρύνουν τα όρια, η τελευταία συλλογή της Van Herpen διπλασίασε το χαρακτηριστικό της ήθος: η υψηλή ραπτική όχι μόνο ως θέαμα ή δεξιότητα, αλλά ως ένα ανοιχτό ερώτημα – προς τα που μπορεί να κινηθεί η μόδα σε συνάρτηση με τη φύση στη συνέχεια;