Ξεκινούν επίσημα την Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου και για δύο εβδομάδες η καρδιά της Αθήνας χτυπά στο ρυθμό τους. Οι Νύχτες Πρεμιέρας, ο σπουδαίος θεσμός και το σημαντικότερο διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου στης Αθήνας επιστρέφουν για 29η χρονιά στους κινηματογράφους Άστορ, Άστυ, Δαναός 1 & 2, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, στο αγαπημένο μας Ιντεάλ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στο Παλλάς για να ομορφύνουν τις νύχτες μας και να πλουτίσουν τις κινηματογραφικές γνώσεις μας, να ανοίξουν το μυαλό, τα αυτιά και τα μάτια μας σε παλιές και νέες πληγές, σε παλιούς και νέους θρύλους. Στο εντυπωσιακό και πλούσιο πρόγραμμά τους, κεντρική θέση έχουν οι ταινίες με φεμινιστική ούγια, τις οποίες σας προτρέπουμε να παρακολουθήσετε. Δείτε εδώ αναλυτικά που και πότε προβάλλονται.

ΜΗΤΕΡΑ, ΠΑΤΡΙΔΑ (MATRIA) σε σκηνοθεσία Αλβάρο Γκάγκο

Η Ραμόνα τρέχει, καθαρίζει, βρίζει, φροντίζει, φουμάρει και φρικάρει, κρατώντας έναν ολόκληρο κόσμο στα χέρια της, με φόβο Θεού, αφού από στιγμή σε στιγμή κινδυνεύει να καταρρεύσει. Εγκλωβισμένη σε ένα βροχερό παραθαλάσσιο χωριό κάπου στην Ισπανία, η Ραμόνα είναι επικεφαλής συνεργείου καθαρισμού σε εργοστάσιο που αλλάζει χέρια, με αποτέλεσμα ο μισθός της να μειωθεί ξαφνικά στο μισό. Είναι η μόνη που τολμάει να εναντιωθεί στα αφεντικά και να τα βροντήξει, μαρκάροντας την αφετηρία ενός αγώνα δρόμου που κόβει την ανάσα. Το «Μητέρα, Πατρίδα» είναι το πορτρέτο μιας εργάτριας, μιας μάνας αλλά και ενός τόπου που δεν σου επιτρέπει να είσαι γυναίκα. Η Μαρία Βάσκες δίνει μια θριαμβευτική ερμηνεία σε ένα απρόσμενο ισπανικό δράμα με έντονους απόηχους Κεν Λόουτς, που συγκρούεται με την πατριαρχία με όλο του το είναι.

 

HOW TO HAVE SEX σε σκηνοθεσία Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ

Μια νεαρή κοπέλα ταξιδεύει με τις φίλες της στα Μάλια για να ζήσει την all inclusive διονυσιακή εμπειρία του ελληνικού καλοκαιριού. To σχέδιό της είναι σχετικά απλό: κλάμπινγκ, άφθονο αλκοόλ, γνωριμίες. Ετοιμάζεται για τις καλύτερες διακοπές τις ζωής της, ένα γεγονός όμως το τελευταίο βράδυ είναι αρκετό για να γκρεμίσει τα εφηβικά της όνειρα. Το μεγάλο μήκους ντεμπούτο της Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ ανακοινώνει ένα τεράστιο ταλέντο, μια σκηνοθέτιδα με σπάνια ικανότητα να εντοπίζει τη δύναμη κάθε στιγμής στις σιωπές που κατοικούν στο μάτι ενός αισθητηριακού κυκλώνα. Ακόμη περισσότερο, αξιοποιώντας στο έπακρο τη φανταστική πρωταγωνίστριά της, μέσα από μία σπουδή στη συναίνεση λέει μια αλήθεια που δεν έχει ξαναειπωθεί στο σινεμά. Βραβείο καλύτερης ταινίας στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του φετινού Φεστιβάλ Καννών.

 

ΡΙΣΕΛΙΕ (TEMPORARIES, RICHELIEU) σε σκηνοθεσία Πιέρ Φιλίπ Σεβινί
Έπειτα από έναν επώδυνο χωρισμό που την άφησε με τρομακτικά χρέη, η Αριάν αναγκάζεται να πιάσει δουλειά σε μια μονάδα επεξεργασίας σιτηρών ως ισπανόφωνη διερμηνέας για τους εποχιακούς εργάτες από τη Λατινική Αμερική. Καθώς αναλαμβάνει χρέη μεσάζοντα μεταξύ των εργαζομένων που υφίστανται τρομερή εκμετάλλευση κι απάνθρωπες συνθήκες εργασίας, και των ανωτέρων της, σύντομα θα διχαστεί ανάμεσα στη δική της επιβίωση και την παρόρμησή της να τους βοηθήσει. Με τη συνδρομή μιας υποδειγματικής πρωταγωνιστικής ερμηνείας και την ορμητικότητα ενός πρώιμου Κεν Λόουτς, ο πρωτοεμφανιζόμενος Πιερ-Φιλίπ Σεβινί καταθέτει ένα συνταρακτικό δράμα που βαδίζει με σιγουριά και άψογη ισορροπία ανάμεσα στον σκληρό ρεαλισμό και το συναίσθημα, για να μετουσιωθεί σε απαραίτητο σινεμά για την ανθρώπινη δουλεία του σήμερα.

 

20.000 ΕΙΔΗ ΜΕΛΙΣΣΩΝ σε σκηνοθεσία Εστιμπαλίθ Ουρεσόλα Σολαγούρεν

Μπορεί το καλοκαίρι να βρίσκεται προ των πυλών, όμως ένα οχτάχρονο τρανς κορίτσι προσπαθεί να κατανοήσει τις σεισμικές αλλαγές που συντελούνται στον εύθραυστο εσωτερικό του κόσμο. Η μητέρα του στέκει ενθαρρυντικά στο πλευρό του, ο περίγυρος όμως αντιμετωπίζει την όλη συμπεριφορά του ως ένα παιδικό καπρίτσιο. Ωστόσο, στη διάρκεια ολιγοήμερων διακοπών στη χώρα των Βάσκων, μέσα από τη συναναστροφή του με συγγενείς λιγότερο ή περισσότερο ανοιχτόμυαλους, το γενναίο κοριτσάκι θα προσπαθήσει να βρει τον εαυτό του και να τον συστήσει από την αρχή στους άλλους. Κι αυτό το εγκάρδιο, γεμάτο τρυφερότητα ντεμπούτο, με την καταπληκτική ερμηνεία της μικρής Σοφία Οτέρο που τιμήθηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου, μετατρέπεται από γλυκύτατη ιστορία ενηλικίωσης σε μια οικουμενικής σημασίας δήλωση για το δικαίωμα καθενός ανθρώπου να ορίζει την ταυτότητά του και να αγαπιέται γι’ αυτό που πραγματικά είναι. Όχι γι’ αυτό που οι άλλοι περιμένουν να είναι.

 

ΜΗΝ ΠΕΤΑΞΕΙΣ ΤΙΠΟΤΑ (HOARD) σε σκηνοθεσία Λούνα Καρμούν

Η 10χρονη Μαρία ζει με τη μαμά της στο Λονδίνο του 1984, σε ένα σπίτι γεμάτο σκουπίδια και αγάπη. Παρά την ψύχωση που ορίζει τη ζωή της, η Σύνθια είναι αφιερωμένη στην κόρη της, μαζεύοντας άχρηστα αντικείμενα για να της τα προσφέρει σε ένδειξη απόλυτης αφοσίωσης. Μέχρι που μια μέρα η Μαρία ξεριζώνεται βίαια από το ονειρικό σκουπιδοφρούριο της παιδικής της ηλικίας, για να παραδοθεί στα χέρια μιας τρυφερής θετής μητέρας και μιας πιο φυσιολογικής ενηλικίωσης. Όταν όμως ένας παλιός γνώριμος εμφανίζεται από το παρελθόν, οι κρυφές πληγές έρχονται ξανά στην επιφάνεια. Οι συσχετισμοί με το περσινό «Aftersun» ίσως αποβούν αναπόφευκτοι, όμως αυτό το εντελώς παράτολμο και πρωτότυπο ντεμπούτο αναγγέλλει τον ερχομό ενός μεγάλου σκηνοθετικού ταλέντου με επιρροές από το σινεμά του Νιλ Τζόρνταν και της Άντρεα Άρνολντ. Εκπληκτική ερμηνεία από τη νεοφερμένη πρωταγωνίστρια, ο Τζόζεφ Κουίν του «Stranger Things» στον πρώτο του πραγματικά σοβαρό ρόλο και μια αίσθηση μαγείας που δεν λέει να ξεκολλήσει από το δέρμα σου. Τέσσερα βραβεία στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βενετίας.

 

SHAYDA σε σκηνοθεσία Νούρα Νασιαρί

Με μια έξοχη ερμηνεία από την Ζαρ Αμίρ Εμπραχίμι («Ιερή Αράχνη»), το «Shayda» φέρει το όνομα της θαρραλέας ηρωίδας του: μιας Ιρανής μετανάστριας που κρύβεται με την κορούλα της σε μια δομή φιλοξενίας γυναικών στην Αυστραλία, προκειμένου να ξεφύγει από τον κακοποιητικό της σύζυγο. Η θέση της είναι δύσκολη: Αν γυρίσει στην πατρίδα της, θα χάσει την κηδεμονία του παιδιού της. Αν μείνει στην Αυστραλία, ο άντρας της δεν πρέπει να μάθει για το κρησφύγετό της έως ότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες της για διαζύγιο. Ολομόναχη στην προσπάθειά της να ορίσει μια καλύτερη ζωή, η Σέιντα μαθαίνει να υψώνει ανάστημα άφοβη απέναντι σε έναν σκληρό κόσμο, πλημμυρίζοντας συγκινητικά με την ορμή της το αξιόλογο αυτό ντεμπούτο. Υποβολή της Αυστραλίας για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας, Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ του Σάντανς.

 

ΤΟ ΘΗΡΙΟ (THE BEAST) σε σκηνοθεσία Μπερτράν Μπονελό

Μια γυναίκα και ένας άντρας συναντιούνται μυστηριωδώς, ξανά και ξανά, σε διαφορετικές χρονικές περιόδους και τόπους. Τους βρίσκουμε σε μια έπαυλη του Παρισιού το 1910, έπειτα στο Λος Άντζελες του 2014 και αργότερα σε μια δυστοπική γαλλική πρωτεύουσα, το 2044, στο εσωτερικό ενός κλαμπ. Τη γυναίκα (Λεά Σεντού) βασανίζει μονίμως το προαίσθημα ότι κάτι άσχημο αναμένεται να συμβεί. Ο άντρας (Τζορτζ ΜακΚέι) την καθησυχάζει και της ζητά να του αφεθεί. Κάθε φορά που συναντιούνται, το προαίσθημα βγαίνει με κάποιο τρόπο αληθινό. Κι ο Μπερτράν Μπονελό, ένας από τους πιο αντισυμβατικούς σκηνοθέτες του μοντέρνου σινεμά, μεταμορφώνει μια πανέμορφη νουβέλα του Χένρι Τζέιμς σε κάτι αναπάντεχο: ένα σκοτεινό, εγκεφαλικό και πέρα για πέρα συναρπαστικό sci-fi παραμύθι που διατρέχει παρελθόν και μέλλον ψάχνοντας απαντήσεις για τα μεγάλα αινίγματα της ερωτικής έλξης και της ανθρώπινης ύπαρξης, κόντρα σε έναν ραγδαία εξελισσόμενο κόσμο.

 

ΠΛΑΣΜΑ (CREATURA) σε σκηνοθεσία Ελένα Μαρτίν

Η Μίλα και ο Μαρσέλ είναι για τους γύρω τους το τέλειο ζευγάρι. Όταν όμως μετακομίζουν επιτέλους μαζί, ανακαλύπτουν ότι η ερωτική επιθυμία έχει πια εξαντληθεί ανάμεσά τους. Ανίκανη να εξηγήσει στο σύντροφό της τι ακριβώς της συμβαίνει, η Μίλα προσπαθεί να ανακαλέσει τη σεξουαλική της αφύπνιση από τα παιδικά της χρόνια μέχρι την εφηβεία της. Αναλαμβάνοντας θαρραλέα χρέη σκηνοθέτη, σεναριογράφου και πρωταγωνίστριας, η Ελένα Μαρτίν ξεγυμνώνει κυριολεκτικά και μεταφορικά τον εαυτό της και ιχνηλατεί με τόλμη και ψυχαναλυτική διάθεση το χρονικό μιας καθυστερημένης σεξουαλικής ενηλικίωσης, για να αποκαλύψει τη συσσώρευση ταπεινώσεων και ανείπωτων συναισθημάτων μιας γυναίκας που αναζητά ακόμα την αυθεντική επιθυμία της. Συμμετοχή στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών του Φεστιβάλ Καννών.

 

PRISCILLA σε σκηνοθεσία Σοφία Κόπολα

Μια φορά κι έναν καιρό, όπως περίπου συμβαίνει στα παραμύθια, μια συνεσταλμένη έφηβη βρέθηκε σε μια θέση που θα ζήλευαν εκατομμύρια κορίτσια: Έγινε εκλεκτή της καρδιάς του Έλβις Πρίσλεϊ, του μεγαλύτερου ποπ ειδώλου του 20ού αιώνα, κι αργότερα γυναίκα του. Και έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα; Όχι ακριβώς. Η Κόπολα συνοψίζει την ανορθόδοξη ενηλικίωση της Πρισίλα Πρίσλεϊ από τα 17 της μέχρι τα 27 χρόνια πλάι σε έναν κυκλοθυμικό Βασιλιά, σε ένα παλάτι που έμελλε να γίνει το χρυσό κλουβί της. Βασισμένη στα απομνημονεύματά της, η ταινία ξεκινά ως πραγματοποίηση μιας ροζ φαντασίωσης και συνεχίζεται με ένα κορίτσι το οποίο, με όση απογοήτευση συνειδητοποιεί ότι οι ερωτικές μπαλάντες τελειώνουν με δάκρυα, με άλλη τόση αυτοπεποίθηση μαθαίνει να μην πιστεύει στις φανταστικές αγάπες. Βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας για την πρωταγωνίστρια, Κέιλι Σπέινι, παρτενέρ της ο ανερχόμενος Τζέικομπ Ελόρντι («Euphoria»).

 

THE ROYAL HOTEL σε σκηνοθεσία Κίτι Γκριν

Όταν ξεμένουν από λεφτά, δύο νεαρές Αμερικανίδες που κάνουν τις διακοπές τους στην Αυστραλία καταλήγουν στο «Royal Hotel», μια παμπ στη μέση του πουθενά που εξυπηρετεί τους μεταλλωρύχους της κοντινής κωμόπολης. Γρήγορα γίνεται σαφές πως οι κοπέλες αποτελούν ατραξιόν, μονοπωλώντας το ενδιαφέρον των πελατών. Απομονωμένες σε έναν εφιάλτη όπου δεν μπορούν να εμπιστευτούν κανέναν, οι δύο φίλες πρέπει να αντέξουν τον αντρικό κλοιό που σφίγγει όλο και πιο απειλητικά γύρω τους. Εκλεκτικός συγγενής του «Walkabout», το φιλμ ακροβατεί μεταξύ τρόμου και ψυχολογικού θρίλερ, στοχεύοντας στα ένστικτα του θεατή. Η ανερχόμενη Κίτι Γκριν χειρίζεται μαεστρικά τους μηχανισμούς του είδους, για να πυροδοτήσει μια πραγματική φεμινιστική βόμβα.

 

ΤΖΟΑΝ ΜΠΑΕΖ: ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΗ ΦΩΝΗ ΜΟΥ | JOAN BAEZ I AM A NOISE σε σκηνοθεσία Κάρεν Ο’ Κόνορ

Θρυλική εκπρόσωπος της φολκ, κορυφαία τραγουδοποιός, ακούραστη ακτιβίστρια και διαχρονικό είδωλο μιας ριζοσπαστικής εποχής, η Τζόαν Μπαέζ εξομολογείται σταθμούς της ζωής και της καριέρας της, καθώς περιοδεύει με την οριστικά αποχαιρετιστήρια τουρνέ της. Η τελευταία αυτή λεπτομέρεια δίνει έναν αέρα ελεγειακό σε μια γενναιόδωρη ταινία η οποία αφήνει να παρελάσουν εμβληματικά γεγονότα της αμερικανικής Ιστορίας του 20ού αιώνα μέσα από την περίπτωση μιας σπουδαίας μουσικού, την πολιτική της αφύπνιση, τις κοινωνικές μάχες που την προσδιόρισαν, τον Μπομπ Ντίλαν «που της ράγισε την καρδιά», όλα κομμάτια σε ένα πολύτιμο αρχειακά και συναισθηματικά ανθρώπινο ψηφιδωτό.

 

Η ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΚΑΠΝΙΣΤΗΣ ΣΑΟΥΝΑΣ (SMOKE SAUNA SISTERHOOD) σε σκηνοθεσία Άννα Χιντς

Μια ανώνυμη γυναικεία αδελφότητα συνευρίσκεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα στην αχλή μιας παραδοσιακής ξύλινη σάουνας, κάπου στα βάθη ενός μαγικού εσθονικού δάσους. Οι κουβέντες μεταξύ των γυναικών κυλούν σαν νεράκι, καθώς οι εποχές εναλλάσσονται και τα τοπικά έθιμα βρίσκουν τόπο ανάμεσα στις διηγήσεις. Το «Smoke Sauna Sisterhood» χαράζει έναν δικό του χάρτη πάνω στα κορμιά και τις ψυχές τους, ξεκινώντας σχεδόν ανώδυνα με έρωτες και προσωπικές αναζητήσεις, και φτάνοντας σε απρόσμενα κρεσέντα σεξουαλικής κακοποίησης. Τα εθνογραφικά ιντερλούδια ανάμεσα στις αχνισμένες εξομολογήσεις, όπου οι γυναίκες βουτάνε στο παγωμένο νερό και αφήνονται στην αγκαλιά της φύσης, σαν σύγχρονες νεράιδες, προσφέρουν μια ανάπαυλα στον πατριαρχικό εφιάλτη που λέγεται σύγχρονη ζωή και μας επιτρέπουν να ονειρευτούμε έναν κόσμο αλλιώς. Βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ του Σάντανς και στην τελική ευθεία για τα Όσκαρ.

VARIETY σε σκηνοθεσία Μπέτι Γκόρντον

Νεαρή δημοσιογράφος γνωρίζει από πρώτο χέρι τον περιθωριακό κόσμο των πορνοσινεμά και των sex shops της Νέας Υόρκης όταν πιάνει δουλειά ως ταμίας σε ένα τσοντάδικο. Ο τυπικά ανδροκρατούμενος και συνομωτικός αυτός κόσμος τής ασκεί τρομερή έλξη και εγείρει αθέατες ερωτικές της πλευρές, όταν όμως ένας πλούσιος θαμώνας της αίθουσας αρχίσει να της γίνεται εμμονή, η ζωή της εκτροχιάζεται προς σκοτεινά μονοπάτια. Από τα μέχρι πρότινος ανεξερεύνητα διαμάντια του ανεξάρτητου σινεμά της δεκαετίας του ’80, το συναρπαστικό «Variety» είναι ένας φεμινιστικός «Ταξιτζής»: ένα παράξενο και ατμοσφαιρικό νουάρ στο οποίο μια άφοβη γυναίκα κερδίζει το δικαίωμα στο βλέμμα της, ανατρέπει τα στερεότυπα, γίνεται από θήραμα κυνηγός και ορίζει μόνη τις φαντασιώσεις της, χαράζοντας έναν επικίνδυνο δρόμο που περνά από τις κακόφημες γειτονιές και τις γεμάτες κίνδυνο νύχτες μιας άγρυπνης μεγαλούπολης.
Επετειακή προβολή 40 ετών από την πρώτη κυκλοφορία της ταινίας με ολοκαίνουργια κόπια.

 

ΑΓΓΕΛΟΣ ΕΚΔΙΚΗΣΗΣ (MS .45) σε σκηνοθεσία ‘Ειμπελ Φεράρα

Μια συνεσταλμένη βωβή γυναίκα πέφτει θύμα βιασμού δύο φορές μέσα σε διάστημα μερικών ωρών. Τυφλωμένη από το μίσος και το σοκ της τραυματικής της εμπειρίας, θα μεταμορφωθεί σε αισθησιακό εξολοθρευτή άγγελο και θα ξεχυθεί στους σκοτεινούς δρόμους της Νέας Υόρκης, σκορπώντας το θάνατο σε κάθε δυνητικά απειλητικό αρσενικό που θα βρεθεί στο διάβα της. Ο Έιμπελ Φεράρα αντιστρέφει τους ρόλους θύτη και θύματος, και υιοθετεί την οπτική μιας αθώας νεαρής γυναίκας που αποφασίζει να πάρει τον νόμο στα χέρια της, μετατρέποντας το φαλλικό 45άρι του τίτλου σε φετιχιστικό όργανο θηλυκής οργής απέναντι σε κάθε υπόνοια σωβινιστικής απειλής. Με μια αποστομωτική ερμηνεία από τη σαγηνευτικής ομορφιάς και μόλις 19χρονη τότε, Ζόι Λουντ, αυτό το στυλάτο, προκλητικό και υπερβίαιο φεμινιστικό μανιφέστο παραμένει μια από τις εξέχουσες exploitation ταινίες των ’80s.

Περισσότερα στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Φεστιβάλ

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below