Την τελευταία φορά που πήγα στο γραφείο, δηλαδή σε ένα γραφείο με διαφορετική διεύθυνση από αυτή του σπιτιού μου και με ζωντανούς οργανισμούς που δεν ήταν οι γάτες μου, είχαμε 2016. Πού είναι τα χρόνια, ωραία χρόνια.

Στην αρχή το σοκ της αλλαγής ήταν μεγάλο: δούλευα σε γραφεία μεγάλων εταιρειών, με εκατοντάδες συναδέλφους, από το 2002 που τελείωσα το λύκειο. Αλλά τέσσερα χρόνια μετά, μπορώ να σου πω με το χέρι στην καρδιά ότι το #μένουμεσπίτι δεν το αλλάζω με τίποτα. Σε κάθε εκδοχή του. Το τελευταίο εξάμηνο μάλιστα, το γραφείο μου είναι ένα ξύλινο σπιτάκι στη μέση μιας φάρμας. Εδώ το social distancing το λέμε απλώς “Δευτέρα”.

Όλα αυτά για να σου πω το εξής: μπορεί αυτό το διάστημα που πρέπει να δουλέψεις από το σπίτι να σου φαίνεται δύσκολο, αλλά σου υπόσχομαι οτι θα τα καταφέρεις.

Αρκεί να μην κάνεις τα δικά μου λάθη.

Βλέπεις, το πρόβλημα με το working from home, είναι ότι απαιτεί μεγαλύτερο αυτοέλεγχο απ’ ό,τι το να έχεις συγκεκριμένο ωράριο σε ένα γραφείο και μετά να πηγαίνεις σπίτι σου κάποια στιγμή της ημέρας (ή της νύχτας). Κι εγώ γενικά με τον αυτοέλεγχο δεν έχω υπάρξει πολύ φίλη στο παρελθόν. Αλλά πλέον έχω αναπτύξει ένα σύστημα που πάνω-κάτω λειτουργεί. Αν μη τι άλλο μου επιτρέπει να παλαντζάρω πολλούς διαφορετικούς freelance πελάτες, σπουδές στο πανεπιστήμιο, δουλειές στο σπίτι (όταν δεν τις φορτώνω στο έτερον ήμισυ) και ανελλιπή παρακολούθηση τουλάχιστον τριών διαφορετικών σήριαλ με σουπερήρωες. Φυσικά εμένα μου πήρε τέσσερα χρόνια να βρω το ρυθμό μου. Εσύ που έχεις μόνο (ελπίζω και εύχομαι) δύο βδομάδες στην απομόνωση, καλύτερα να διαβάσεις παρακάτω ώστε να μην κάνεις τα ίδια rookie mistakes με μένα στην αρχή.

Βασικά λάθη που πρέπει να αποφύγεις όταν δουλεύεις από το σπίτι:

 

  1. Μην πηγαίνεις κατευθείαν απ το κρεβάτι στο λάπτοπ.

Όταν είχες ένα γραφείο να πας, είχες και μια διαδρομή να ακολουθήσεις το πρωί. Και άρα, μια ρουτίνα που έδινε χρόνο στο μυαλό και στο σώμα σου να κάνουν catch up πριν αρχίσεις τη δουλειά. Τώρα όμως δε χρειάζεται να σηκωθείς μια ώρα νωρίτερα για να φας πρωινό, να ντυθείς και να πάρεις το αμάξι ή τα ΜΜΜ. Και ξαφνικά το να περάσεις αυτή την έξτρα ώρα στο κρεβάτι σου γίνεται τρομερά ελκυστικό… Μην το κάνεις, αντιστάσου. Προσπάθησε να σηκωθείς και να κάνεις λίγη γυμναστική, διαλογισμό, ή απλά ένα ντους. Διάβασε μια εφημερίδα με τον καφέ σου ή ένα κεφάλαιο από κάποιο βιβλίο. Και κυρίως, φάε πρωινό. Οκ τώρα σου επιτρέπω να ανοίξεις το λαπτοπ.

 

  1. Μην ξεχνάς την καημένη τη μέση σου

Οι καρέκλες στο γραφείο τέλειες δεν ήταν. Όμως τουλάχιστον εκεί δεν ήσουν ημιξαπλωμένη, με τα πόδια διπλωμένα ανακούρκουδα όλη μέρα (γιατί σε έβλεπε κόσμος). Ένας από τους περίπου 100 λόγους που το να δουλεύεις από τον καναπέ είναι κακή ιδέα, έχει να κάνει με το μυοσκελετικό σου σύστημα. Ξέρω, είναι ωραία και μαλακά τα μαξιλάρια. Κι εγώ πέφτω στον έρωτα τους συχνά. Όμως πρέπει να θυμάσαι να σηκώνεσαι, έστω μια φορά κάθε 1-2 ώρες και να κάνεις λίγο stretching.

 

  1. Μην αφήνεις το φαγητό σου στην τύχη.

Στο γραφείο έφερνες ταπεράκι. Που σημαίνει: είχες κάτσει και προγραμματίσει το φαγητό της εβδομάδας, το είχες μαγειρέψει και χωρίσει σε μερίδες. Όταν όμως δουλεύεις δυόμιση βήματα μακριά από το ψυγείο, είναι εύκολο να σκεφτείς “έλα μωρέ θα μαγειρέψω κάτι όταν πεινάσω”. Το πρόβλημα με αυτή τη λογική; Όταν πεινάς ήδη, το να μαγειρέψεις κάτι φαντάζει απείρως δυσκολότερο από το να κάνεις μερικά κλικ στο κινητό ή το λαπτοπ σου και να έρθει το φαΐ στην πόρτα σου. Trust me on this. Οκ δε λέω να μην παραγγείλεις ποτέ delivery κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Απλά προσπάθησε να μην παραγγείλεις συχνότερα απ’ όσο θα παράγγελνες προ κορωνοιού.

 

  1. Μη μιλάς για δουλειά στα social

Τα social media, ειδικά αυτό τον καιρό που όλοι νιώθουν την ανάγκη να πουν το μακρύ τους και το κοντό τους, είναι παγίδα θανάτου για το time management σου. Αν πρέπει λοιπόν να συνεννοηθείς με συνεργάτες, μην το κάνεις μέσω FB Messenger. Καλύτερα email ή μια ειδική πλατφόρμα remote επικοινωνίας όπως το Slack ή το Zoom, που δεν μπορεί να σε παγιδεύσει με βιντεάκια με κουτάβια, συνταγές μαγειρικής και memes για τον κορονοϊό.

 

  1. Μην χάνεις την αίσθηση του χρόνου

Όταν δουλεύεις από το σπίτι νομίζεις πως έχεις περισσότερο χρόνο στη διάθεση σου. Όμως σου έχω νέα: η δουλειά θα πάρει πάντα το χρόνο που έχεις να της διαθέσεις, αν όχι περισσότερο. Ο μόνος τρόπος να τελειώσεις κάποια στιγμή με τα tasks και να μη σε πάρει το βράδυ, είναι να δουλεύεις με timer. Υπάρχουν διάφορες εφαρμογές (πχ The pomodoro method) που σε βοηθούν να μπεις σε work mode για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Υπάρχουν επίσης browser extensions που μπλοκάρουν “επικίνδυνα” σάιτ (πχ το Ινσταγκραμ) στα οποία ενδέχεται να χάσεις χρόνο σκρολάροντας ενώ υποτίθεται δουλεύεις.

Γενικά ο χρόνος σου είναι πολύτιμος, ειδικά όταν δουλεύεις από το σπίτι. Προστάτευσε τον όπως προστατεύεις την υγεία σου.