Σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα μετά τον τραγικό θάνατο της Carolyn Bessette – Kennedy, η σύγχρονη μόδα εξακολουθεί να επηρεάζεται από το προσωπικό στιλ ενός κοριτσιού που μεγάλωσε στο Connecticut, παντρεύτηκε έναν άνθρωπο που κατά πάσα πιθανότητα θα γινόταν μία μέρα Πρόεδρος των ΗΠΑ και που στη σύντομη διάρκεια της ζωής της δεν έκανε τίποτα άλλο εκτός από την απολαμβάνει όσο γινόταν πιο μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.

Ron Galella/Ron Galella Collection via Getty Images

Για τους λάτρεις του μινιμαλισμού και της ήσσονος προσπάθειας στο καθημερινό ντύσιμο, με την καλή της έννοια, αυτή που προσομοιάζει στη διακριτική πολυτέλεια και δεν ψέγει την απλότητα ως την έλλειψη ενδιαφέροντος ως προς τις τάσεις, η Carolyn Bessette – Kennedy αποτελεί το απόλυτο σημείο αναφοράς, όχι μόνο για τα 90s, που προσπάθησαν να αποτινάξουν – ως ένα βαθμό – από πάνω τους τη σχεδιαστική εξτραβαγκάντζα της προηγούμενης δεκαετίας, αλλά και για το καθημερινό και επίσημο ντύσιμο εν γένει. Στην περίπτωσή της, παρότι το υλικό που έχουμε διαθέσιμο από τις εμφανίσεις της είναι σχετικά περιορισμένο, το στιλ φαίνεται να έπαιρνε ένα νόημα άχρονο, διακριτικό αλλά και δυναμικό, επιμελημένο αλλά και αυθόρμητο. Με την ίδια ευκολία φαίνεται πως κυκλοφορούσε ξυπόλητη με λυτά μαλλιά, ένα τζιν κι ένα μπλουζάκι περπατώντας σε μία ξύλινη προκυμαία, ώστε να επιβιβαστεί στο οικογενειακό σκάφος ή με ένα στενό βραδινό φόρεμα, παπούτσια Manolo Blahnik και sleek κοτσίδα, για να δώσει το παρών σε κάποια φιλανθρωπική εκδήλωση της Νέας Υόρκης.

Τι θα συνέβαινε αν η Carolyn Bessette – Kennedy ζούσε μέχρι σήμερα;

Η απάντηση είναι η ίδια με αυτή στο ερώτημα «πώς θα είχε επηρεαστεί η βιομηχανία της μόδας αν ζούσε ακόμα η Lady Diana Spencer». Κανείς δεν μπορεί να ξέρει. Οπότε ας παραμείνουμε σε όσα ήδη γνωρίζουμε, στον τρόπο με τον οποίο η Carolyn Bessette – Kennedy επηρέασε τη μόδα, όχι μόνο των σύγχρονών της, αλλά και μίας μεγάλης μερίδας ανθρώπων που ζουν σήμερα, ντύνονται σαν εκείνη και ίσως δεν γνωρίζουν καν ποια ήταν.


Η θητεία της στον οίκο Calvin Klein, που κυριάρχησε τη δεκαετία του 1990 στη μόδα και την κουλτούρα εν γένει, ήταν σίγουρα ένα στοιχείο που επηρέασε βαθιά το στιλ της Carolyn Bessette – Kennedy. Όταν βρίσκεσαι μέσα σε μία εκπλεπτυσμένη ντουλάπα, ακόμα και τυχαία να επιλέξεις τι θα φορέσεις, δεν υπάρχει περίπτωση να κάνεις λάθος. Ή και όχι – κι εδώ υπεισέρχεται η προσωπική αίσθηση του στιλ που καλλιεργούσε με τα χρόνια η γυναίκα με τα ανοιχτόχρωμα χαρακτηριστικά που έλαμπε σε κάθε έξοδό της, ακόμα κι όταν επισκεπτόταν τον τσαγκάρη της περιοχής Tribeca, όπου ζούσε με τον John Kennedy πριν ακόμα παντρευτούν.


Η capsule γκαρνταρόμπα θα μπορούσε εύκολα να έχει πάρει το όνομα της Carolyn. Capsule, Carolyn, είναι δύο ονόματα που μοιάζουν έτσι κι αλλιώς.

Χωρίς να προέρχεται από ένα ιδιαίτερα πλούσιο οικονομικά υπόβαθρο, η Carolyn είχε καταλάβει από τα πρώτα χρόνια της ζωής της τι είναι αυτό που πρέπει να φορέσει κάποιος για να δείχνει όμορφα ντυμένος, να τραβάει τα βλέμματα αλλά και ταυτόχρονα να μην ξεχωρίζει ιδιαίτερα σε σχέση με τους άλλους. Αυτό από ένα σημείο και πέρα και συγκεκριμένα μετά το γάμο της με τον Kennedy, ίσως να το επιδίωξε για να μην γίνεται εύκολα στόχος των παπαράτσι. Κι αυτό, όμως, να μη συνέβαινε, θεωρούμε πως πάλι με παρόμοιο τρόπο θα ντυνόταν.


Ένα μαύρο καλοραμμένο παντελόνι, μία μαύρη μακριά φούστα, ίσως με κάποια σχεδιαστική λεπτομέρεια στο τελείωμά της, ένα λευκό ίσιο φόρεμα από μπουκλέ ύφασμα με ένα ευμέγεθες φερμουάρ, μία καμηλό φούστα, ένα κλασικό ζιβάγκο, ένα ζευγάρι nude σανδάλια, μαύρες slingback γόβες, σαγιονάρες, ψηλές μπότες στο χρώμα του κονιάκ και, πέρα και πάνω από όλα, ένα λευκό καλοφτιαγμένο πουκάμισο, ήταν μερικά από τα βασικά ρούχα που συνδύαζε μεταξύ τους η Carolyn Bessette – Kennedy, επιτυγχάνοντας κάθε φορά και από μία φίνα δημόσια εμφάνιση, η οποία αναπαραγόταν σε κάθε έντυπο της εποχής, χωρίς όμως ποτέ να συνοδεύεται από κάποια συνέντευξη ή έστω δήλωσή της.


Η απέριττη προσέγγισή της απέναντι στη μόδα ήταν συνώνυμη με την απουσία κοσμημάτων, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δε χρησιμοποιούσε αξεσουάρ που έλαμπαν, όπως το διάσημο κροσέ μεταλλικό τσαντάκι που κράτησε στην έξοδο στο Whitney Museum όπου φόρεσε το κλασικό λευκό της πουκάμισο με τη μακριά μαύρη φούστα. Τα γυαλιστερά γάντια με το στράπλες μαύρο φόρεμα, μετέφραζαν το πληθωρικό, μεταπολεμικό στιλ της Rita Hayworth στη Gilda, στο σήμερα. Κι όταν λέμε σήμερα, εννοούμε και το τώρα, όχι μόνο τα 90s.

Κάθε κομμάτι που έπεφτε στα χέρια της Carolyn μπορούσε να αναβαθμιστεί με μία δύο απλές κινήσεις.

Το πουκάμισο της δουλειάς γινόταν βραδινό ρούχο. Η βαρετή μπεζ φούστα γινόταν καθημερινό statement ρούχο. Τα μαντίλια στο λαιμό της θύμιζαν την πεθερά της, Jackie O, την οποία ποτέ δε γνώρισε, χωρίς όμως να αντιγράφουν το δικό της στιλ, έχοντας ενσωματωθεί πλήρως στη νεοϋορκέζικη καθημερινότητα (ο Σκορπιός ήταν, εξάλλου, πολύ μακριά και δεν υπήρχε κανείς να τους προσκαλέσει εκεί έτσι κι αλλιώς). Φυσικά και διέθετε μία μεγάλη τσάντα Birkin και κλασικά loafers, δεν παρέλειπε όμως από καιρού εις καιρόν να εμφανίζεται με ένα κόκκινο μεσάτο παλτό, αφήνοντας το κλασικό μαύρο μακρύ κασμιρένιο πανωφόρι της κρεμασμένο μέχρι την επόμενη φορά που θα έβγαζε βόλτα το σκύλο της ή θα πήγαινε στον εορτασμό για τα 80 χρόνια από τη γέννηση του JFK.


Κατά πάσα πιθανότητα σε εκείνη χρωστάμε την ένταξη του animal print στο πρωινό ντύσιμο, αν βασιστούμε στο μπεζ – μαύρο παλτό που φορούσε συχνά, την κυριαρχία της απλής στέκας μαλλιών στα χτενίσματα των 90s, ακόμα και όσων τότε πηγαίναμε στο σχολείο, και, κυρίως, την εμπέδωση του ότι οι απλές γραμμές ενός outfit είναι αυτό που χρειάζεται ένας άνθρωπος για να αναδείξει την προσωπικότητά του μέσα από το ντύσιμό του.


Ακόμα και τον σχεδιασμό του νυφικού της φορέματος, παρότι η ίδια μπορούσε να απευθυνθεί σε οποιονδήποτε δημιουργό ανά τον κόσμο, τον ανέθεσε στον τότε ελάχιστα γνωστό Narcisso Rodriguez του οίκου Cerrutti. Ήξερε, αισθανόταν κι έκανε. Με ένα τζιν, ένα ζευγάρι γυαλιά ηλίου και ένα πανωφόρι έκανε τους πάντες να μιλούν γι’ αυτήν, κι αυτό συνεχίζεται, με πιο πρόσφατο παράδειγμα το βιβλίο της Sunita Kumar Nair, CBK: Carolyn Bessette Kennedy: A Life in Fashion, που κυκλοφόρησε στα ράφια των βιβλιοπωλείων σήμερα, 7 Νοεμβρίου 2023.

 

Ο αδόκητος θάνατός της λίγο πριν το Millenium άφησε ένα έθνος να πενθεί, τόσο για τους τρεις νεκρούς του αεροπορικού δυστυχήματος (εκείνη, ο John και η αδερφή της Lauren), όσο και για αυτά που συμβόλιζαν, το πέρασμα της Αμερικής στη νέα χιλιετηρίδα με τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις. Το πουκάμισο, ωστόσο, δεν έμεινε αδειανό. Το φορέσαμε και θα το φοράμε όλες για πάντα. Για την ακρίβεια από αυτό ξεκινάει η capsule γκαρνταρόμπα μας, ακόμα κι αν περιλαμβάνει ακόμα μόλις τρία ρούχα.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below