Ο κόσμος της όπερας αποτέλεσε τον φάρο για τα όνειρά της. Η σοπράνο Ναδίνα Τζιάτζιου που με την ορχηστρική σύνθεση «Ode to the abyss» βρέθηκε στους είκοσι φιναλίστ ανάμεσα στους χίλιους διαγωνιζόμενους από πενήντα οχτώ χώρες, που έφθασαν στον τελικό του διεθνούς διαγωνισμού FMC μιλά στο marieclaire.gr για τις τεράστιες δυσκολίες που ένας καλλιτέχνης της κλασικής μουσικής αντιμετωπίζει στην Ελλάδα, όλα όσα την εμπνέουν αλλά και όσα της δίνουν δύναμη για να δημιουργεί.

Με την σύνθεση «Ωδή στην άβυσσο – Ode to the abyss»  συμμετείχατε στο διεθνή διαγωνισμό FMC. Πόσο σημαντικό είναι για σας ότι ήσασταν στον τελικό των finalist ενός τόσο μεγάλου θεσμού;
Είμαι βαθύτατα συγκινημένη που κατάφερα να περάσω στην τελική φάση του διεθνή διαγωνισμού σύνθεσης FMC στην κατηγορία της ορχηστρικής μουσικής. Ο διαγωνισμός απαρτίζεται από 4 ξεχωριστές κατηγορίες και οι διαγωνιζόμενοι είμασταν από 58 χώρες του κόσμου. Ανάμεσα στους finalist και εγώ, ούσα η μοναδική Ελληνίδα ενώ οι περισσότεροι Finalist ήταν από τη Ιταλία και τις HΠΑ. Η επιτροπή του FMC απαρτίζεται από καταξιωμένους μουσικούς απ’ όλο τον κόσμο και χαίρομαι ιδιαίτερα ότι γνώρισαν και εκτίμησαν την δουλειά μου, κρίνοντάς την ικανή ως προτεινόμενη για βραβείο ανάμεσα από τόσους υποψήφιους . Το «Ωδή στην άβυσσο» είναι από τις αγαπημένες μου δημιουργίες, μια ορχηστρική σύνθεση σε κινηματογραφικό στυλ .Για να την ολοκληρώσω και ηχητικά στο στούντιο μου πήρε γύρω στα 2 χρόνια καθώς παίζουν αρκετά όργανα τις ορχήστρας. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ευχαριστήσω τον μουσικό μου παραγωγό και εξαιρετικό συνθέτη Θάνο Παπαδέλλη για την πολύτιμη στήριξη του όλα αυτά τα χρόνια καθώς και τους υπέροχους solist Yaroslav Tokarev στο βιολί και Ισιδώρα Κοψιδά στο Όμποε, για τις υπέροχες ερμηνείες τους .

Πότε ξεκινήσατε να γράφετε ορχηστρική μουσική;
Από μικρή ηλικία παράλληλα με τις σπουδές του κλασσικού τραγουδιού σπούδαζα και ανώτερα θεωρητικά (αρμονία , αντίστιξη ,φούγκα ) και Πιάνο. Προσπαθούσα να μάθω τις τεχνικές γραφής της ορχηστρικής τέχνης. Στην πορεία σπούδασα σύνθεση και Μουσικολογία στο ΕΚΠΑ έχοντας αξιόλογους καθηγητές, κάτι που βοήθησε πολύ στην απόκτηση γνώσεων ως προς την γραφή. Βέβαια ένας συνθέτης όσο ζει μαθαίνει και βελτιώνει την γραφή του με την συνεχή μελέτη αλλά και τις εμπειρίες που αποκτά. Πιο ώριμος συνθετικά βρίσκεις καλύτερα και το προσωπικό συνθετικό σου ύφος .

Τι σας εμπνέει;
Με εμπνέει πολύ η εικόνα, γι’ αυτό και οι συνθέσεις μου έχουν κινηματογραφικό χαρακτήρα, όπως και οι έντονες μεταβαλλόμενες καταστάσεις τις ζωής μου από την χαρά στη λύπη και αντίστροφα. Επίσης τα δύο αγοράκια μου αποτελούν σπουδαία πηγή έμπνευσης για εμένα.

Δεν είναι πρώτη φορά που διαγωνίζεστε σε ένα διεθνές φεστιβάλ. Έχετε συμμετάσχει ως σοπράνο στο διαγωνισμό Augusto Zabaroni Opera Lirico Concorso στη Νάπολη το 2011 και ως συνθέτρια στο Film music competition το 2016, όπως και στο FMC πέρυσι. Τι εμπειρίες λάβατε από αυτές τις συμμετοχές;
Ναι πράγματι, στο διαγωνισμό κλασικού τραγουδιού Augusto Zabaroni το 2011 στην Ιταλία συμμετείχα ως soprano και πέρασα επίσης στην τελική φάση του διαγωνισμού. Ήταν μια πολύτιμη εμπειρία για εμένα, γιατί καταξιωμένοι άνθρωποι του λυρικού θεάτρου που ήταν στην κριτική επιτροπή, άκουσαν την φωνή μου και με τίμησαν ιδιαίτερα που ανάμεσα από τόσες αξιόλογες φωνές των υπολοίπων διαγωνιζομένων με έκριναν ούσα υποψήφια για βραβείο. Γενικότερα όμως, στο κλασσικό τραγούδι είναι πιο αγχωτική η διαδικασία απ’ ότι στην σύνθεση διότι διαγωνίζεσαι δια ζώσης, όπου η επιτροπή είναι παρούσα μαζί με τους συμμετέχοντες. Ιδιαίτερα στην κατηγορία φωνής που ανήκω ( soprano coloratura) το ρεπερτόριο είναι πολύ απαιτητικό με ακραίες νότες στην ψηλή περιοχή. Οπότε αν έχεις και άγχος γίνεται ακόμα πιο δύσκολη η διαδικασία, πόσο μάλλον και για ένα διεθνές βραβείο. Στους διεθνής διαγωνισμούς σύνθεσης στέλνεις ηχητικά την σύνθεση σου με την παρτιτούρα εξ ‘αποστάσεως, οπότε δεν είναι τόσο αγχωτική η διαδικασία όμως θέλει πολύ δουλειά για να ολοκληρώσεις άρτια την δημιουργία σου ώστε να μπορεί να σταθεί επάξια. Οι εμπειρίες που έλαβα ήταν ότι αρκετός κόσμος γνώρισε την δουλειά μου αλλά και εγώ επίσης γνώρισα και παραδειγματίστηκα από την δουλεειά άλλων αξιόλογων διαγωνιζομένων. Επίσης όλα αυτά αποτέλεσαν σημαντικό εφόδιο για το χτίσιμο του βιογραφικού μου.

Έχετε κερδίσει υποτροφία συνθέσης για κινηματογραφική μουσική από το Berklee College of Music των Η.Π.Α. Φαντάζομαι ότι είναι πολύ σημαντικό να έχεις την τύχη να βρεθείς σε ένα πανεπιστήμιο αυτού του κύρους.
Τόσο η παραμονή μου στο Berklee College of music των H.Π.Α όσο και στο London studio Centre ήταν απίστευτα ωφέλιμη αλλά δυστυχώς σύντομη, διότι περιορίστηκα στα summer course, γιατί η υποτροφία καλύπτει μόνο τα δίδακτρα και όχι την διαμονή η οποία στην Βοστώνη είναι πολύ ακριβή. Δυστυχώς στην συγκεκριμένη χρονική στιγμή δεν μπορούσα να ανταπεξέλθω περισσότερο, παρ’ όλα αυτά θεωρώ πως απέκτησα σημαντικές και ωφέλιμες γνώσεις αλλά και εμπειρίες.

Δεχθήκατε πόλεμο στην πορεία σας;
Δεν δέχθηκα «ιδιαίτερο» πόλεμο, αλλά ούτε και αποδοχή στην Ελλάδα. Θεωρώ ότι δεν μου δόθηκαν οι ευκαιρίες που μου άρμοζαν σε αντίθεση με το εξωτερικό που με τίμησε αρκετές φορές με τις προκρίσεις στους διεθνείς διαγωνισμούς. Ήταν και ένας από τους λόγους που δημιουργήσαμε με τον Θάνο Ζήση τους Operatical. Βασιστήκαμε στις δικές μας δυνάμεις δείχνοντας τις ικανότητες μας ερμηνευτικά και δημιουργικά αποσπώντας επίσης τις καλύτερες κριτικές από τον διεθνή τύπο. Σ΄ αυτό το σημείο βέβαια η αποδοχή του κόσμου στην Ελλάδα ήταν συγκινητική αλλά και η στήριξη του εγχώριου τύπου.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίσατε στη διαδρομή σας;
Για δύο χρόνια περίπου είχα μείνει άνεργη ,κάτι που με είχε στεναχωρήσει ιδιαίτερα . Θεωρώ πως είμαι ένας ευσυνείδητος και συνειδητοποιημένος άνθρωπος στην τέχνη μου με ικανότητες και επαγγελματισμό, όπου προσπαθώ πάντα για το καλύτερο και πιστεύω ότι δεν μου άξιζε αυτή η αντιμετώπιση. Η αλήθεια είναι ότι δεν «χτύπησα» καμία πόρτα γιατί πιστεύω και σέβομαι την αξιοκρατία όμως θα μου άρεσε να εφαρμοζόταν και στην περίπτωση μου .

Πώς τις διαχειριστήκατε;
Έστελνα τις συνθέσεις μου σε παγκόσμιους διαγωνισμούς .

Είναι εύκολο για έναν καλλιτέχνη κλασσικής μουσικής να επιβιώσει;
Όχι είναι πολύ δύσκολο, ιδιαίτερα στην Ελλάδα. Εγώ βέβαια τώρα, παρ’ όλο που οι σπουδές μου είναι πάνω στην κλασσική μουσική άλλαξα πορεία τόσο με τους Operatical όσο και με τις συνθέσεις μου, που είναι σε κινηματογραφικό στυλ.

Μιλήστε μου για το συγκρότημα των Operatical που έχετε δημιουργήσει με το Θάνο Ζήση.

Φιλοσοφία του συγκροτηματός μας είναι να δημιουργήσουμε ένα μουσικό ταξίδι με πρωτότυπες συνθέσεις γραμμένες σε διαφορετικές γλώσσες και να προσεγγίσουμε ερμηνευτικά μ’ έναν ιδιαίτερο και σύγχρονο μουσικοθεατρικό τρόπο διαφορετικές μουσικές κουλτούρες και είδη μουσικής . Γενικότερα θέλουμε να κάνουμε το οπερατικό τραγούδι πιο προσιτό στο ευρύτερο κοινό, δίνοντας το προσωπικό μας στίγμα.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below