Για 10η συνεχή χρονιά, η ομάδα ανάλυσης δεδομένων και συμβουλευτικής του Business of Fashion, του κορυφαίου μέσου ενημέρωσης αφιερωμένο συγκεκριμένα στις εξελίξεις της βιομηχανίας της μόδας, σε συνεργασία με την συμβουλευτική εταιρεία McKinsey & Company εξέδωσαν το report τους που αφορά την τρέχουσα κατάσταση στην βιομηχανία και τις προβλέψεις για το επερχόμενο έτος. Το φετινό «The State of Fashion 2026: When The Rules Change» εξετάζει σημαντικές προκλήσεις και ευκαιρίες καθώς και τάσεις που φαίνεται να επηρεάζουν την διάθεση των καταναλωτών μέσα από την σκοπιά της παγκόσμιας οικονομίας, τις αλλαγές στην κατανάλωση αλλά και τη λειτουργία του χώρου της μόδας σήμερα.
View this post on Instagram
Παρακάτω, τα 10 θέματα που αναλύονται στην αναφορά:
Αναταράξεις λόγω δασμών
Οι δασμοί που έχουν επιβάλλει οι ΗΠΑ έχουν προκαλέσει αναταραχή στο παγκόσμιο εμπόριο και η βιομηχανία της μόδας δεν αποτελεί εξαίρεση. Με αυξανόμενο κόστος στους δασμούς και επιρροή σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμου και παραγωγής, οι εταιρείες αναγκάζονται να προσαρμοστούν αυξάνοντας τιμές, αναζητώντας περαιτέρω πηγές προμηθειών και αποτελεσματικότερη παραγωγή. Οι μεγαλύτεροι οίκοι έχουν πόρους και εργαλεία που θα τους επιτρέψουν να προσαρμοστούν γρηγορότερα, με το βάρος να πέφτει σε μικρές επιχειρήσεις που κινδυνεύουν να έρθουν αντιμέτωπες με ζητήματα επιβίωσης. Το 2026 προβλέπεται να είναι μια χρονιά που θα χρειαστεί ανθεκτικότητα.
Αλλαγές στο εργατικό δυναμικό
Η τεχνητή νοημοσύνη επιφέρει παγκόσμιες αλλαγές στο εργατικό δυναμικό καθώς αναμένεται να αντικαταστήσει ρόλους και ταυτόχρονα να γεννήσει νέους. Οι ηγέτες της βιομηχανίας χρειάζεται να ποντάρουν έντονα στην εκπαίδευση του υπάρχοντος δυναμικού τους και την ένταξη νέων ταλέντων καθώς και να έχουν μια ηχηρή ηγεσία που ασχολείται με την τεχνητή νοημοσύνη και το πως μπορούν να επωφεληθούν στο μέγιστο από την επέλαση της.
AI Shopper: Ο ψηφιακός σύμβουλος μόδας
Μερικά χρόνια πριν έμοιαζε απίθανο, αλλά πλεον συζητάμε για ψώνια με συνοδηγό την τεχνητή νοημοσύνη. Από την εύρεση brands μέχρι και την αγορά εκ μέρους του καταναλωτή, η τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται να είναι το πιο καίριο θέμα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες. Πως θα ξεχωρίσουν σε ένα περιβάλλον όπου η αναζήτηση δεν γίνεται από ανθρώπους αλλά από αλγόριθμους;
View this post on Instagram
Τα κοσμήματα σε άνθιση
Η πιο “ήσυχη” κατηγορία γίνεται η πιο ισχυρή. Τα κοσμήματα ξεπερνούν σε ανάπτυξη σχεδόν όλες τις άλλες κατηγορίες μόδας, καθώς οι καταναλωτές επενδύουν σε αντικείμενα με διαχρονικότητα, συμβολισμό και συναισθηματική αξία.
Είναι από τις λίγες κατηγορίες όπου η πολυτέλεια συνεχίζει να ανθίζει ακόμη και σε περιόδους αβεβαιότητας.
View this post on Instagram
Smart Frames: τα κλασικά γυαλιά αποκτούν AI
Η πιο αναπάντεχη άνοδος του report. Τα smart frames —έξυπνα γυαλιά με ενσωματωμένη AI— εξελίσσονται γρήγορα σε μια κατηγορία με τεράστιο εμπορικό δυναμικό.
Οι συνεργασίες με εταιρείες τεχνολογίας θα είναι καθοριστικές. Πρόκειται για το προϊόν που θα φέρει τη μόδα πιο κοντά από ποτέ στην καθημερινή τεχνολογία.
Η εποχή της ευεξίας γίνεται καθοριστική
Η ευεξία δεν είναι πλέον μια απλή κατηγορία lifestyle αλλά αποτελεί κεντρικό άξονα της εμπορικής ταυτότητας και συμπεριφοράς των καταναλωτών σήμερα. Οι εταιρείες που προσφέρουν συναισθηματική σύνδεση, χώρους τρίτης δραστηριότητας (third spaces, όπως για παράδειγμα τα καφε του Ralph Lauren ή retreats) και εμπειρίες που αγγίζουν την ψυχική υγεία και το self-care κερδίζουν την προσοχή και την εμπιστοσύνη των νέων αγοραστών.
View this post on Instagram
Αποτελεσματικότητα στο προσκήνιο
Με το κόστος να ανεβαίνει, η αποδοτικότητα γίνεται στρατηγική προτεραιότητα. Τεχνολογία, αυτοματοποίηση, data-driven αποφάσεις και smart inventory δεν είναι πολυτέλειες, αλλά η καρδιά του επιχειρηματικού μοντέλου. Οι εταιρείες που δεν θα αναθεωρήσουν τον τρόπο που παράγουν, διακινούν και προβλέπουν ζήτηση κινδυνεύουν να μείνουν πίσω.
Το second-hand ως πρώτη επιλογή
Το resale φαίνεται να έχει πάψει να είναι απλώς τάση αλλά πλέον βασική στρατηγική των καταναλωτών που θέλουν αξία, κυκλικότητα και προσιτή πολυτέλεια ενώ ταυτόχρονα αποθαρρύνονται από τις αστρονομικές τιμές των μεγάλων οίκων. Το παιχνίδι έχει ωφελήσει πλατφόρμες και αγορές που προωθούν την αγορά resale. Το δύσκολο κομμάτι αλλά και η μεγάλη ευκαιρία για τις εταιρείες είναι η οργάνωση, η ποιότητα, το μοντέλο κέρδους που θα τους επιτρέψει να είναι οι ίδιοι διακινητές τέτοιων κομματιών.
View this post on Instagram
Το παιχνίδι της ανόδου
Το 2026, τα brands ανεβαίνουν επίπεδο και στρέφονται στο affordable luxury, με στόχο να ξεχωρίσουν από τον υπερ-φθηνό ανταγωνισμό ή να κερδίσουν τον πρώην high-end καταναλωτή. Η αναβάθμιση ποιότητας και η δημιουργία ιδιαίτερων εμπειριών είναι στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν τους οίκους να ξεχωρίσουν και να ανέλθουν.
Η νέα ισορροπία της πολυτέλειας
Η πολυτέλεια επαναπροσδιορίζεται: η δημιουργικότητα, η τεχνογνωσία και η αυθεντική σύνδεση με τον πελάτη αντικαθιστούν την άμεση σχέση της πολυτέλειας από την τιμή. Η νέα στρατηγική απαιτεί ισορροπία ανάμεσα σε διαφορετικούς καταναλωτές, συνεκτική αφήγηση και εμπειρίες που αποτυπώνουν ουσιαστική αξία.
Το νέο State of Fashion δεν περιγράφει απλώς τάσεις. Φέρνει στο προσκήνιο μια βιομηχανία που βρίσκεται σε καμπή: ανάμεσα σε τεχνολογία και τέχνη, ανάμεσα σε γεωπολιτικές πιέσεις και δημιουργική απελευθέρωση, ανάμεσα στη «μόδα που ήξερε» και στη «μόδα που έρχεται».



